Autor: Taimi Elenurm • 9. aprill 2006
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kutsetunnistus viitab töötaja pühendumusele

Kutsetunnistuse taotlemine on kujunenud oluliseks motivaatoriks, et tõestada nii endale kui ka tööandjale oma professionaalseid oskusi ja pädevust. Olen kuulnud nii mõnegi asjaliku töötaja kommentaari pärast kutsekvalifikatsiooni nõuetega tutvumist: “Loed läbi ja saad ise ka aru, mida oskad ja võid.” Või: “Saab selgeks, kuhu pürgida ja mida juurde õppida.” Huvi kutse omistamise vastu annab töötajale selguse olemasolevates ja puuduvates oskustes, teadmise koolitusvõimaluste kasutamiseks ning oma karjääri ja arengu kavandamiseks.

Kontrollimisvajadus väheneb

Kutsetunnistuse olemasolu korral väheneb vajadus töötaja teadmiste, oskuste ja töösoorituse nõuetele vastavuse kontrolli järele, sest kandidaadi ettevalmistusele ja kogemustele on antud pädevate hindajate garantii. Kutsetunnistuse saamiseks peab töötaja tõestama oma pädevust tippspetsialistidest koosnevale erapooletule kutsenõukogule. See eeldab lisatööd ja dokumentide koostamist. Kui töötaja selle ise ette võtab, võib eeldada, et ta usub endasse ning tahab kinnitust, kas tema kvalifikatsioon vastab ametinõuetele. Nii annab kutsetunnistuse olemasolu märku töötaja pühendumusest ja ambitsioonikusest.

Tööandja saab kutsetesüsteemi rakenda arenguvestluste abimaterjalina ja talentide arendamise mõõdikuna. Nii võib kutse omistamise süsteemist saada organisatsiooni personalitegevusi ühendav ja süstematiseeriv töövahend.

Kutsetesüsteem korrastab ka tööjõuturgu, selgitades tööandja ootuseid tööjõu hariduse ja väljaõppe ning tööharjumuste ja -hoiakute suhtes. Personalijuhtimises annab see võimaluse luua selge ja korrastatud ametitesüsteem ning kavandada koolitusplaane.

Kutsestandard lihtsustab juhtide tööd, sest selles kirjeldatut saab kasutada ametinõuete määratlemiseks ja ametijuhendi koostamiseks.

Kutsestandardit saab rakendada töötajate arengukavade koostamisel. Standardi tasemete nõuded saab võtta organisatsioonisisese täiendkoolituse aluseks. Oskuste, teadmiste ja tegevusnäitajate osa võib olla töötaja isikliku koolitusplaani alus ja arenguvestluse teema. Järgmine kutsekvalifikatsiooni tase motiveerib töötajaid õppima ja võimaldab palgatõusu. Organisatsiooni tunnustus või palgaastme muutumine kutsetunnistuse saamise korral kinnitab kutsetunnistuse olulisust ja ametioskuste väärtustamist.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700