Autor: Tuuli Seinberg • 9. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

MTA-d peab firmaauto kasutusest teavitama

Detsembrist hakkavad kehtima käibemaksuseaduse muudatused firmaauto soetamisel. Seoses sellega täiendatakse ka käibedeklaratsiooni vorme ja kehtestatakse teavitusnõuded.

Käibemaksuseaduse muudatus tähendab seda, et ettevõttele sõiduauto soetamisel või kasutuslepingu alusel kasutamisel ning sellise sõiduauto tarbeks kaupade soetamisel ja teenuste saamisel arvatakse sisendkäibemaks maha vastavalt selle sõiduauto ettevõtluses kasutamise proportsioonile, kuid mitte rohkem kui 50% võttes arvesse maksustatava ja maksuvaba käibe osatähtsuse.

Käibemaksuseaduse muudatuste jõustumises pole põhjust kahelda selgitas, et pikem menetlusperiood on Euroopa Komisjoni kontekstis tavapärane, võttes eriti arvesse seda, et Eesti jaoks on menetlus selles küsimuses esmakordne. Eesti on oma täiendused esitanud, taotlus on Euroopa Komisjonis menetluses ning praegu pole alust kahelda, et selle tulemus võiks olla probleemiks seaduse jõustumisel 2014. aasta 1. detsembril. Seadus jõustub plaanipäraselt 1. detsembrist ka siis, kui nõusolek saadakse alles 30. novembriks. Rahandusministeeriumi avalike suhete osakonnast.

Käibemaksuseaduse muudatused ootavad hetkel ikka veel Euroopa Komisjoni aktsepti. Rahandusministeerium

„Siseriiklik menetlus võib olla varem lõpule viidud ning regulatsioon jõustub erandi saamisel. Erandi võib komisjon anda kahel eesmärgil: maksusüsteemi lihtsustamiseks või maksupettuste vältimiseks. Eesti põhiargument on lihtsustamisele suunatud. Uue direktiivi järgi on erand antud näiteks Lätile, Itaaliale, UK erandit on pikendatud,“ lisas Mailin Aasmäe

Lisaks käibemaksuseadusele muudetakse ka „Käibemaksuseaduse alusel kehtestatud rahandusministri määruste muutmine“ eelnõud. Nimelt peab uue seaduse kohaselt maksuhaldurit ettevõtte sõiduautode kasutusest ja sisendkäibemaksu arvestusest teavitama.

Sellest tulenevalt täiendatakse eelnõu §-ga 1 käibedeklaratsiooni vormi lahtritega 5.3 ja 5.4. märgitakse sõiduautode arv, mida kasutatakse ettevõtluses käibemaksuseaduse § 30 lõikes 4 sätestatud tingimustele vastavalt, mis annab maksukohustuslasele õiguse sõiduautolt ja sellise sõiduautoga tarbeks kaupade soetamisel ja teenuste saamisel sisendkäibemaks maha arvata. Samuti tuleb lahtris 5.3 märkida sellise sõiduautoga seotud kuludelt arvestatud sisendkäibemaksusumma. märgitakse sõiduautode arv, mida kasutatakse nii ettevõtluses kui ka

• Lahtris 5.3

• Lahtris 5.4

mitteettevõtluses. See tähendab, et märgitakse selliste sõiduautode arv, mis ei vasta käibemaksuseaduse § 30 lõikes 4 sätestatud tingimustele ja sellise sõiduautoga seotud kuludelt arvestatud sisendkäibemaksusumma. Üldjuhul on ettevõtluses ja mitteettevõtluses kasutatavate sõiduautodega seotult õigus maha arvata 50% sisendkäibemaksust. Kui maksukohustuslasel on lisaks maksustatavale käibele ka maksuvaba käive, siis vähendataksemahaarvatavat sisendkäibemaksu osa vastavalt maksustatava ja maksuvaba käibe osatähtsusele.

Lisaks täiendatakse käibedeklaratsiooni lisa „Vorm KMD INF“ B osa (saadud arvete andmed) täitmise juhiseid erisuse koodi veeru täitmise osas, mis puudutab sisendkäibemaksu osalist mahaarvamist. Erisuse koodi veeru täitmise juhisesse lisatakse ka viide käibemaksuseaduse § 30 lõikele 3, mis sätestab sõiduautode sisendkäibemaksu mahaarvamise piirangu.

Mis juhtub, kui 100% sisendkäibemaksu mahaarvamise õigusega sõiduauto

võetakse kahe aasta jooksul osaliselt mitteettevõtlusega seotud otstarbel kasutusele?

Täiendatakse põhivara ning selle tarbeks soetatud kauba või saadudteenuse sisendkäibemaksu korrigeerimise korda seoses nõudega korrigeerida sõiduauto sisendkäibemaksu, kui 100%-lise sisendkäibemaksu mahaarvamise õigusega sõiduauto võetakse kahe aasta jooksul osaliselt mitteettevõtlusega seotud otstarbel kasutusele, ehk sõiduauto ei vasta seaduse § 30 lõikes 4 loetud tingimustele. Sellisel juhul on erandina korrigeerimisperioodiks kaks aastat, ehk sõiduauto sisendkäibemaksu summa jagatakse 24 kuule. Pärast esimese kahe aasta jooksul tehtud korrigeerimist järgnevate kalendriaastate lõpus korrigeerimisperioodi jooksul sellise sõiduauto osas korrigeerimisi olenevalt sõiduauto kasutusotstarbe või maksustatava ja maksuvaba proportsiooni muutumisest ei tehta. Sellise sõiduauto sisendkäibemaksu korrigeeritakse vastavalt selle sõiduauto kasutusele üksnes korrigeerimisperioodi lõpus viiendal kalendriaastal või sellise sõiduauto võõrandamise kuul, kui see toimub enne korrigeerimisperioodi lõppu.

Eraldi arvestust tuleb pidada üksnes ettevõtluse ja osaliselt ettevõtluses kasutatava sõiduauto soetamisel

Eelnõu §-ga 3 lisatakse maksukohustuslase käibemaksu igapäevase arvestuse pidamise korda nõue pidada eraldi arvestust üksnes ettevõtluses ja osaliselt ettevõtluses kasutatava sõiduauto soetamisel või kasutuslepingu alusel kasutamisel ning sellise sõiduauto tarbeks kaupade soetamisel ja teenuste saamisel tasutud või tasumisele kuuluv käibemaksu osas.

Määrus jõustub 2014. aasta 1. detsembril.

Sellest, kuidas seadusemuudatuseks valmistuda ja maksuhaldurit teavitada, kuulete lähemalt 23. oktoobril Tallinnas toimuval seminaril Firmaautode ja sõiduhüvitiste maksustamine. 

24. oktoobril toimubseminar Tartus .

17. oktoobril toimub seminar Tallinnas venekeelsena.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700