Autor: Lemmi Kann • 2. märts 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jaemüüki tabas jaanuaris tagasilöök

Aasta viimastel kuudel kasvule pöördunud jaekaubanduse müügimahtusid tabas jaanuaris mõningane tagasilöök, samas kaupluste käive kasvas, teatas majandusministeerium.

Järgneb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kommentaar:

Suuremamahulisem tarbimine jäi detsembrisse ning jaanuaris suhtuti kulutamisse juba ettevaatlikumalt. Kuigi püsivhindades müügimahud langesid, jätsid inimesed kauplustesse rohkem raha kui aasta tagasi, mida näitab jaekaubandusettevõtete müügitulu kasv. Järgnevatel kuudel peaks eurole ülemineku mõjud müügimahtudele vähenema, kuid tugevam surve võib tulla üldisest hinnatõusust. Endiselt on jätkanud kogu maailmas kallinemist nii toiduained kui ka kütus, mis esmatarbekaupadena mõjutavad tarbijate ostuvõimalusi ka teiste kaubagruppide lõikes.

Toidukaupade müük vähenes aastaga püsivhindades 6%, kuid ettevõtete müügitulu kavas 3%. Toidukaupade müügile on hakanud mõju avaldama kiirenenud inflatsioon, mis selles segmendis ulatus jaanuaris enam kui 11%ni. Hinnatõusu veavad kiires tempos kallinenud piima- ja jahutooted, mis omakorda tarbija jaoks keskmisest olulisemate kaubagruppidena jätavad vähem vahendeid teiste toodete ostmiseks. Kuigi toidukaupade osas võib konkurentsi pidada küllaltki rahuldavaks, ei piisa sellest üksi, et peamiselt välisteguritest põhjustatud hinnatõusu ohjata.

Keskmisest paremini on müügimahtude langusele vastu pidanud majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük, mis aastases võrdluses kasvas 11%. Tõenäoliselt mitmete sooduskampaaniate tõttu jäi ettevõtete müügitulu kasv alla 3% ja tarbijad said kaubad kätte soodsamalt kui aasta varem. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük kahanes aastaga 5% ning ettevõtete müügitulu jäi aastatagusega pea samale tasemele.

Sõidukikaubandusega tegelevate ettevõtete müügimahud kasvasid aastaga kolmandiku võrra ja müügitulu lausa 55%. Uute autode müük on pöördunud selgelt tõusutrendile ning madalast baastasemest tulenevalt on võimalik ka järgnevatel kuudel aastases võrdluses korralikke kasve näidata. Mootorikütuse müügile on samuti hakanud mõju avaldama hinnatõus. Hoolimata majanduse elavnemisest vähenesid müügimahud püsivhindades 5%. Läbi veebruari kõrgel püsinud hinnad võivad mõju avaldada ka järgnevate kuude mootorikütuse müügile.

Eesti Konjunktuuriinstituudi veebruaris korraldatud küsitluse kohaselt tõusis kaubanduse kindlustunde indikaator 13 punkti võrra, jõudes viimase kolme aasta kõrgeimale tasemele. Kasvu põhjustas peamiselt tulevikuootuste tugev paranemine. Samas tarbijabaromeeter langes nelja punkti võrra. Kehvemaks on muutunud inimeste hinnangud nii enda kui ka riigi rahanduslikule olukorrale viimastel kuudel, veidi aga paranesid väljavaated järgnevate perioodide suhtes.

Statistikaamet andmetel vähenes 2011. aasta jaanuaris jaemüük püsivhindades eelmise aasta jaanuariga võrreldes 2%, ulatudes 262 miljoni euroni. Detsembriga 2010 võrreldes vähenes müük 26%, kuid sesoonselt korrigeerituna jäi langus 4% juurde. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 320 miljonit eurot, suurenedes aastaga 3%.

 

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700