Suur reede on liikuv püha, mis kuulub suure nädala sisse. Mis see suur
nädal siis on? Kogu nädalat palmipuudepühast lihavõtteni nimetatakse
suureks ehk vaikseks nädalaks. Mõlema päeva kombestik on suuremalt
jaolt sarnane. Kehtib juba nädala nimetuses peegelduv vaikusenõue ja
keeld müra teha või kärarikkaid töid ette võtta. Nende pühade ajalugu
ja traditsioonid on alguse saanud juba väga ammusest ajast.
Veidi ajaloostPalmipuudepühal
ratsutas Jeesus eesli seljas Jeerusalemma. Paljud juudid rändasid
pühasse linna, et tähistada üheskoos paasapüha. Inimesed tervitasid
Jeesust nagu kuningat ning asetasid ta teele riideid ja palmilehti. Suur neljapäev -
sel päeval meenutatakse sündmust, mida tuntakse püha õhtusöömaaja nime
all. Jeesus sõi siis viimast korda koos oma jüngritega. Enne söömaaega
pesi Jeesus oma jüngritel jalgu. Taolist tööd tegid tavaliselt kõige
madalamad teenijad. Jeesus näitas sellega, et ta on tulnud inimesi
teenima ning ta tahtis, et ka tema järgijad teeksid nõnda. Püha
õhtusöömaaeg leidis aset päev enne Jeesuse ristilöömist. Söömaajal
murdis Jeesus leiba, valas veini ning andis seda oma jüngritele,
käskides neil seda teha, et teda mälestada. Jeesus ennustas ette oma
ristilöömist ning ütles, et üks tema lähimatest sõpradest (jüngritest)
reedab teda. Neljapäeva õhtul läks Jeesus oma jüngritega Ketsemani aeda
palvetama. Seal võtsid sõdurid Jeesuse kinni, kinnivõtjatele näitas
teed üks Jeesuse jüngreist - Juudas Iskariot.Suur reede
- sel päeval oli Jeesus juudi preestrite ning hiljem ka Rooma
maavalitseja Pilaatuse kohtu ees. Kuigi Pilaatus ei leidnud tal süüd,
mõisteti ta siiski ristilöömise läbi surma. Veidi hiljem sel päeval,
peale seda, kui Jeesust oli pilgatud ja pekstud, naelutati ta lõpuks
ristile. Jeesus suri pärastlõunal, ta ihu võeti ristilt ning pandi
hauda, mida valvasid sõdurid.Kristlased usuvad, et Jeesus suri
suurel reedel nende eest. Tänapäeval on suur reede kurbuse ja
tänulikkuse püha. See on eriline aeg andestuse palumiseks. Sellel
päeval peetakse mõnel pool koguni mitu jumalateenistust. Kirikus
kasutatakse palju musta värvi. Seda päeva nähakse leinamise ajana.Vaikne laupäev. Laupäeval ei läinud keegi valvatud haua juurde, sest oli juutide puhkepäev, mil ei tohtinud liikuda.Ülestõusmispüha.
Kristlased usuvad, et sellel päeval tõusis Jeesus surnuist üles. Jeesus
kõneles oma jüngritele, et ta lüüakse risti ning kolmandal päeval ta
tõuseb surnuist. Pühapäev oligi kolmas päev ristilöömisest. Piiblilugu
kõneleb, et pühapäeva hommikul läksid naised ja hiljem ka mõned jüngrid
hauale ning avastasid, et see on tühi. Nad arvasid algul, et ihu on
varastatud, kuid hiljem Jeesus ilmutas end neile ning kõneles nendega,
näidates, et on elus. Kristlased usuvad, et surnuist ülestõusmisega
Jeesus võitis surma ja patu ning surma ei pea enam kartma.
Ülestõusmispüha on rõõmu, uue elu ja lootuse püha. Selle sümboliks on
saanud värviküllaselt kaunistatud munad - tärkav elu.Kirikutes
peetakse seda püha eriliseks rõõmupühaks. Enne tumedaks ehitud kirikud
kaunistatakse rõõmsaks. Mõnedes kirikutes on jumalateenistused väga
vara hommikul, ortodoksi kirikus koguni öösel. Lauldakse rõõmsaid laule
ning soovitakse üksteisele häid pühi. Ülestõusmispühade puhul
on tegemist kirikuaasta kõige olulisema pühaga. Ülestõusmispühad on ka
esimene ja vanim püha, mida kirik hakkas algusest peale pidamaSuurem osa suure reede kombestikust on tänaseks hääbunud.Suurel
reedel on keelatud: kära ja müra tegemine, puuraiumine, ehitamine,
kangakudumine, pesupesemine, kuid ka pillimäng, tantsimine ja laulmine,
samuti küllaminek. Otse loomulikult ei tohtinud midagi majast välja
anda.Suurel neljapäeval ja reedel tuli valvata, et lind ära ei
petaks, st söömata ei tohtinud hommikul välja minna. Lõuna-Eestis oli
keelatud põrandate pühkimine – soetab kirpe.Toidulaud suurel reedel: kestis paastuaeg. Toiduks valmistati kruubiputru, herneid ja ube, samuti kaerakilet. Mida
teised rahvused teevad: näiteks inglased istutavad aedvilju, panevad
maha kartuleid ja ube, sest kurat ei saa kahjustada pühal päeval
külvatut ja istutatut. Hoiduti pesu pesemisest, mis toovat kaasa
õnnetusi või rikkuvat pesu vereplekkidega. Küll aga küpsetati kooki ja
leiba.Lihavõttepühad tänapäevalKõige
enam levinud tegevuseks on kindlasti munade värvimine. Kui veel aastaid
tagasi oli peamiselt maakohtades lastel kombeks värvitud mune naabrite
ja külaelanikega vahetamas käia, siis tänaseks on see komme vähehaaval
hääbunud. Varasematel aegadel olid peamisteks munade dekoreerimise
vahenditeks vaid looduslikud taimed (sibulakoored, kaselehed või
madar). 20. sajandil kasutati värvimisel ka siid- või krepppaberit ja
riiet. Mustri saamiseks lisati tangu või riisi, seoti muna umber
värvilist lõnga, kriibiti värvi maha, kirjutati nimesid või joonistati
midagi koore peale. Mustriliste munade saamiseks kasutati näiteks vaha
või seoti taimi vastu riidesse keeratud muna - nii tekkis koorele õrn
taimekujutis. Ka munalakid olid 20. sajandil väga levinud võteteks
munavärvimise tehnikas. Tänapäeval kasutatakse munade värvimiseks
peamiselt kleepse, vesipilte ja muna külge liimitud värvilisi sulgi.Hiljem
saab lõbustada end nende samade munade katki koksimisega. Aga selle
juures tasub järgida väikeseid salanippe – muna tuleb õigesti peos
hoida ning koksida selle teravama poolega. Kelle muna katki läheb, see
on kaotaja ja peab oma muna võitjale loovutama.Selleks, et kodu temaatiliselt kaunistada,
armastatakse väikese aluse peale muru kasvama panna ning pajuoksi tuppa
tuua. Kaunistuselementideks on kindlasti ka sammal ja esimesed
kevadlilled. Kõik see värvikirevus ja rohelus tekitab mõnusalt kevadise
tunde.Eestisse on jõudnud ka lihavõttejänes, kes õue, aeda või
rõdule laste jaoks mune või maiustusi peidab. Lapsed peavad oma
maiustused ise üles leidma.Munadepühad SetomaalSetomaal
peetakse lihavõtteid vana kalendri järgi, ürituse kestvuseks on üks
nädal. Alustatakse lihavõtte esimesel pühal, mis on ühtlasi kujunenud
oma rahva ja Setomaa sõprade päevaks. Lihavõtted on setodel üks
tähtsamaid pühi. Kui jõulud on olnud perekesksemad, siis lihavõtete
ajal suheldakse rohkem külarahvaga. Noored neiud käisid kiige peal,
noormehed käisid küla peal mune korjamas. Ilusamasse munakorvi pandi
teadagi meelsamini ja ilusamaid mune. Lihavõttepühade hommikul ja terve
järgmise nädala jooksul kõlasid kirikukellad üle külade. Sel ajal võis
igaüks kirikutorni kella lööma minna.Lihavõtetel tuuakse suur tükk
liha lauale, küpsetakse vasikalihapraadi ning suure laupäeva õhtul
valmistatakse vasikalihasülti. Pühadelauale kuuluvad: kohupiim,
kohupiimapirukas, sai, praetud kala, silk sibulaga, piim, kohv ja
mitmesugused munatoidud.Lihavõtete tähtsaim toiming on pühademunade
värvimine. Munade värvimist võib alustada Suurel Neljapäeval. Mune
värvitakse palju ja võimalikult kirjuks. Värvimiseks kasutakse:
sibulakoori, saunaviha lehti, linaseemneaganaid, värvilisi lõngajuppe,
nartse, seemneid jm. Iga muna seotakse eraldi pakikeseks ja keritakse
niidiga risti-rästi kinni. Pakitud mune keedetakse vähemalt 10 minutit.
Kõige ilusam muna hoitakse kõige kallimale. Muna värvustel on oma
tähendus: punane - armastus; roosa - õrnus; roheline - lootus; sinine -
truudus; kollane - valskus; hall - tasadus. Kui esimese lihavõttepüha
hommikul lauda istutakse, siis enne munade söömist koksitakse neid.
Koksimise ajal mõtleb kumbki koksija ühe salajase soovi. Kelle muna
jääb pärast koksimist terveks, selle soov läheb täide.allikad: www.folklore.ee; www.miksike.com