2015. aasta alguses jõustus käibemaksuseaduse muudatus, mille alusel tuleb digiteenuste puhul käibemaks tasuda alati sinna liikmesriiki, kus asub teenuse lõpptarbija. Tegelikult puudutab see muudatus üsna laia ettevõtjate ringi.

- Elektrooniliselt osutatavate teenuste erikord Foto: https://pixabay.com
Veebiseminar elektrooniliselt osutatavate teenuste erikorrast
Toimumisaeg: 1. november 2016 kell 13.00-14.30
Lektor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht
Teemad:
- Elektrooniliselt osutatavad teenused
- Ringhäälinguteenused
- Telekommunikatsiooniteenused
- Mida ei loeta elektrooniliseks teenuseks?
- Kuidas määrata elektroonilise teenuse tekkimise kohta?
- Kuidas teha kindlaks kliendi asukoht? Milleks see on vajalik?
Lisainfo ja registreerimine SIIN.
Miks on oluline teada, kas osutatav teenus liigitub elektrooniliselt osutatava teenuse alla või mitte?
Alates 2015. aasta esimesest jaanuarist jõustus käibemaksuseaduse (KMS) muudatus, mille alusel tuleb digiteenuste (telekommunikatsiooni-, ringhäälingu- ja elektroonselt osutatavad teenused) puhul käibemaks tasuda alati sinna liikmesriiki, kus asub teenuse lõpptarbija. Seda siis ka füüsilisest isikust eratarbija korral. Kui telekommunikatsiooni- ja ringhäälingu teenused ei puuduta väga laia ettevõtjate ringi, siis elektroonselt osutatavate teenuste puhul on asi teine. Tegelikult puudutab see muudatus üsna laia ettevõtjate ringi.
KMS § 2 lg 4 sätestab, mis on KMS tähenduses elektrooniliselt osutatav teenus. Elektrooniliselt osutatavaks teenuseks loetakse:
1) veebikeskkonna võõrandamine;
2) veebi administreerimine;
3) programmi ja seadme kaughooldus;
4) elektrooniliselt edastatava tarkvara võõrandamine ja uuendamine;
5) elektrooniliselt edastatav pilt, tekst ja informatsioon ning elektroonilise andmebaasi kasutamise võimaldamine;
6) elektrooniliselt edastatav muusika, film ja mäng, sealhulgas hasartmäng;
7) elektrooniliselt edastatav poliitiline, kultuuri-, spordi- ja teadusalane ning meelelahutuslik ülekanne;
8) elektrooniline kaugõpe ning muud eelnimetatud teenustega sarnanevad teenused.
Elektroonsete teenuste mõiste alla lähevad eelkõige veebisaitide ja veebilehekülgede majutamine: ettevõtjad, kes pakuvad kliendile näiteks kodulehekülje haldamise teenust või interneti aadressi majutamise teenust või siis pakuvad võimalust kasutada võrgupõhist andmebaasi (infootsing, krediidiinfo, võlainfo jne). Samuti erinevate arvutitarkvarade (seal hulgas raamatupidamisprogrammide ja viirusetõrjetarkvara) ja nende täienditele juurdepääsu tagamine ja täiendite allalaadimine veebis. Lihtsamalt öeldes programmid ise ja programmide uuendused, mida on võimalik alla laadida.
Kui nüüd selgub, et ettevõtja poolt osutatav teenus on elektrooniliselt osutatav teenus, siis tuleb igal juhul kindlaks teha kliendi asukoht ja käibemaks maksta sinna liikmesriiki. Selleks, et füüsilisest isikust klientide puhul vältida kõigis teistes liikmesriikides käibemaksukohustuslaseks registreerimist, saab maksumaksja kasutada MOSS (Mini One Stop Shop e elektroonilise side teenuse ja elektrooniliselt osutatava teenuse käibemaksuga maksustamise erikord) erikorda.
Autor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht