Nii rahandus- kui sotsiaalministeerium ei toeta eelnõu. Rahandusministeerium leiab, et võrdse kohtlemise põhimõtet saab rakendada vaid sarnases olukorras olevatele gruppidele. FIE iseseisvuse määr on oluliselt suurem, kui alluvussuhtes oleval palgatöötajal, mistõttu on FIE ja töötajate puhul tegemist oluliselt erinevates olukordades olevate isikutega. Arvestades FIE tegevuse olemust ei pruugi haigestumisest tingitud paus automaatselt tähendada tulu vähenemist. Haigushüvitis on aga haiguse tõttu saamata jäänud tulu hüvitis.
Sotsiaalministeerium leiab, et tööandja makstava haigushüvitise eesmärk on motiveerida tööandjat majanduslikult panustama töökeskkonna parandamisse ning panna teda enam huvituma ettevõtte sotsiaalse vastutusega seonduvatest meetmetest. Tööandja makstav haigushüvitis ja haigushüvitis ravikindlustuse seaduse alusel ei ole samastatavad.
Riigikogu Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni algatatud eelnõu (533 SE) eesmärgiks on tagada FIE ja palgatöötajate võrdne kohtlemine haigushüvitiste maksmisel.
Kehtiva korra järgi • Maksab haigekassa haigushüvitist alates üheksandast haiguspäevast.
• Neljandast kaheksanda päevani maksab palgatöötajatele haigushüvitist aga tööandja.• Tööandja makstava hüvitise suurus töötajale on 70% töötaja eelmise kalendriaasta sotsiaalmaksuga maksustatud kalendripäeva keskmisest tulust.• FIEle neljandast kuni kaheksanda haiguspäevani hüvitist ei maksta, sest temal kui iseseisval ettevõtjal pole tööandjat.
Eelnõu ei näe FIEdele ette haigushüvitise maksmist, kuid võimaldab tal oma maksustavast ettevõtlustulust maha arvata arvestusliku haigushüvitise summa. See vähendab FIE makstavat sotsiaalmaksu, sest sotsiaalmaksuseaduse kohaselt FIE sotsiaalmaks ettevõtlusest saadud tulult, millest on tehtud tulumaksuseaduses lubatud mahaarvamised.
Kuigi arvestusliku haigushüvitise summa võrra väheneb sotsiaalmaksu maksubaas, tuleb sellelt mahaarvatavalt summalt siiski tasuda tulumaksu. Seda tehakse põhjusel, et tulumaksuga maksustatakse ka tööandja poolt töötajale makstav haigushüvitis.
Valitsuse esitab arvamuse rahanduskomisjonile hiljemalt 17. detsembriks.
Samasisulist eelnõu on Vabariigi Valitsus arutanud 17. detsembri 2009. aasta istungil (631 SE), 18. novembri 2010. aasta istungil (841 SE) ja 7. juuli 2011. aasta istungil (67 SE). Kõigil kordadel on otsustatud eelnõu mitte toetada.