1. detsembril 2014. a muutus käibemaksuseadus ning kehtestati piirang sõiduauto soetamiselt ning sõiduautoga seotud kuludelt sisendkäibemaksu mahaarvamiseks. Sellest hetkest alates on sõiduauto ja sellega seotud kuludelt üldreeglina õigus arvata maha 50% käibemaksu ning 100% lubatakse arvata maha vaid teatud erandlikel juhtudel.
- Lektor on advokaadibürooo ATTELA vandeadvokaat, rahvusvahelise maksunduse ekspert Marko Saag Foto: erakogu
veebiseminarid
Vaata lisaks advokaadibürooo ATTELA vandeadvokaadi, rahvusvahelise maksunduse eksperdi Marko Saagi praktilisi veebiseminare:
- Töötajate jälgimine - lubatud ja lubamatu piirid21. aprillil kell 11.00-12.30
Veebiseminaril vaadatakse üle meetmed, mida kasutatakse praktikas ettevõtetes töötajate jälgimiseks ja analüüsitakse nende lubatavust ning võimalikku vastutust.
Lisainfo ja registreerimine
SIIN- Mida peab teadma raamatupidaja vastutusest
11. mail kell 11.00-12.30
Seminaril vaadatakse põhjalikult läbi raamatupidaja õiguslikud kohustused ning analüüsitakse, mille eest ja millises ulatuses võib raamatupidaja vastutada.
Lisainfo ja registreerimine
SIIN
- Omanikele antav laen ja selle riskid
25. mail kell 11.00-12.30
Seminari käigus vaadatakse üle võimalikud riskid, mis kaasnevad omanikele, juhatuse liikmetele ja töötajatele laenu andmisel.
Lisainfo ja registreerimine
SIIN
- Kauba aheltehingud ja käibemaks
7. juunil kell 11.00-12.30
Seminaril vaadatakse üle piiriüleste kaubatehingute käibemaksuga maksustamise reeglid ning analüüsitakse, millistel juhtudel võib teil tekkida kohustus registreerida käibemaksukohustuslasena mõnes teises riigis.
Lisainfo ja registreerimine
SIIN
ATTELA Advokaadibüroo maksuadvokaadi Marko Saagi sõnul pidi sellise muudatuse kehtestamiseks Eesti saama eelnevalt nõusoleku Euroopa Nõukogult. Teadaolevalt esitas Eesti taotluse 2013 aasta oktoobris, mille peale palus Euroopa Komisjon Eestil esitada täiendavaid põhjendusi, miks taotletakse sisendkäibemaksu maha arvamise piiranguks just 50%. Eesti esitas oma selgitused 2014 mais ning lõplik nõusolek saadi 2014 aasta lõpus.
Selline nõusolek oli aga tingimuslik. Nimelt märgitakse Euroopa Nõukogu otsuses, et erandit tuleks kohaldada kuni 31. detsembrini 2017, et oleks võimalik hinnata, kas 50 % piirang kajastab endiselt õigesti sõiduautode ettevõtluseks ja isiklikuks tarbeks kasutamise üldist jaotust. Kui Eesti soovib sellise piiranguga jätkata ka pärast aasta lõppu, tuli pikendamistaotlus esitada hiljemalt 31. märts 2017. Sellisele taotlusele tuli lisada ka protsendimäära läbivaatamise aruanne.
Saagi sõnul esitas Eesti sellise põhjendatud taotluse 23.03.2017. Taotluses on toodud välja ka statistika, millest nähtub, et erandi rakendumisest alates on ca 66% ettevõtete autodest segakasutuses (ca 43 000 auto puhul arvatakse maha 50% käibemaksu ning ca 23 000 auto puhul 100%). Rahandusministeerium märgib taotluses ka seda, et erandi jätkumist toetab ka see, et erand on halduslikult vähekoormav ning ettevõtted on sellega harjunud.
Seega jääb üsna tõenäoliselt sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang kehtima ka järgmisest aastast. Saagi hinnangul on ettevõtjad harjunud üldiselt sellise piiranguga ära ning probleemid praktikas haakuvad pigem kasutamata võimalustega. Nii näiteks ei tea paljud, et jooksvatelt kuludelt võib sisendkäibemaksu mahaarvamise otsuse (kas 50% või 100%) teha iga kalendrikuu eraldi, analüüsides konkreetselt selle kuu sõite. Näiteks kui ühel kuul oli auto segakasutuses, arvatakse selle kuu kuludelt maha 50% käibemaksu ning kui järgmine kuu ei olnud mitte ühtegi erasõitu, võib selle kuu kuludelt arvata maha 100% sisendkäibemaksu. Samuti tekitab paljudes segadust sõiduauto võõrandamisel tekkiv käibemaksu korrigeerimiskohustus.
Seotud lood
Maksuteabevara toob teieni automaksu testi, mille lõpus on igale vastajale kingitus!