• 10.02.11, 16:07
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Juhtimisguru: firmad peavad muutuma sotsiaalsemaks

Juhtimisguru Michael E. Porter leiab, et sotsiaalset ettevõtlust ei saa vaadata kui heategevust, vaid kui äritegevuse lahutamatut osa millest võib kujuneda kapitalismi uus hingamine.
"Sotsiaalselt mõtlemine on iga pikaajalist edu püüdva firma lähitulevik," vahendab Juhtimine.ee Porterit.
Kapitalism on piiramisrõngas - firmasid kritiseeritakse nii sotsiaal-, keskkonna- kui majandusprobleemide põhjustamise eest. Ühiskond usub, et edu ja õitseng on saavutatud ümbritseva arvel. Usaldus on kadunud. Valitsused proovivad suurfirmasid ohjeldada kehtestades reegleid, mis kahjustavad firmade konkurentsivõimet. Firmad otsivad selle kompenseerimiseks uusi kokkuhoiu võimalusi. Surnud ring.
Kuigi suur osa probleemidest on firmade endi põhjustatud, ei pea see nii olema. Peamine probleemide tekitaja on olnud firmade iganenud arusaamine väärtuse loomisest - kinni on jäädud lühiajaliste finantstulemuste jälgimisesse ning seetõttu ei ole märgatud uusi võimalusi ega oma tegevuse mõju pikaajalisele tulemuslikkusele. Miks muidu ei pea firmad tähtsaks oma klientide ja tarnijate rahulolu ning nende äri toimimise jaoks eluliselt oluliste loodusvarade raiskamist?
Ettevõtted saavad sellest ringist välja tulla, kui hakkavad väärtuse loomist uut moodi mõtestama - majandustegevusest peab lisaks korporatsioonile võitma ka ühiskond. Ühine väärtusloome (ingl.k. shared value) taasühendab ettevõtete arengu ja ühiskonna progressi.
Ettevõtted saavad seda teha kolmel viisil:
   1. toodete ja turgude ümberhindamine,
   2. tootlikkuse redefineerimine väärtusahelas,   3. toevate klastrite loomine ja toetamine.
Nestlé on näiteks põhjalikult muutnud kohviubade hankimise põhimõtteid - suurkorporatsioon teeb tihedat koostööd talunikega harides neid ning aidates neil parandada tootlikkust ja kvaliteeti. Kõrgema kvaliteediga ubade eest maksab Nestle' tootjale kohe ka kõrgemat hinda. Taluniku sissetulekud kasvavad, keskkonnamõju väheneb ja tarned muutuvad stabiilsemaks. Väärtust luuakse kõigile osapooltele.
Sellelaadne koostöö aitab arendada nii kapitalismi kui ka firmade suhteid ümbritseva ühiskonnaga, käivitada maailmamajanduse järgmise innovatsioonilaine ning avardada äriliidrite maailmapilti. Paraku on selline lähenemine veel lapsekingades - selle laiem levik eeldab juhtidelt uute oskuste arendamist ja valitsustelt arusaamist kuidas regulatsioone kehtestada moel, mis laseks ühisel väärtusel sündida.
Autor: Lemmi Kann, Juhtimine .ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele