Riigikontroll avaldas aruande riigi 2011. aasta majandusaasta koondaruande õigsuse ja tehingute seaduslikkuse kohta.
Lisaks tegi Riigikontroll tähelepanekuid, mis ei mõjutanud Riigikontrolli arvamust raamatupidamise aastaaruande ja tehingute seaduslikkuse kohta, kuid viitavad puudustele sisekontrollisüsteemis ja finantsjuhtimises.
Nendest olulisemad on järgmised:¦ Halvenenud on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ning põllumajandusministeeriumi raamatupidamise korraldus. Põhjustena näeb Riigikontroll varasemate puuduste kõrvaldamata jätmist ning probleemide süvenemist raamatupidamise tsentraliseerimisel.¦ Riigikontroll peab otstarbekaks tugiteenuste arendamist ja ühtsete infotehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõttu. Samas näeb Riigikontroll mitmeid vajakajäämisi, millega tuleb senisest rohkem tegeleda. Eelkõige tuleb lõpuni viia IT-arendused, luua toimivsisekontrollisüsteem ning tagada piisav juhtimisinfo tsentraliseeritud üksustele.¦ Rahandusministeeriumi valitsemisala asutusena on loodud Riigi Tugiteenuste Keskus, kuhu soovitakse üle viia kõigi ministeeriumite finantsarvestus. Samas pole selge, milliseid probleeme tahetakse keskuse loomisega lahendada, milline on keskuse tegevusplaan jakuidas jagatakse vastutus keskuse ning teenuse tellijate vahel. Riigikontroll toetab raamatupidamise tsentraliseerimist, kuid peab oluliseks, et valitsemisala asutuste finantsarvestust peavad ministeeriumid.¦ Riigikogus vastuvõetud iga-aastane riigieelarve ja riigieelarve täitmise aruanne pole omavahel võrreldavad, kuna aruande koostamise põhimõtted erinevad eelarve koostamise põhimõtetest. Riigikontrolli arvates tuleb Rahandusministeeriumil korrastadaeelarve koostamise põhimõtteid ja iga-aastase riigieelarve seaduse ülesehitust ehk pilti, täiendada eelarve täitmise jälgimise tehnilisi lahendusi ning seada eesmärgiks konsolideeritud eelarve täitmise aruande esitamine.¦ Riigikontroll leidis sarnaselt varasemate aastatega vigu ministeeriumite eelarvete planeerimises. Riigikontrolli arvates tuleb riigieelarve planeerimist parandada ja Rahandusministeeriumil planeerimist rohkem suunata: iga-aastase eelarve koostamisel peavadministeeriumid põhjalikumalt analüüsima finantseerimistehingute, investeeringute ja majandamiskulude eelarve mahtu, lähtudes mitmeaastaste lepingutega võetud kohustustest ja sõlmitavatest lepingutest.¦ Riigihangete seaduse järgimine riigiasutustes on valdavalt paranenud.¦ Vaatamata muutunud majandus- ja õiguskeskkonnale on riigi siseauditi strateegilised eemärgid ja prioriteedid määramata.
Riigikontrolli arvates kajastab riigi 2011. aasta raamatupidamise aastaaruanne olulises osas õigesti ja õiglaselt, kooskõlas Eesti hea raamatupidamistavaga riigi finantsseisundit ning lõppenud aruandeperioodi majandustulemust ja rahavoogusid.
Aruande täisteksti saab vaadata
SIIN.