Kuigi ametlikult ei ole Egiptust tervikuna veel kriisipiirkonnaks nimetatud, on Välisministeerium soovitanud kõigil reisijatel otsida võimalusi kodumaale naasmiseks. Tarbijakaitseamet annab teada, millised on sellega seoses reisijate õigused.
"Olukord Egiptuses on jätkuvalt ettearvamatu ning seetõttu käituvad ka erinevad reisikorraldajad antud situatsioonis üsna erinevalt. Esineb nii äraootavat seisukohta kui ka tegutsemist reisijate plaanitust varasema kojutoomiseni," ütles Tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski - Toomik.
Kuigi seni on peamised turismipiirkonnad olnud rahulikud, hindab Tarbijakaitseamet siiski olukorda murettekitavaks ja soovitab reisiettevõtjatel oma tegevuses pigem lähtuda reisijate üldisest turvalisusest ja seda ka etteulatuvalt - riske adekvaatselt hinnates ja nende võimalikku realiseerumist ennetades.
Seoses võimalike ära jäävate reisidega või nende katkestustega on ära toodud tarbijate õigused arvestades asjaolu, et üleüldist kriisiolukorda ei ole välja kuulutatud:
Kui reis ei ole veel alanud ja reisilepingu lõpetab reisiettevõte:Reisijatele, kelle reis ei ole veel alanud, kuid kelle reisipaketi sihtkohtadeks on Hurghada ja Sharm el Sheikh ning kelle reiside väljumised on tühistatud/peatatud reisikorraldaja poolt :
· kohaldub võlaõigusseaduse § 872, mille järgi peab reisikorraldaja reisi ärajätmise korral sellest reisijale viivitamatult teatama. Tarbijale tuleb tagastada 100% tasutud summast (reisikorraldaja kaotab õiguse reisitasule).
· reisiraha tuleb tagastada hiljemalt 30 kalendripäeva jooksul arvestades reisikorraldaja poolt reisi ärajätmise teate edastamisest reisijale;
· reisikorraldaja ja reisija võivad kokku leppida reisi nii asendamise kui edasilükkamise osas. Juhul, kui reisija ei soovi reisi asendamist või edasilükkamist on tal õigus reisitasu täielikule tagastamisele.
Kui reis ei ole veel alanud ja reisilepingu lõpetab tarbija:
Reisijatele, kelle reis ei ole veel alanud, kuid kelle reisipaketi sihtkohtadeks on Hurghada ja Sharm el Sheikh ning kes soovivad reisist loobuda:
· kohaldub võlaõigusseaduse § 874, millise järgi enne reisi algust võib reisija lepingust igal ajal taganeda.
· sellisel juhul kaotab reisikorraldaja õiguse reisitasule, kuid tekib nõudeõigus mõistliku hüvitise osas (üldjuhul on tegemist bürookulu vms kuludega). Mõistliku hüvitise suurus tuleneb reisikorraldaja tüüptingimustest ning antud küsimuses tuleks esmalt pöörduda reisikorraldaja poole.
Kui reis ei ole veel alanud, kuid reisipaketi sihtkohtadeks on Kairo, Luxor või Alexandria (piirkonnad kus on välja kuulutatud kriisiolukord)
Neil reisijatel, kelle reisiplaanides oli ka ametlike kriisipiirkondade - Kairo, Luxor või Alexandria – külastamine nt ekskursioonidena mõnest kuurordist ning kelle reisid ei ole veel alanud, on õigus reisileping üles öelda võlaõigusseaduse alusel, kuna nimetatud sihtkohad on osa reisipaketist ning ülesütlemine põhjendatud.
· Reisiteenuse ohtlikuks muutumine võlaõigusseaduse (VÕS) § 879 kohaselt tähendab seda, et reisikorraldaja ei suuda tagada reisi vältel reisija turvalisust, mis annab lepingu ülesütlemise õiguse ennekõike reisijale.
