Kuidas oma õigusi maksumenetluses ja kohtus maksuameti vastu edukalt kaitsta? Advokaadibüroo SORAINEN vandeadvokaat Allar Jõks annab 15 soovitust, mis aitavad sihile jõuda.
Elus on kaks kindlat asja – surm ja maksud. Surmaga on kõik enam-vähem selge. Maksudega on lood keerulisemad. Ühel ilusal päeval tekivad maksuametnikul maksumaksjale küsimused, millele antud vastused maksuametit ei rahulda.
Soovitusi, kuidas Koljatina tunduva maksuametiga vaidlusest võitjana välja tulla, andis advokaadibüroo SORAINEN 2. juunil korraldatud maksuseminaril büroo vandeadvokaat Allar Jõks. Kuigi enamasti on Jõks tuntud endise õiguskantslerina, on tal selja taga ka kümne aasta pikkune karjäär kohtunikuna ja Tallinna Ringkonnakohtu halduskolleegiumis on tema käe alt läbi käinud sadu kohtuasju, mis seotud maksudega. Maksuametiga on kohtus vaielda tulnud ka vandeadvokaadina.
„Nendes nõuannetes pole midagi spetsiifilist, need on banaalsed tõed, mis aga pingelistel momentidel võivad ununeda, kui tekib pingeline olukord ja mängu tulevad emotsioonid,“ tõdes Jõks.
1. Rääkimine hõbe, vaikimine kuldMaksumenetluses revidentidega suheldes räägi pigem vähem kui rohkem. Vasta ainult neile küsimustele, mis on esitatud ja mõtle enne, kui midagi ütled. Kuulaja võib kahtlemata olla väga sümpaatne inimene, aga ta ei ole kindlasti see, kellele enda ja ettevõtte rasket saatust kurta ja südant puistata.
2. Küsi erapooletut arvamustKui on juba aimata, et jalgealune võib kõikuma hakata, pöördu oma maksunõustaja või juristi poole. Nõu küsimine on mitteküsimisest odavam.
3. Ära tee kergekäeliselt kokkuleppeidPingeolukorras minnakse kohati kergema vastupanu teed ehk kokkuleppe teed. Seaduskuulekad maksumaksjad on psühholoogilise surve all vastu võtnud maksuhalduri poolt pakutava „diili“ selleks, et mitte riskida aastate pikkuste kohtuvaidluste ja võimaliku pankrotiga. Sellisel juhul maksumaksja sisuliselt loobub oma õigustest. Põhjendusena tuuakse välja, et maksuametiga vaidlemisest tuleb rohkem probleeme kui lahendusi. Kokkulepe võib olla mõistlik mõte, aga see peab olema kaalutletud ja õiglane.
4. Kaasaaitamiskohustuse täitmine – fikseeri võimaliku vaidluse jaoks kõik oma tegevused ja kokkulepped maksuametiga Hoia alles e-kirjad või muud tõendid selle kohta, et oled kaasaaitamiskohustust täitnud. Võimalusel protokolli maksuametiga peetud kohtumised ja neil räägitu. Küsi kirjalikult, kas on veel midagi, mida saad menetluses teha.
Samuti tuleks säilitada raamatupidamisdokumendid vähemalt seadusega ette nähtud aja jooksul. Algdokumentide hilisem „leidmine“ võib lõppeda kurvalt.
5. Lihtsus ja täpsusEsita oma seisukohad võimalikult lihtsalt ja täpselt. Kohtunik on eelkõige inimene, mistõttu lisaks õigusele tuleb avada ka vaidluse eluline (majanduslik) sisu.
6. Süvenda kohtunike teadmisi juhtumi sisulistest aspektidest, esitle seost põhjuse ja tagajärje vahel
7. Läbimõeldud struktuur on pool võituDokumendi koostamisel järgi struktuuri. Ka maja ehitamist ei alustata katuse paigaldamisest. Kõigepealt olgu lühikokkuvõte sellest, mida tahad öelda. Seejärel peaks olema ülevaade faktilistest asjaoludest, millele järgneb õiguslik põhjendus koos järeldustega.
8. Ära tee kirjaviguMenetlusdokumendis sisalduvad näpukad võivad olla naljakad, kuid näitavad autorit mitte pühendununa. Masu- ja Tooliamet, Tarbijakitseamet ja Tiigikohus ei ole väljamõeldud ja otsitud näited, vaid reaalsus menetlusdokumentides.
9. Dokumendi pikkus ei ole kõige olulisemErinevalt mõnest teisest tegevusvaldkonnast on õiguslikes vaidlustes kiirus ja kvaliteet tihti olulisem kui dokumendi pikkus.
10. Muinasjutuvestmine pole juristi tööKui mõni oluline dokument või tõend on esitatud hilinenult, siis ei tasu hakata välja mõtlema muinasjutte, miks see juhtus. Ei arvutirike, vanaema matused ega globaalne soojenemine pole asjakohased vabandused.
11. Tee selgeks, mis on vaidluse põhiküsimus ja hoia vaidlust „lahinguväljal“Kohtumenetluses tuleb vältida olukordi, kus vaidlusega otseselt mitteseotud kõrvalküsimused muutuvad ebamugavaks peateemaks. Kasuta kõiki seadusest tulenevaid võimalusi, et seda ei juhtuks.
12. Oma vastaspoole suhtes „tapjainstinkti“, kuid ära muutu agressiivseksOluline on teha oma seisukoht veenvaks kohtule. Vastaspoolega ärplemine ei aita võita.
13. Ära vaidle kohtus kliendigaKohtus advokaadi ja kliendi vahel puhkev vaidlus näitab õigusliku positsiooni nõrkust ja teeb vastaspoole elu erakordselt lihtsaks.
14. Huumor aitab hädast väljaMaksuvaidlused on emotsionaalselt kurnavad ja tasakaalukus on siin oluline. Hea huumor võtab liigsed pinged ja näitab sind enesekindlana. Kindlasti ei tohi aga liiga hoogu minna ja laskuda familiaarsustesse.
15. Ära kaota meeleheidet, kui kaotad… sest seda võib veel vaja minna. Kaotatud kohtuasja pärast ei pea alati magamistoa aknast välja hüppama. Võita saab kohtus vaid üks pool. Ja lõppude lõpuks on ka protsessuaalne rahuldus oluline.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
HRM4Baltics on Dynamics 365 Business Central majandustarkvara baasil toimiv pilvelahendus, mis pakub mitmekülgseid võimalusi nii keskmiste kui ka suuremate organisatsioonide juhtimiseks, planeerimiseks, tasude arvestuseks ja personali halduseks.