Loe, miks, millal ja kuidas peavad avaliku sektori üksused finantsaruannetest maa ümber hindama.
- Maa soetusmaksumuse asendamine ümberhinnatud väärtusega Foto: https://pixabay.com
Avaliku sektori üksused, kes lähtuvad raamatupidamise korraldamisel avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhendist, peavad põhivara objekti, sealhulgas maa, algse soetusmaksumuse juhendi § 45 lõige 1 kohaselt asendama ümberhinnatud väärtusega juhul, kui objekti õiglane väärtus erineb oluliselt tema bilansilisest jääkmaksumusest, tingituna vähemalt ühest järgmisest asjaolust:
põhivara objekt on soetatud 1995. aastal või varem;põhivara objekti tegeliku soetusmaksumuse kohta puuduvad korrektsed andmed, sealhulgas juhul, kui see on avaliku sektori üksusele üle antud ümberkorralduste käigus või omaniku puudumise tõttu, kusjuures saajal puuduvad korrektsed andmed selle soetusmaksumuse kohta või kui see on tingitud varem kehtinud arvestuspõhimõtete erinevusest võrreldes üldeeskirjas esitatud arvestuspõhimõtetega.
Muudel juhtudel põhivara ümberhindamine lubatud ei ole ning materiaalse põhivara ümberhindlust on lubatud läbi viia ainult üks kord. Üldjuhul on üldeeskirja kohaselt põhivara ümberhindlust lubatud läbi viia kuni 31.12.2005, kuid kui see jäi teatud põhjustel selleks kuupäevaks läbi viimata, tuleb seda teha esimesel võimalusel järgmistel perioodidel.
Selliste kinnistute puhul, kus informatsioon maa eraldiseisva soetusmaksumuse kohta puudub, tuleb läbi viia ümberhindlus ning kajastada maa vastavalt ümberhinnatud väärtusele bilansis eraldi objektina. Sealjuures, vastavalt juhendi § 45 lõikele 3 on maad lubatud hinnata ümber vaid ümberhindluse läbiviimise ajal kehtinud maa maksustamishinna alusel.
Maa maksustamishinna arvutamise korra § 2 järgi leitakse maatüki maksustamishinna arvutamiseks hinnatsoonide kaardilt hinnatsoon, kuhu maatükk kuulub, ning
maa väärtuste loetelust hinnatsoonile vastavate ja maatükil esinevate maakasutuse sihtotstarbe liikide ja kõlvikute väärtused, arvestades maatüki suurusest tulenevaid erisusi.
Maatüki maksustamishind on sisuliselt maatüki pindala maakatastri andmetel korrutatud maatükile vastava hinnatsooni väärtusega eurodes.
Hinnatsoonide kaartidega saab tutvuda maa asukohajärgses kohalikus omavalitsusüksuses, maavalitsuses ja Maa-ametis. Hinnatsoonid on leitavad
Maainfo kaardirakenduses (valida tuleb hinnatsoonide kiht).
Allpool on toodud näitena Eesti suuremate linnade hinnatsoonide kaardid:
TallinnTartu (kaardikihiks valida: maakorraldus/ hinnatsoonid)
Pärnu Lisadega (maa väärtuste loetelu sihtotstarbe liikide ja kõlvikute kaupa) saab tutvuda
Riigi Teataja elektroonilises andmekogus ja Keskkonnaministeeriumi veebilehel. 2001. aasta maa korralise hindamise tulemused eurodes on leitavad ka
Maa-ameti koduleheküljel.
Autor: Liina Oolup , BDO Eesti vandeaudiitor, avaliku sektori vandeaudiitor Jekaterina Trunin, BDO Eesti vandeaudiitor, avaliku sektori vandeaudiitor
Seotud lood
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.
Enimloetud
1
Kui paljud Eesti raamatupidajad on kandnud töötaja palga Wise'i, Revoluti, Paysera vm välismaa panga kontole?
2
Vaata ka rahapesu andmebüroo analüüsi Eesti firmade kohta
Viimased uudised
Raamatupidamisbürood peavad tuvastama kliendi tegeliku kasusaaja ja kontrollima andmeid.
Mängu viimane päev on 20.10
Hetkel kuum
Kui paljud Eesti raamatupidajad on kandnud töötaja palga Wise'i, Revoluti, Paysera vm välismaa panga kontole?
Tagasi Raamatupidaja esilehele