Tõnis Elling kirjutab oma maksukolumnis sellest, kuidas tööandja saaks plaanide kohaselt ilma erisoodustusega kaasneva maksukohustuseta hüvitada töötajale transpordi kulud elu- ja töökoha vahel.
- Tööandjatele antakse võimalus töötajad maksuvabalt tööle transportida Foto: Pixabay
Maksudest räägitakse Eestis viimasel ajal tihti. Värskemad uudised on seotud rahandusministri välja vahetamisega. Samuti on selgeks saanud, et vähemalt praeguse seisuga panditulumaksu ei tule. Samuti lubas peaminister, et käibemaksumäära tõstma olemasolev koalitsioon ei hakka, kuigi uus rahandusministi kandidaat selle mõtte meediale lekitas. Tuleb märkida, et käibemaksumäära tõstmise mõtet toetavad vähemalt esialgu ka ettevõtjad. Mitme erineva muudatuse ja suurema segaduse asemel oleks 1%-line käibemaksumäära tõus lihtne ja kõigile arusaadav. Samuti ei kaasneks sellega täiendavaid administreerimise kulusid. Eks saab näha, kas ja kuidas suudab uus rahandusminister praeguse valitsuse seisukohti muuta.
Küll aga on selge, et vähemalt praegu ei ole keegi veel rääkinud, et kavandatavatest muudatustest jääks ära mõningane ettevõtjatele mõeldud maksuleevendus erisoodustuse kaotamise näol. Kui mõni aeg tagasi rääkisime töötajate majutuse maksuvabast hüvitamisest, siis teine oluline positiivne muudatus puudutab töötajate transporti tööle ja koju. Nii on tulumaksuseaduse, käibemaksuseaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõus ette nähtud võimalus, kuidas tööandja saab ilma erisoodustusega kaasneva maksukohustuseta hüvitada töötajale transpordi kulud elu- ja töökoha vahel.
Seaduse eelnõus on sätestatud, et erisoodustuseks ei loeta tööandja ettevõtlusega seotud kulutusi töölepingu alusel töötava töötaja transpordiks elu- ja töökoha vahel, kui töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel töökohast või kui tööandja korraldab transporti bussiga liiklusseaduse tähenduses.
Kehtiva regulatsiooni järgi ei käsitata erisoodustusena kulutusi töötaja transpordile üksnes siis, kui ühistranspordi kasutamine on aja- või rahakulu tõttu raskendatud või kui puudega töötajal ei ole võimalik kasutada ühistransporti või ühistranspordi kasutamine põhjustab tema liikumis- ja töövõime olulist langust. Kehtiv seadus ei võimalda üksnes töötajate parema mobiilsuse tagamiseks transpordikulusid maksuvabalt hüvitada. Tööandjal tuleb kindlasti hinnata ühistranspordi kättesaadavust ja ta peab suutma tõestada, et muud moodi mõistliku aja ja raha kuluga töötaja tööle ei jõuaks.
Muudatusega soovitakse kergendada tööandjate olukorda, kui töökoha lähedalt ei ole võimalik kvalifitseeritud tööjõudu leida. Olukord peaks minema lihtsamaks, kuna tööandja võib edaspidi bussitranspordi kulusid igal juhul maksuvabalt hüvitada ja auto puhul peab elukoht olema vähemalt 50 km kaugusel töökohast. Saame näha, kas kavandatud muudatus läbib Riigikogus ka teise lugemise.
Autor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht
Seotud lood
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.
Viimased uudised
Siit leiad ka artikli FIE raamatupidamisest
Hetkel kuum
Tagasi Raamatupidaja esilehele