Autor: Kadri Seeder, Palgainfo Agentuuri juht ja analüütik • 17. oktoober 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine. Lisatasud tasustamises
Palgainfo Agentuuri juht ja analüütik Kadri Seeder
Foto: erakogu
Põhipalgale lisaks makstakse enamikus organisatsioonides ka lisatasusid, kas siis igal kuul makstavat tööga seotud lisatasu või aastas korra makstavat preemiat. Lisatasude liike ja maksmise aluseid on mitmeid ning enamasti on need üsna organisatsioonispetsiifilised. Ka lisatasude maksmise eesmärgid võivad olla erinevad – näiteks rahavoogude kõikumisest põhjustatud riskide maandamine, töötajate käitumise mõjutamine ja/või ettevõtte müügi, kvaliteedi, tootmise vm eesmärkide toetamine.
Lisatasude süsteemi ülesehitamisel on keerulisi küsimusi: mida oodatakse töötajalt põhipalga eest, mis tegevuste või pingutuse eest makstakse lisatasu; milliseid mõõdikuid kasutada, et need oleksid lihtsad ja arusaavad ning toetaksid soovitud eesmärkide saavutamist; kui suur peaks lisatasu olema suhtes põhipalgaga; kuidas tagada lisatasude süsteemi õiglus ja motiveerivus töötajate erineva võimekuse ning muutuvate olude tingimustes; kuidas vältida seda, et töötajad lisatasude süsteemi ära kasutavad ja tulemustega manipuleerivad jne.