· Lepingu ülesütlemiseks peab reisija esitama vastavasisulise kirjaliku avalduse reisikorraldajale. Avalduses peab reisija põhjendama, milles tema ohuhinnang seisneb.
· Reisija peab niisugusel juhul arvestama, et lepingu ülesütlemise korral kaotab reisikorraldaja küll õiguse reisitasule, kuid tal on õigus nõuda reisi jaoks juba tehtud mõistlike kulutuste hüvitamist reisija poolt (bürookulud vms).
Juhul, kui reis on juba alanud
Egiptuses viibivad reisijad peavad ennekõike hindama olukorda kohapeal ning sellest tulenevalt otsustama, kas reisi jätkamine on neile piisavalt ohutu ja mõistlik arvestades asjaolusid. Kindlasti on vajalik pidada nõu reisikorraldaja kohapealse esindajaga enne, kui langetate otsuse reisi jätkamise või selle ülesütlemise osas. Kui reisikorraldaja ei ole reisilepingut ennetähtaegselt lõpetanud ja reisija otsustab reisi jätkata, kuna tema hinnangul tekkinud olukord teda ei ohusta ja reisi ei takista, tuleb tal siiski järgida kõiki vajalikke turvanõudeid ja antud soovitusi.
Kui reisikorraldaja soovib reisilepingu ajal lepingu ennetähtaegselt lõpetada, peab ta tagama, et kõik kliendid oleksid sellest informeeritud. Samuti peab reisikorraldaja tagama reisil viibijatele võimaluse võimalikult kiireks kojusõiduks. Reisijatel tekib sellisel juhul õigus nõuda reisitasu vähendamist saamata jäänud reisipäevade eest
„Tekkinud olukorras peaksid Eesti reisikorraldajad asuma käituma sarnase mudeli järgi. Samuti peaksid reisikorraldajad lähtuma ennekõike reisil viibivate isikute turvalisuse huvidest ning tagama nende materiaalsete tarbijaõiguste maksimaalse kaitse,“ ütles Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.
Vastavalt Välisministeeriumi 31.01.2011 pressiteatele soovitab Välisministeerium rahutuste edasise leviku tõttu Egiptusesse mitte reisida ning Egiptuses viibijatel võimalusel riigist lahkuda.
Välisministeeriumi pressiteadet saab lugeda
SIIT.
Egiptuse ametivõimude poolt on kuulutatud välja eriolukord Kairos, Luxoris ja Alexandrias. Reisijad, kelle reisiplaanid on seotud nimetatud sihtkohtadega, peavad olema eriti tähelepanelikud ja arvestama, et tegemist on ametlike kriisipiirkondadega, kus reisimine on seotud kõrge riskiga ja seetõttu ebasoovitav.
Teiste piirkondade (sh kuurortlinnade Sharm El Sheikh ja Hurghada) osas ei ole eriolukorda ametlikult välja kuulutatud ning nendes piirkondades reisimisel :
1. Hinnake tekkinud olukorda tuginedes kättesaadavale teabele;
2. Võtke ühendust oma reisikorraldajaga;
3. Kui soovite reisile minna (olukorras, kus reisikorraldaja seda võimaldab) või seda jätkata, vältige kriisipiirkondi ning järgige kehtestatud turvanõudeid ja –soovitusi;
4. Kui soovite reisilepingut reisilepingu kestel ennetähtaegselt lõpetada, siis tuleb esitada reisikorraldajale vastavasisuline avaldus, milles oma ohuhinnangut mõistlikult põhjendate
Välisministeeriumi hinnangul pole Egiptusesse reisimine küll soovitatav, kuid ametlikku eriolukorda välja kuulutatud ei ole.
Tarbijakaitseamet jälgib pidevalt olukorda ja vajadusel annab tarbijatele uusi juhiseid.
Seotud lood
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.
Viimased uudised
Siit leiad ka artikli FIE raamatupidamisest
Hetkel kuum
Tagasi Raamatupidaja esilehele