• 15.06.10, 16:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tasub teada: lepingu sõlmimisel tuleb arvestada ka tavanorme

Kui lepinguosaline sõlmib lepingu oma majandus- või kutsetegevuse raames (nt ehitusettevõtja ehitise püstitamiseks; advokaat õigusabi osutamiseks; kokk tordi valmistamiseks), tuleb tal lisaks otsestele kokkulepetele arvestada võimalusega, et kohaldada tuleb ka asjakohasel tegevusalal üldiselt tunnustatud tavasid, märgib Advokaadibüroo Aivar Pilv, advokaat Britta Oltjer Äripäeva Käsiraamatute veebilehe rubriigis "Autor annab nõu."
Tavana mõistetakse aja jooksul kujunenud käitumisreegleid, millest juhindutakse sellel tegevus- või kutsealal. Tavanormid võivad tuleneda kõikvõimalikest kutseala eetikakoodeksitest, rahvusvahelisest praktikast, levinumatest lepingutingimustest jne. Ehituse valdkonnas peetakse tavaks nt majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel koostatud ehituse töövõtulepingute üldtingimusi. Kui pooled ei ole lepingus kokku leppinud, millist tava lepingule kohaldada ega ole ka tavade kohaldamist selge sõnaga välistanud, tuleb tavanormidega arvestada juhul, kui tava järgimine on seadusega kooskõlas ning mõistlik.
Tavade kohaldamine lepingutele on praktikas teatud juhtudel tekitanud probleeme: kuidas käituda, kui leping viitab küll ühele tavale, kuid tegelikult kehtis lepingu sõlmimise hetkel juba sama valdkonda reguleeriv uus ja oluliselt detailsem kord? Kas tuleb arvestada ka hilisema korra regulatsiooniga, kuigi leping seda otseselt ette ei näe; millal on tava järgimine mõistlik jne?
Soovitame mahukate ja spetsiifiliste lepingute korral enne lepingu sõlmimist tutvuda asjakohases valdkonnas rakendatavate tavanormidega. Kui pooled ei soovi tavadest üldse lähtuda või poolte tahe on suunatud vaid teatud tava kohaldamisele, tuleb lepinguga tavade kohaldamine selge sõnaga välistada või seda teatud tavade osas piirata.
Autor: Lemmi Kann, Britta Oltjer

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 07:30
Avalikusta kliendi võlg ja tagastamise kiirus kahekordistub
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele