Mõningad vähemolulised muudatused, mis tulenevad põhiliselt muutuvast raamatupidamise seadusest (näiteks viide seadusest tulenevatele võimalustele koostada teatud juhtudel lühemaid või pikemaid bilansse ja kasumiaruandeid; mõningad täpsustused või muudatused bilansi ja kasumiaruande kirjete osas jne).
RTJ 15 – juhend sätestab lisades avalikustatava informatsiooni nõuded sõltuvalt ettevõtte suurusest:Täismahus aastaaruanne – kehtivad praktiliselt kõik senised nõuded koos üksikute täpsustuste ja täiendustega (RTJ 15.6-61).Lühendatud väikeettevõtja aruanne – lisades avalikustatava informatsiooni nõuded on sätestatud RTJ 15.62.Lühendatud mikroettevõtja aruanne - lisades avalikustatava informatsiooni nõuded on sätestatud RTJ 15.63.
RTJ 5 – lisatud on täiendav valikuvõimalus laenukasutuse kulutuste kajastamiseks (RTJ 5. 16A ja 16B), mis lubab (aga ei kohusta) kapitaliseerida intressi- ja muid laenukasutuse kulutusi põhivara soetusmaksumuses. Täiendava valiku andmist on põhjendatud RTJ 5.84. Laenukasutuse kulutuste kapitaliseerimine on nõutud „suures IFRSis“, kuid see pole lubatud SME IFRSis. Valikuvõimalus võimaldaks ettevõtetel, mis kuuluvad IFRS aruandeid koostavasse kontserni, olla kooskõlas IFRS arvestuspõhimõtetega.
RTJ 6 – muudetud on paragrahvi 23 tulenevalt muutunud IFRSist.
RTJ 11 – muudetud on RTJ 11.64-65, mille tulemusena on lisatud võimalus kasutada kapitaliosaluse meetodit kõigis konsolideerimata aruannetes (seni oli see lubatud ainult juhul, kui ettevõte konsolideeritud aruannet ei koostatud, kuid ei olnud lubatud juhul, kui konsolideerimata aruanne koostati lisaks konsolideeritud aruandele). Kapitaliosaluse meetodi kasutamine konsolideerimata aruannetes on lubatud „suures IFRSis“, kuid see pole lubatud SME IFRSis. Valikuvõimalus võimaldaks ettevõtetel olla vajadusel kooskõlas IFRS arvestuspõhimõtetega.
Kõik ülalkirjeldatud muudatused jõustuksid Raamatupidamise Toimkonna ettepanekul 1.01.2016 ja hiljem algavatele majandusaastatele (võimalusega rakendada ennetähtaegselt).
Juhime tähelepanu, et lisaks sisulistele muudatustele võib tulenevalt muudatustest raamatupidamise seaduses mingil määral muutuda ka juhendites kasutatav terminoloogia. Kommenteerimiseks avaldatud juhendite eelnõudes ei ole Toimkond terminoloogilisi muudatusi veel sisse viinud, oodates ära raamatupidamise seaduse lõpliku sõnastuse ning samuti viimased arengud terminoloogia osas IFRSis ja SME IFRSis (kus kaalutakse samuti mõningate terminite muutmist). Kuigi võimalikud muudatused terminoloogia osas ei mõjuta juhendite sisu, ootab Toimkond tagasisidet ka raamatupidamise seaduse eelnõus muudetud terminite osas (sh ’kohustus’ -> ’’kohustis’; ’õige ja õiglane’ -> ’asjakohane ja tõepärane’ jt) ning kas analoogilised muudatused tuleks sisse viia ka RT juhenditesse.
Raamatupidamise Toimkond ootab tagasisidet ja kommentaare muudatusettepanekute kohta kuni
15. jaanuarini 2016 meiliaadressil
[email protected].