Vanarahvas ei väsinud rõhutamast, et võlg on võõra oma. Ometi kasvab iga kuuga nende inimeste arv, kes kasutavad üha rohkem teenuseid, mille eest maksmine aga ühel heal päeval ülejõukäivaks osutub. Firmad ei hakka võlgnikuga suhtlemisel pikalt aega raiskama ja tellivad võla sissenõudmise teenust inkassofirmalt. Julianus Grupi müügi- ja kliendisuhete juht Tarvo Rahumägi soovitab siis aga võlgnikul mitte päevagi venitada ja võla tasumise osas Julianuse Inkasso Agentuuriga kokkuleppele jõuda.
Maine kahjustumine on vaid üks tagajärgedest Nii, nagu on erinevaid võlgnikke, on Rahumäe sõnul ka erinevad võla mittetasumise tagajärjed. "Kohustuste mittetäitmine, halb maksedistsipliin ja südametu suhtumine teiste rahasse ei meeldi kellelegi ning ei jää ka saladuseks. Seega kahjustub võlgniku ja eraisiku puhul ka tema lähedaste maine," selgitas Rahumägi. Julianus kasutab avalikke maksehäireregistreid teavitamaks teisi kreeditore ja avalikkust võla olemasolust. Kõige problemaatilisemad võlgnikud ja nende esindajad ilmuvad kord nädalas ka Äripäevas. Seoses sellega tekivad probleemid äripartneritega, krediidiasutustega, tööl, perekonnas, tuttavate ringis. Võlakohustust võidakse täita võlgniku või tema esindaja/vastutaja (juhatuse liige, käendaja jne) vara arvelt. Võla katteks müüakse korter, maja, auto, maatükk, kodutehnika või muu realiseeritav vara, saadud rahaga kaetakse võlg ja ülejäänu saab võlgnik rahas. Kuid varast jääb ta ilma. "Ja uskuge, keegi ei küsi kui kallis või vajalik see vara võlgnikule/käendajale oli, süüdistada saab ta ainult iseennast," märkis Tarvo Rahumägi. Seda, et vara nõude katteks realiseeritakse, võib tulla ette otseselt Julianuse tegevusena või siis täitemenetlusest ehk täituri abiga. Nii on nii mõnigi inimene pidanud põhivõlgniku, selle esindaja või käendajana sunnitud loobuma majast, autost, maatükist, kodutehnikast, väärtpaberitest.
Iga viivitatud päev viib rahakotist raha
Mida kauem tasumisega venitatakse, seda suuremaks kasvavad kulud – suureneb viivis, tulevad juurde sissenõudmis-, kohtu-, täitekulud jne. Nõude suurus võib kasvada esialgse võlaga võrreldes mitmekordseks, kuid kõige olulisem näitaja on siinjuures ilmselt summa, mitte protsent. Rahumägi tõi näitena juhtumi, kus üks firma võlga käendav põhimõtteline vaidleja pidi hiljaaegu maksma lisaks 60 000 kroonisele põhisummale veel sama palju kõrvalnõudeid, kahe astme kohtukulud, pluss veel oma advokaadile iga sisutu vaidlemise peale raisatud tunni eest. Mees soovis kõrvalnõuetega minna riigikohtuni, kuid et viimane ei andnud menetlusluba, jäid selle võrra kulud võlglase jaoks väiksemaks. Mehel oli lõpuks niipalju oidu, et vältis täitekulusid ja maksis summa ära ehk kokku ca 150 000 krooni. Peale majanduslike kulude on tasumise edasilükkamine võlgniku jaoks koormavaks ka psühholoogiliselt. Lisaks tekivad pankroti väljakuulutamisel kitsendused äritegevuses – ärikeeld, juhatuse liikmeks olemise keeld jms. "Alati tasub leida kiire lahendus Julianusega, sest nii on kõige soodsam ja valutum. Kui kõike ei ole korraga võimalik maksta, on otstarbekas sõlmida laenuleping või muu tasumise kokkulepe Julianusega. See on küll lõpuks kallim kui koheselt kõik maksta, kuid ülaltoodud tagajärjed jäävad ära ja võlgnik võib end rahulikumalt ühiskonnas tunda," soovitas Rahumägi.
Lahendused võlgnikule:
Autor: Tarvo Rahumägi
Seotud lood
HRX on pereettevõtte taustaga rahvusvaheline logistikaettevõte, mis teenindab aastas enam kui 5000 klienti ning toimetab kohale üle 400 000 saadetise kogu Euroopas.