Tallinna linnavalitsus tahab kohalike maksude seaduse muudatuse abil paadimaksu ja linnakassat päästa. Tallinna linnavolikogu Reformierakonna fraktsiooni esimehe Remo Holsmeri sõnul võib aga eksperimenti paadimaksuga läbikukkunuks pidada.
Tallinna abilinnapea Taavi Aas ütles raamatupidaja.ee-le paadimaksu tagamaid selgitades, et linnavolikogu Keskfraktsioon on teinud parandusettepaneku kaotada kohalike maksude seadusest paadimaksu puudutav ülevaatuse nõue.
„Täna räägib kohalike maksude seadus, et maksualused on ülevaatusele kuuluvad laevad, meie ettepanek on see ülevaatuse osa sealt ära võtta,” ütles Aas.
Veeteede Ameti eelmise aasta andmed näitavad, et eelmisel aastal tehti Tallinnas ülevaatus 30 väikelaevale ja alla 12 meetri pikkusele laevale. Kui seadusest ülevaatuse nõue välja jätta, suurendaks see tunduvalt nende veesõidukite arvu, mis Tallinna paadimaksu raamidesse sobiksid ning ühtlasi ka summat, mida Tallinn Eesti paadiomanikelt sisse nõuda saaks.Just see on üks koht, kus Tallinna linnavalitsuse poolt kehtestatud paadimaksuplaan vett ei pea – nimelt kirjutati eelmise aasta lõpus linna eelarvesse sisse, et paadimaks toob linna kassasse 10 miljonit krooni ning eelmise aasta lõpus nimetas Aas maksualuste veesõidukite arvuks umbes 2300.„Toona nad vaatasid, et registris on nii palju paate ja korrutasid selle arvu tuhande krooniga meetri kohta. Aga see, mida seadus tegelikult ütleb, et maksustada saab ainult neid paate, mis peavad ülevaatusel käima, jäi neil kahe silma vahele,” rääkis Tallinna linnavolikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees Remo Holsmer linnaisade apsakast.
Paraku unustati muudatusettepanek kuudeks volikogu sahtlisse. Holsmer rõhutas, et ununenud dokument ei muuda kuidagi olukorda ega vabanda ka liisinguga paadi ostnud Peipsi kalurile saadetud Tallina kohaliku maksu arvet - kõik vajalikud muudatused oleks pidanud tegema enne uue maksu kehtestamist.
„Nagu müügimaksugagi oli paadimaksu määruse ettevalmistusprotsess totaalselt puudulik, seepärast linn nende jamadega praegu maadlebki. Kõigepealt tehti ära ja pärast mõeldi, mida tehti,” nentis Holsmer lisades, et nüüd seda kõike seaduse tasandil parandada on juba päris keeruline. „Siis tuleks riigikogus seadust muuta ja päris raske on ennustada, kuidas see läheb,” märkis Holsmer.
Küsimusele, milline oleks olnud korrektne versioon paadimaksust, vastas Holsmer, et korrektne versioon oleks olnud see, et seda maksu ei oleks üldse kehtestatud. „Viga tuli sisse juba seal, et see mõte üldse kellelegi pähe tuli,” ütles Holsmer, kelle sõnul tegi linnavolikogu Reformierakonna fraktsioon juba eelmise aasta detsembris ettepaneku eelnõu prügikasti visata ja ära unustada.
„See hääletati küll keskfraktsiooni häältega maha, kuna nad olid nii kindlad, et paadimaks on hea mõte. Nüüd, kui erinevad detailid on selgunud, saavad nad ise ka oma veast aru, aga avalikult ei taheta seda muidugi tunnistada,” rääkis Holsmer, kelle sõnul on tegemist näitega rumalusest ja õpetlikuga looga, kuidas asju ei tohiks teha alustades seaduste mitte tundmisest ja lõpetades osapoolte eiramisega.
Holsmeri sõnul tekitab lisaks väljaspool Tallinnat elavatele paadiomanikele paadimaks ebaõiglust ka Tallinnas, sest linn ei paku maksu eest vastu ühtegi uut avalikku teenust.
„Paadimaks on mõistmatu linnavalitsuse kiiks, sest tulude poole planeeritud 10 miljonit krooni on tühine summa 7 miljardi kroonise linnaeelarve juures. Maksu rakendamise nimel on tööle pandud linnaaparaat, tagajalgadele aetud paadiomanikud ja liisingfirmad. Selle läbikukkunud eksperimendi eest on otseselt vastutav abilinnapea Taavi Aas,” ütles Holsmer.
Üle-eelmise nädala linnavolikogu istungil algatas linnavolikogu Reformierakonna fraktsioon teistkordselt paadimaksu tühistamise eelnõu, mida on lubanud toetada ka linnavolikogu IRLi fraktsioon. Eelnõu peaks linnavalitsuse istungile jõudma lähinädalate jooksul.
Tasub teada
Paadimaksu määrus
• Paadimaksu määr on 500 krooni poole meetri eest
• Paadimaks puudutab 4-12 meetri pikkuseid aluseid• Paadimaksu arvestuslik miinimummäär aastas on 4000 ja maksimummäär 12 000 krooni.
Seotud lood
Paadimaksu kehtestamisega lööb keskerakondlik linnavalitsus ise endale kirvega jalga, sest kõige valusamalt puudutab see keskerakonna tüüpilist valijat, ütles Tallinna linnavolikogu IRLi fraktsiooni liige Kalev Vapper.
Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul ei osanud linnavalitsus ette näha, et seaduskuulekad liisingfirmad hakkavad paadimaksumäärust täht-tähelt täitma ning Tallinna paadimaksuarve võib saada ka Viljandi paadimees.
Riigikogu rahanduskomisjon otsustas oma tänasel istungil saata täiskokku esimesele lugemisele Reformierakonna ja IRLi fraktsioonide algatatud kohalike maksude muutmise seaduse eelnõu, millega kaotatakse müügimaks ja paadimaks.
Õigusteaduses ja –praktikas on nii, et kui mingi reegel ei tundu argimõistusele vastuvõetav ega ausalt mõtlevale keskimisele inimesele õige, siis enamasti see ei olegi õige.
Millised on võimalused negatiivse omakapitali taastamiseks ning milliste maksuõiguslike nüanssidega peab arvestama?