Praktikas nõutakse raamatupidajatelt üha enam ka finantsseisu analüüsimise oskust ning järelduste esitamist juhatusele ja ettevõtte omanikele. Samaaegselt aga eeldavad ühiskonnas ja tööturul toimuvad arengud hariduse ja töömaailma lähendamist – erialateadmiste ja töötatud aastatega omandatud kogemuste kompleksset tõendamist. Selle suundumuse väljundiks on Eesti Raamatupidajate Kogu korraldatavad raamatupidajate kutseeksamid. Seega haridus- ja kutsetaset omavad raamatupidajad omavad eeliseid tööturul ning vastupidi – tööturu vajadused peaksid saama igakülgselt arvestatud koolitusel.
28. augustil toimuva koolituspäeva Kuidas finantsaruandeid lugedes märgata kitsaskohti ettevõtte tegevuses teemad on seotud kutseeksamite sooritamiseks vajalike teadmiste ja oskustega. Kindlasti annab koolituse läbimine osalejatele uusi erialateadmisi sh aitab näha ettevõtte tegevuse tervikpilti finantsaruannete abil ja annab kindlustunde kutseeksamil pingesituatsioonis toime tulemisel.
Koolituspäeva üldine eesmärk on:
Koolituspäeval käsitletavad teemad on:
Iga teema algab lühikese sissejuhatava loenguga, millele järgneb ülesannete või kaasuse lahendamine individuaalselt ja/või rühmas. Kuna osalejad omavad erialast ettevalmistust, on loengu osakaal koolituspäevas minimaalne ja toimub nö mälu värskendamise eesmärgil. Põhirõhk on temaatiliste ülesannete lahendamisel rühmatööna.
Ülesannete eesmärk on
Näiteks rahavoogude ülesannetes juhitakse tähelepanu sellele, kuidas on rahavoogude aruanne seotud bilansi ja kasumiaruandega ning kuidas saab viimasena nimetatud aruandeid kasutada rahavoogude aruande õigsuse kontrollimiseks. Teame põhitõde, et rahajäägi muutuste kogusumma aruandeperioodi rahavoogude aruandes peab langema kokku bilansi rahakirje muutusega, kuid ainuüksi selle põhjal ei saa olla kindel, et rahavoogude aruande üksikosad on koostatud korrektselt. Niisiis käsitletakse rahavoogude aruande koostamist rõhuasetusega mitte mehaanilistele arvutustele vaid bilansis ja kasumiaruandes kajastatud majandustehingute põhjuslikele seostele ettevõtte rahavoogudega.
Konkureerivate ettevõtete tegevuse analüüsimine rahavoogude aruannete järgi toimub rühmatööna ja põhineb ainult rahavoogude aruannetest loetaval informatsioonil. Rühm analüüsib ettevõtete tegevust aruannete info põhjal, kasutades lisaks isiklikke kogemusi ja teoreetilisi taustateadmisi. Ülesanne lõpeb analüüsi kokkuvõtva memo koostamisega, mille põhiteksti jäetud lüngad täidetakse relevantse variandiga etteantud valikutest. Selle ülesande eesmärgiks on näidata, et ka ainult mõnerealisest rahavoogude aruandest on võimalik välja lugeda piisavalt teavet ettevõtete tugevuste ja nõrkuste tuvastamiseks, võrdlemiseks ja tegevuse jätkusuutlikkuse hindamiseks.
Finantsaruannete lugemise ploki rõhuasetus on viie järgneva majandusaasta üksikaruannete omavaheliste seoste mõistmisel, trendide nägemisel, tõlgendamisel ja kooskasutamisel ettevõtte probleemide tuvastamiseks. Muuhulgas juhitakse tähelepanu sellistele trendidele aruannetes, mille põhjuseks võib olla müügitulemustega manipuleerimine.
Finantsaruannete analüüsi ülesannete ja kaasuse lahendamiseks vajalikud suhtarvud on arvutatud, st analüüsi ettevalmistav mehaaniline töö on tehtud. Ülesannete lahendamine toimub rühmatööna. Rühmalt oodatakse üldtuntud teoreetiliste teadmiste ja praktilise kogemuse rakendamist ettevõtte tegevuse suure pildi nägemiseks suhtarvude ja üldistatud kujul esitatud aruannete põhjal. Ülesannete ja kaasuse lahendamine lõpeb järelduste ja ettepanekute väljatöötamisega rühmades, millele järgneb kollektiivne arutelu prioriteetide selgitamiseks.
Mõistagi ei ole käesoleva koolituspäeva tutvustus kõikehõlmav, peatutud on ainult mõnel olulisemal teemal ja harjumuspärasest käsitlusest erineval lähenemisel.
Kohtumiseni koolitusel!