Kohalike omavalitsuste õigus kehtestada kohalikke makse tuleneb põhiseadusest. Kohalike maksude osatähtsust rõhutab ka Euroopa kohaliku omavalitsuse harta, mis näeb ette, et vähemalt osa kohalike võimuorganite rahalistest vahenditest peab tulema kohalikest maksudest ja koormistest, mille suuruse kohalikud võimuorganid võivad seadusega lubatud piires ise määrata. Vaadates seaduses sätestatud kohalike maksude loetelu, on neist maksudest kahtlemata efektiivseim müügimaks. 1. jaanuarist 2012 ei saa aga ükski omavalitsus ka nimetatud maksu rakendada.
Viimasel ajal on palju kõneainet tekitanud müügimaksuga seonduv kohtuvaidlus, mille sarnaseid ei ole Eesti õiguspraktikas seni veel olnud. Vaidlus seisneb selles, kas aktsiisikaupade müügimaksuga maksustamine on kooskõlas siseriikliku ja Euroopa Liidu õigusega. Nimetatud vaidluse esimese astme jõustumata kohtuotsuses ei tuvastanud kohus müügimaksu vastuolu siseriikliku õigusega. Kohus aga leidis, et müügimaksu erieesmärk ei vasta aktsiisidirektiivile.
Müügimaksu erieesmärgi kehtestamise nõue ei tulene ühestki siseriiklikust õigusaktist - ka kohalike maksude seaduses ei ole sätestatud, et müügimaksu kehtestamisel aktsiisikaupadele peaks maksul olema erieesmärk. Nimetatud erieesmärgi kohustus tuleneb ELi direktiivist, mis aga ei näe ette, millal, kus ja kuidas tuleb erieesmärk määratleda. Veelgi enam, direktiiv ei määratle, millistele tingimustele erieesmärk vastama peab. Tallinna linnas kehtestatud müügimaksu erieesmärk on sätestatud linna eelarve dokumendis. Oleme endiselt seisukohal, et müügimaks on kooskõlas siseriikliku õigusega ja Euroopa Liidu õigusega ning müügimaksu erieesmärk on kooskõlas aktsiisidirektiivis sätestatuga.
Müügimaksuga seonduv esimese astme kohtuotsus ei ole jõustunud ning kaebame otsuse kindlasti edasi. Me ei pea mõistlikuks üleskutset, justkui peaksid ettevõtjad oma õiguste kaitseks pöörduma kohtusse või esitama esimesel võimalusel müügimaksu tagastamise taotlusi. Kuigi igaühel on seadusest tulenev õigus pöörduda kohtusse ning esitada maksuhaldurile tagastustaotlusi, on selline üleskutse ennatlik, kuna kohtulahend ei ole jõustunud.
Autor: Lemmi Kann, Marek Jürgenson