Autor: Indrek Valm • 6. juuni 2023

Äripäeva Infopanga juht: „Me teame, kuidas Eesti ettevõtted arveid maksavad“

Uue kliendi puhul on maksedistsipliini kontrollimine iseäranis oluline. Kui ettevõte maksab arveid olulise hilinemisega, siis sellele kliendile tasub määrata väiksem krediidilimiit või keelata krediitmüük sootuks ja küsida ettemaksu.
Äripäeva Infopanga juht Joonas Jõgi

Kui ettevõtte maksedistsipliin on hea või väga hea – arved tasutakse tähtajaks või isegi varem, võib kliendile anda rohkem krediiti. See võib anda teile võimaluse rohkem müüa ja saada eelis konkurentide ees, kes küsivad ettemaksu või pakuvad kehvemaid lepingutingimusi.

Uue kliendiga koostöö alustamisel peaksid ettevõtte krediidipoliitikas olema kindlad protseduurid ja mängureeglid

Olemasoleva kliendi makseharjumused on tõenäoliselt juba teada, kuid alati tasub ikkagi silm peal hoida. Kui kliendi maksedistsipliin teiste ettevõtete suhtes on hakanud järsult halvenema, võib see viidata tekkivatele probleemidele ning kliendile antud krediit tuleks üle vaadata või isegi kaaluda selle sulgemist.

Loe lisaks
Juhtumid elust endast, millega ettevõtte digipööramisel mitte keegi arvestada ei osanud

Uue kliendi puhul on maksedistsipliini kontrollimine iseäranis oluline. Kui ettevõte maksab arveid märkimisväärse hilinemisega, siis tasub määrata sellele kliendile väiksem krediidilimiit või isegi keelata krediitmüük ja küsida ettemaksu.

Ent võite ka avastada hoopis midagi huvitavat. Näiteks ettevõte, kes maksab teile arveid suure hilinemisega, tasub teiste ettevõtete arved tähtaegselt. Sellisel juhul tuleks uurida põhjuseid: kas arved ei lähe õigele kontaktile või on e-posti aadress vale või on arvega mõni muu probleem, mille tõttu seda õigeaegselt ei kinnitata.

Mida teha, kui kliendi maksedistsipliin ja/või krediidihinnang halveneb järsult?

Lisaks maksedistsipliini jälgimisele soovitame teil lisada need kliendid Äripäeva Infopanga seiresse, kes ostavad sagedamini kui kord-paar aastas. Nii saate teada kõigist ettevõtt võtmesündmustest, näiteks krediidihinnangu ja krediidilimiidi muutustest, võlgade tekkest ja tasumisest, omanike ja juhatuse liikmete muutusest, majandusaasta aruannete esitamisest jm.

Kui teie kliendil tekivad makseprobleemid, on teil tänu Infopanga maksedistsipliini teenusele rohkem infot kui teistel võlausaldajatel ning on suurem tõenäosus, et teie saate oma raha kätte.

Kliendi maksedistsipliini halvenemisel sulgege kindlasti koheselt igasugune krediit ja andke nõuded üle inkassole. Probleemidega tegelemine peab olema kiire ja ettevõtte krediidipoliitikas peavad olema selleks täpsed protseduurireeglid.

Maksedistsipliini teenuse eesmärk

Loe lisaks
5 soovitust hilinenud maksetega toimetulekuks

Äripäeva Infopanga juhi Joonas Jõgi sõnul on maksedistsipliini teenuse peamine eesmärk kaitsta usaldusväärseid ettevõtteid jahenenud majandusoludes. „Klientidelt laekumata arved võivad moodustada märkimisväärse osa ettevõtte käibekapitalist ja maksetega hilinemine käivitab lumepalliefekti, kus kõik lõpuks kannatavad,” kinnitab Infopanga juht. „Enamasti on iga uus klient kellegi vana klient. Infopanga partnerite võrgustik katab ära enamiku Eesti ettevõtluskäibest ja nii on võimalik kohe kontrollida, millist maksekäitumist uuelt kliendilt võib oodata,” selgitab ta.

Infopanga klient ja koostööpartner Ramirent Baltic AS krediidikontroller Helena Adamson ütleb, et maksedistsipliini teenus aitab neil langetada usaldusväärsemaid otsuseid. „Kasutame maksedistsipliini teenust peamiselt selleks, et analüüsida, kas ja kuidas ühtib klientide maksedistsipliin meile arvete tasumisega.”

Kuidas maksedistsipliini teenus toimib?

Loe lisaks
Võlgnevusahela ennetamine: kehtesta krediidipõhimõtted!

Infopangal on maksedistsipliini partneriteks Eesti tippettevõtted mitmetest valdkondadest, kes väljastavad äriklientidele palju arveid. Kõikide ettevõtete kohta, kellele on meie maksedistsipliini partnerid aasta jooksul piisavalt arveid esitanud, kuvatakse Infopanga keskkonnas maksedistsipliini info, mis annab teenuse kasutajale ülevaate:

• kas ettevõte maksab arved tähtaegselt;

• kas ettevõte hilineb maksetega ja kui palju päevi keskmiselt;

• kas ettevõte tasub arved enne tähtaega ja kui palju päevi keskmiselt.

Maksedistsipliin ehk arve maksmise keskmine kiirus on hea indikaator ettevõtte maksekäitumisest viimase aasta jooksul.

Näide ettevõtte maksekäitumisest Infopangas:

Ettevõtete maksekäitumine on väga erinev ning andmed selle kohta on Infopanga kuldpaketi lisateenusena nüüd teenuse kasutajatele kättesaadavad, et saaksid teha paremaid krediidiotsuseid ja kaitsta oma vara.

Infopanga uus maksedistsipliini teenus näitab, kui kiiresti ettevõtted oma arveid maksavad. See võimaldab kasutajatel teha paremaid krediidiotsuseid ja ennetada tähtajaks tasumata arvete kuhjumist.

Kui Infopanga kuldpaketi teenus oleks vajalik ka teile, siis Infopanga müügijuht Sergei Liiskmaa ootab teie kõnet numbril 5373 6325 või kirja e-posti teel [email protected].

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700