Kui üks osapool räägib, siis teine kuulab, mitte et kuuleb või kuulab lihtsalt ära, ilma süvenemata ja mõistmata, arvates ja lootes, et küsib teine kord üle.
Niisugune töökorraldus võtab tunduvalt rohkem aega, et jälle küsida ja midagi täpsustada. Ja kas olete kindel, et teine kord selgitatakse sama tööülesannet täpselt samuti? Kui osa tööst on valmis ja uus info ei luba sealt sujuvalt jätkata, peate ehk tehtud töö osaliselt ümber tegema. Parem üks töö – aktiivne kuulamine –, üks tegemine, ei mingit segadust ega ületunnitööd.
Rääkige kordamööda ja samal teemal. Kui teil puudub õigus otsustada või te ei ole milleski kindel, siis andke sellest kohe teisele poolele teada. Ärge keerutage, kui te täpselt ei tea või ei oska, ütelge seda, et siis otsida, kes selles küsimuses on kompetentne. Edukas firmas teab iga töötaja oma kohustuste ja vastutuse ulatust, vajakajäämisi tuleb tunnistada ja vajadusel töökliimat parandada, koolitada oma töötajaid või palgata uusi. Rääkija peab ka ise tähelepanelikult jälgima, kas kuulaja ikka kuulab ja saab aru, ta saab esitada kuulajale asjakohaseid kontrollküsimusi.
Aktiivne kuulaja võib vestlust toetada omapoolsete küsimuste ja kokkuvõtetega, formuleerida oma sõnadega kokkuleppeid, otsustusi ja tööülesandeid – see kinnitab teineteisest ja teema käsitlusest ühesugust arusaamist. Püüdke vältida teineteisest möödarääkimisest. Parem küsige ja täpsustage, koguge rohkem teavet, et tööülesanded või muud kohustused saaksid selgeks nii töö andjale kui võtjale.
Alati on hea, kui on pliiats ja paber käepärast (või arvuti), et üles märkida kõige olulisem info, nagu nimed, telefoninumbrid ja e-posti aadressid ning olulisemad kuupäevad, kust ja kellelt lisa küsida, kes võib aru pärida, kellele ja millal tuleb töö esitada. Kõige vajaliku kohe ja korralik ülesmärkimine ning kohene ülekontrollimine ja vajadusel mõne küsimuse kohene täpsustamine kinnitab, et töötaja on aktiivselt kuulanud ja kogu töö ulatus on ühekorraga selge.
Aktiivset kuulamist saab õppida. Asjalik ametivestlus on konkreetne ja täpne, mis tagabki firmale edu. Pidage meeles, et aktiivne kuulaja on hea vestluspartner.
Aktiivne kuulamine tähendab seda, et kuulajal on täita aktiivne roll, peegeldades kuuldut tagasi oma sõnadega, näiteks: “Ma sain aru, et sellega te tahtsite öelda, et...”, või esitada küsimusi, näiteks: “Kas sinu seisukoht on...” , “Kas ma sain õigesti aru, et...”
Proovige rääkida kordamööda, et mõlemad vestluspartnerid saaksid teemat arutada ja oma mõtteid avaldada. Kuulamist võib toetada sõnadega: “Just, täpselt, tõesti, olen nõus, jah, see küll sobib, ma arvan, et...”