Rahandusministeeriumi ettepanekuks on, et tulumaksu soodusmäär oleks 14% ja see rakenduks jaotatud kasumi osale, mis on väiksem või võrdne eelneva kolme aasta Eestis maksustamisele kuulunud jaotatud kasumi keskmisega, kusjuures vabastusmeetodi alusel mittemaksustatavat kasumit ei võeta soodusmäära arvestusse.

- Tulumaksu soodusmäär dividenditulule Foto: Maksublog PwC
See peaks ergutama Eesti äriühinguid jaotama neid kasumeid, mis kuuluvad maksustamisele, stabiilsemalt, st võimaluse korral igal aastal, mitte aga varieeruvalt, st ühel aastal makstakse ja teisel ei maksta, sest muidu ei saavutata 14%-list soodusmäära.
Seega võib tekkida lähitulevikus olukord, kus jaotatavast kasumist osa kuuluks maksustamisele ettevõtte tasandil 14%-ga, osa 20%-ga ja osale kohaldatakse maksuvabastust vabastusmeetodi alusel. Uus süsteem jõustuks alates 1. jaanuarist 2018, kusjuures otsustamata on, kas esimene aasta, mis läheks arvesse keskmise jaotatud kasumi arvestamisel, oleks aasta 2018 või 2017.
Lisaks on Rahandusministeerium teinud seoses Eesti äriühingu kasumi jaotamisel kohaldatava tulumaksumäära nö tingimusliku langetamisega (14%) ettepaneku maksustada füüsilise isikule, sh ka mitteresidendist füüsilisele isikule, väljamakstavaid dividende 7%-lise tulumaksumääraga. Seda põhjusel, et kardetakse lisamotivatsiooni tekkimist nn „dividendipalga“ maksmiseks. Maksustamine toimuks tulumaksu kinnipidamise teel väljamaksja poolt. Kui dividende maksustatakse 20%-lise määraga, siis kinnipeetav tulumaks oleks 0%. Kui äriühingul on nii 20%-lise kui ka 14%-lise määraga maksustatud jaotatud kasumit, siis tulumaksu kinnipidamist rakendatakse üksnes 14%-lise määraga maksustatud kasumi suhtes.
Välisriigist füüsilise isiku poolt saadud dividendide puhul soovitakse topeltmaksustamise vältimiseks pigem jääda kehtiva süsteemi juurde (nn tingimuslik vabastusmeetod).
Autor: Hannes Lentsius, PwC maksuosakonna juht