• 20.01.10, 09:27
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

PwC: maksupoliitikas mänguruumi vähe

Majanduskriisist toibuma hakanud maailmas teravneb konkurents kapitalile, kuid maksupoliitika manööverdamisruumi pärsivad kriisi ajal paljudes riikides kiiresti kasvanud võlad.
Suurimad "maksulahingud" ei terenda siiski niivõrd riikidevahelises konkurentsis, kuivõrd ettevõtjate ja poliitikute vahel riikide sees, arvab PwC Kesk- ja Ida-Euroopa regiooni maksuteenuste juht Steven Snaith.
Millised muutused terendavad kriisi järel Ida-Euroopa maksupoliitikas?
See piirkond vajab välisinvesteeringuid, kuid paljudel riikidel on suured defitsiidid. Siit dilemma - kui konkureerid kapitalile, vajad atraktiivset maksurežiimi. Defitsiidi rahastamiseks tuleb aga makse tõsta ja kulusid kärpida.
Lisaks on suur vahe selles, mis on poliitiliselt rahvale enam vastuvõetav ja mida majandus vajab. Investoritele on parem kaudsete maksude tõstmine. Valijatele on atraktiivsem öelda, et paneme käibemaksu tõstmise asemel rikastele maksu otsa.
Siin tuleb valitsustel siiski ettevaatlik olla - välisfirmadel on riikide vahel valida, eriti ELis pole piiridel enam varasemat tähtsust.
Perspektiivis arvan, et maksumäärade tõstmise asemel püütakse vähendada erandeid. Maksustamise põhirõhk nihkub kaudsetele maksudele ning lisandub uusi makse eelkõige keskkonnaalalt. Ettevõtte tulumaksu langustrend peatub.
Mis saab ühtlasest maksumäärast?
Surve see progresseeruvaga asendada kasvab. Kui aga jõukate maksu järsult tõsta, riskib osa tulust põranda alla tagasi minna.
Eesti kaalub sotsiaalmaksu lae kehtestamist …
Seda on teinud paljud riigid. Kui ettevõtja vaatab, et lage pole, on see negatiivne signaal. Iseasi, kas jõukamast otsast saadud lisatulu on seda väärt - lõviosa maksust laekub ju 90% elanikkonnalt. Valijatelt teenid punkti, kuid välisfirma võib peakontori luua mõnda teise riiki.
Samuti võib erinevatest maksusoodustustest investorile olulisemgi olla see, kas maksureegleid on lihtne täita ning kuidas maksuamet ettevõtjaid kohtleb.
Kas Ida- ja Lääne-Euroopa vahel on olulisi erinevusi?
Maksumäärade poolest jääb Ida-Euroopa atraktiivseks, sest ka Lääne-Euroopa tõstab makse. Suurbritannias tõuseb tulumaksu ülempiir 50%-le. Ja Lääne maksuametid on agressiivsemaks muutunud, et kõik maksud kätte saada. Samas Venemaa maksuamet on kriisi ajal käitunud vastupidiselt - ilmselt on valitsus enam mures töökohtade säilimise pärast ega soovi ettevõtetele lisaprobleeme.
Tööjõukulude poolest on Ida-Euroopa samuti jätkuvalt atraktiivne. Seda eelist ei võiks kõrgete tööjõumaksudega maha mängida.
Eesti usub, et on väikse defitsiidi tõttu heas seisus.
Surve makse tõsta on väiksem, oluline on luua jätkusuutlik maksusüsteem, mis säilitab riigi konkurentsivõime. Reinvesteeritud kasumi maksuvabastus ja lihtne maksusüsteem on investoritele jätkuvalt atraktiivsed.
Kas kriisimeetmete järel võiksid riigid koordineerida ka maksupoliitikat?
Ei usu. Riigid, mis saavad maksude osas oma eelised ära kasutada, seda ka teevad.
Autor: Lemmi Kann, Sirje Rank

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele