• 21.11.11, 09:59
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Väikeettevõtted hakkavad  töötajate tervisekontrolliks toetust saama 

Sotsiaalministeerium on koostanud määruse eelnõu, mille järgi saavad mikro- ja väikeettevõtted taotleda Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest toetust töökeskkonna riskianalüüsi läbiviimiseks ning töötajate tervisekontrolli suunamiseks.
Mikroettevõte on kuni 10 töötajaga, käibega kuni 2 miljonit eurot aastas, väikeettevõte on kuni 50 töötajaga, käibega kuni 10 miljonit eurot aastas. Toetuste andmise eesmärgiks on muuta töökeskkond ohutumaks ja tervislikumaks.
Töötervishoiu ja tööohutuse seadusega on tööandjatele pandud mitmeid kohustusi, tagamaks töökeskkonna turvalisus (muuhulgas viia läbi töökeskkonna riskianalüüs ja suunata töötajaid tervisekontrolli), mille täitmiseks on eelpoolnimetatud meede ka välja kuulutatud. Määruse eelnõu alusel saab toetust taotleda ainult riskianalüüsi läbiviimiseks, töökeskkonna ohutegurite mõõtmiseks ning töötajate tervisekontrolli suunamiseks. Riskianalüüsi korraldamist toetatakse ainult juhul, kui sellega kaasneb ohutegurite mõõtmine ning töötajate tervisekontrolli läbiviimise eest antakse toetust ainult siis, kui selle vajadus tuleneb riskianalüüsist. Vastavalt eelnõu seletuskirjale saab toetust küsida ainult eelpoolnimetatud tegevustele, sest uuringud näitavad, et nende töötervishoiu ja tööohutuse kohustuste täitmisega on tööandjatel kõige rohkem probleeme. Näiteks Tööinspektsiooni 2011. aasta II kvartali töökeskkonna ülevaatest selgub, et igas kolmandas ettevõttes puudus või vajas täiendamist töökeskkonna riskianalüüs.
Samas leiame, et lisaks eelnõus nimetatud riskianalüüsi ja tervisekontrolli korraldamise kulude hüvitamisele tuleks suurendada ka ettevõtjate praktilist teadlikkust riskianalüüsi läbiviimise osas. Oleme teinud sotsiaalministeeriumile ettepaneku lisada meetme raames toetavate tegevuste nimekirja riskianalüüsi koostamise infomaterjalide väljatöötamine ning nende tutvustamine ja praktilisele kasutamisele kaasaaitamine. Kui tööandjatel oleks riskianalüüsi koostamisest paremad teadmised, siis oleksid nad võimelised seda tegevust enamasti ka ise läbi viima. Eeldatavasti on riskianalüüsi läbiviimine tööandja enda töötajatega odavam kui sama teenust sisse ostes ning võib-olla kokkuvõttes ka tulemuslikum.
Eelnõu kohaselt võivad toetust taotleda ainult kuni 49 töötajaga äriühingud ning füüsilisest isikust ettevõtjad. Suurematele ettevõtetele ei anta toetust, sest nende võimekus täita töötervishoiu ja tööohutuse seadusest tulenevaid nõudeid on eelnõu koostajate sõnul parem. Sotsiaalministeeriumi uuringu põhjal on väikeettevõtete töötervishoiu ja tööohutuse kulu töötaja kohta 1,4 korda suurem kui suurettevõttel. Lisaks suurematele ettevõtetele on toetuse taotlejate ringist välja jäänud näiteks mittetulundusühingud ja sihtasutused. Oleme soovitanud Sotsiaalministeeriumil laiendada toetuse taotlejate ringi kõikidele kuni 49 töötajaga juriidilistele isikutele, sest sama töötajate arvuga tööandjaid peab kohtlema võrdselt.
Lisaks tööandja õiguslikule vormile ning töötajate arvule on veel mitmeid nõudeid, millele taotlejad peavad vastama. Taotlejal ei või olla maksuvõlga ning tema suhtes ei või olla algatatud likvideerimismenetlust, pankrotimenetlust või tehtud pankrotiotsust. Samuti peab taotleja olema tegutsenud vahetult enne taotluse esitamist ettevõtjana vähemalt ühe aasta ning silmas tuleb pidada, et ei oleks ületatud vähese tähtsusega abi piirmäärasid.
Toetust antakse ühele projektile minimaalselt 1000 eurot ning maksimaalselt 10 000 eurot, kusjuures omafinantseering peab olema vähemalt 30% projekti kuludest. Toetuse saamiseks tuleb projekt, mille rahastamist taotletakse, ellu viia üheksa kuu jooksul alates taotluse esitamisest. Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest hüvitatakse ainult need kulud, mis on põhjendatud, mõistlikud ja vajalikud. Nendeks kuludeks on riskianalüüsi ja tervisekontrolli läbiviimise kulu, töökeskkonna ohutegurite mõõtmise kulu ning käibemaks, kui toetuse saaja on lõpptarbija. Näiteks on eelnõu kohaselt tervisekontrolli mõistlik kulu ühe töötaja kohta 30 eurot.
Meetme „Tööelu kvaliteedi parandamine“ II taotlusvoor ei ole veel avanenud ja taotlusvooru alguse täpne kuupäev ei ole teada, kuid kindlasti saab toetust hakata taotlema 2012. aastal. Toetuse saamiseks tuleb nõuetekohane taotlus esitada Elukestva Õppe Arendamise Sihtasutusele Innove. Taotlusi saab esitada kuni taotlusvooru eelarve lõppemiseni, kuid mitte hiljem kui 30. juunil 2013.
Artikkel ilmus Kaubandus-Tööstuskoja Teatajas .
Autor: Lemmi Kann, Marko Udras

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.02.25, 13:16
Ettevõtja, su raha on ripakil! Targad otsused aitavad kulusid kärpida
Mitmed tänavu kehtima hakanud maksumuudatused aitavad ettevõtetel kulusid kokku hoida ja võimaldavad tõsta ka töötajate heaolu, mis toob ettevõttele täiendava kasu. Lisaks tasub ettevõtjatel tänavu panustada kulude kokkuhoiule läbi e-arvete kasutuselevõtmise ja sobivaima pangateenuse valikuga, kirjutab Coop Panga ärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele