• 12.08.14, 11:21
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Laenuotsus Facebooki andmete toel

BIGBANK testib laenutaotlejate nõusolekul nende Facebooki andmete kasutamist krediidianalüüsis, mille tulemusena tahetakse langetada kvaliteetsemaid laenuotsuseid.
„Kaasame kliendi nõusolekul panga krediidianalüüsi populaarse sotsiaalvõrgustiku Facebooki andmed, mis räägivad kliendi finantskäitumisest palju,“ ütles BIGBANKi juhatuse esimees Kaido Saar. „Mida tõhusam ja täiuslikum on panga krediidianalüüsi metoodika, seda lihtsam on klientidel laenu taotlemine ning seda kvaliteetsemaid laenuotsuseid saame edaspidi langetada.” sõnul sisaldub sotsiaalmeedias üldiselt, kuid peamiselt siiski Facebookis, taotleja kohta suurel hulgal andmeid, mida täna laenuotsuse tegemisel kasutada ei saa, sest pangal puudub andmetele juurdepääs.. „Oleme tänaseks ligi kolmeaastase andmekogumise ja -analüüsi käigus näinud, et uudsete infokanalite ja andmekogude kasutamine aitab laenuotsuseid oluliselt täpsemaks muuta,” lisas Kert.
„Pakume taotlejatele võimalust anda pangale ühekordne juurdepääs oma Facebooki profiili andmetele, mida pank kasutab testperioodil üksnes laenuvõimekuse analüüsi arendamiseks ning laenuotsuse langetamist need täna ei mõjuta,“ rääkis Kaido Saar. „Täiendavate andmete kaasamisel taotluse analüüsimisse suureneb tulevikus klientidel tõenäosus laenu saada ning meil väheneb võimalus teha info puudumisel halbu otsuseid nii kliendile kui ka pangale.”BIGBANKi juhatuse liikme, krediidivaldkonna juhi Ingo Põderi
„Iga laenuotsus on olemuselt hinnanguline ja sisaldab statistilist viga – mida väiksemal hulgal või ebatäiuslikumal informatsioonil laenuotsus põhineb, seda suurem on vea tõenäosus, ning pangad eksivad oma otsustes paratamatult mõlemas suunas,“ märkis Ingo Põder. „Näiteks saab laenu inimene, kes ei peaks laenu saama, sest tema maksevalmidus ja -distsipliin ei võimalda probleemideta laenu teenindada ning seejuures ei ole enamasti määravaks kliendi sissetulek ja kohustused, mis peavad olema nõutud tasemel niikuinii, vaid kliendi sotsiaalne taust ja varasem käitumine. Võimalik on ka, et pank otsustab laenu mitte väljastada inimesele, kelle sotsiaal-demograafiline taust varasemal kahjustatistikal põhinedes ei pruugi olla sobilik laenu teenindamiseks.”„Kuna tegemist on uudse lahendusega, mis puudutab inimeste isikuandmeid, privaatsust sotsiaalmeedias jms, siis tahame rõhutada, et laenutaotleja Facebooki andmeid kasutame ainult kliendi nõusolekul,“ lisas Ingo Põder. „Testperioodi ajal kasutame 1000 nõusoleku andnud laenutaotleja Facebooki andmeid. Nõusoleku andnud kliendid aitavad pangal täiendada krediidianalüüsi metoodikat ning saavad laenulepingu sõlmimisel 10 euro võrra soodsama lepingutasu.“Tarkvaralise lahenduse sotsiaalmeedia kasutamiseks krediidianalüüsis on välja töötanud rahvusvaheline ettevõte Big Data Scoring AS. „Korrektsete laenuotsuste tegemine on ühtviisi nii iga laenuandja kui laenuvõtja soov,” selgitas Big Data Scoring AS-i juht ja üks asutajatest Erki Kert
Autor: Tuuli Seinberg, raamatupidaja.ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele