Autor: Aare Kurist • 20. aprill 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas suurt maksuraha Eestisse tuua

Henley Business Servicesi juhatuse liige Aare Kurist
Foto: Veiko Tõkman
Mobiilse maksubaasi liikumapanev jõud on konkreetselt suunatud maksuerandid. Varakad erainvestorid ilma tulumaksulaeta siia ei tule, kirjutab Henley Business Servicesi juhatuse liige Aare Kurist.

Valitsuskoalitsiooni plaanid maksulaekumisi suurendada meenutavad kitsavõitu teki sikutamist ühelt magajalt teisele. Natuke suurendatakse mõne maksu määra (nt aktsiisid), natuke laiendatakse mõne maksu baasi (kärbitakse tulu- ja käibemaksusoodustusi), aga olulisest ei räägita – kuidas meelitada Eestisse uut maksubaasi olukorras, kus riigisisene majanduskasv eriti ei toida?

Mobiilne maksubaas, mille pärast eri riigid omavahel konkureerivad, on varakad eraisikud, kõrgepalgalised töötajad, ettevõtjad ning rahvusvaheliste kontsernide finantsvarasid haldavad üksused.

Kindlasti mõjutavad isikute ja/või tegevuse Eestisse kolimist erinevad tegurid, alustades lennuühendustest, kinnisvarahindadest ja elamislubade kättesaadavusest lõpetades toimiva e-panganduse, e-maksuameti ja e-residentsusega.

See pole aga esmatähtis. Mobiilse maksubaasi liikumapanev jõud on konkreetselt suunatud maksuerandid, mis tõmbavad ligi uusi maksulaekumisi.

Maksudega tuleb mängida

Kõrgepalgalised töökohad ei tule ilma sotsiaalmaksu- ja ka tulumaksulaeta. Varakad erainvestorid ilma tulumaksulaeta siia ei koli. Valdusühingud ei tule, kuni pole konkurentsivõimelist osaluste hoidmiseks ja müügiks sobivat maksukeskkonda.

Ettevõtjad ei hakka mujalt riikidest äritegevust Eestisse üle tooma, kui äriühingute tulumaksumäär ei lange 7-10% vahemikku. Praegune olukord on tihtipeale selline, et raha on laenu vormis emaettevõtjale ammu ära jaotatud, aga formaalset kasumi jaotamist ja sellega seotud maksulaekumist pole, sest tulumaksumäär on liiga kõrge. Kui langetada dividendide tulumaksumäär mõistliku suuruse juurde, võib nii lühemas kui ka pikemas vaates prognoosida selle oluliselt paremat laekumist.

Eesti peaks läbipaistvalt ning kooskõlas Euroopa Liidu ja OECD reeglitega kehtestama suunatud maksuerandid, mis meelitaks Eestisse uut maksubaasi ning aitaks suurendada maksulaekumisi. Kui eurotoetused eelarve tulupoolelt ära kaovad ning tarbimismakse enam tõsta ei saa, on vaja tarku lahendusi maksulaekumiste suurendamiseks ning senine retoorika „maksudega ei mängita”, “lihtne ja väheste eranditega maksusüsteem” ja “Eestist ei saa uut Luksemburgi” enam ei tööta.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700