Justiitsministeerium
on algatanud diskussiooni teemal, kas sotsiaalmaksuga maksustamine peaks
kõikidel ettevõtlusvormidel olema sarnane või peaksid sotsiaalmaksusüsteemis
säilima teatud erisused – praegu näiteks koheldakse FIE-sid äriühingutega
võrreldes erinevalt. Ministeerium küsib ka Kaubanduskoja seisukohta nimetatud
teemal.
Selleks, et
saaksime anda arvamuse, mis toetub meie liikmetelt saadud tagasisidele, ootame
väga Teie seisukohta sotsiaalmaksusüsteemi võimalikku muutmist puudutavas
küsimuses (kas kõiki tuleks kohelda samadel alustel või peaks teatud
ettevõtjaile, sõltuvalt näiteks ettevõtlusvormist, kehtima erinev kord).
Selleks, et praegusest olukorrast paremat ülevaadet saada, toon alljärgnevalt
välja põhilised erisused hetkel kehtivas süsteemis.
Ülevaade kehtivast
süsteemist
Sotsiaalmaks on
pensionikindlustuseks ja riiklikuks ravikindlustuseks vajaliku tulu saamiseks
maksumaksjale pandud rahaline kohustis. Sotsiaalmaksuga maksustatakse aktiivsest
tegevusest (töötamisest, ettevõtlusest) saadud tulu ja tehtud väljamaksed –
näiteks töötajale rahas makstud palk ja muud tasud, juriidilise isiku juhtimis-
või kontrollorgani liikmele makstud tasud, FIE ettevõtlusest saadud tulu,
füüsilisele isikule töövõtu-, käsundus- või muu teenuse osutamiseks sõlmitud
võlaõigusliku lepingu alusel makstud tasud ja tehtud erisoodustused.
Sotsiaalmaksu üldine määr on 33%, Töötukassa poolt makstavatelt
töötuskindlustushüvitiselt ja sotsiaalmaksuseaduse § 6 lg 1 punktides 6, 8, 9,
11 ja 12 sätestatud juhtudel 13%. Sotsiaalmaksu maksjateks on: 1)
maksustatavate väljamaksete tegijad (tööandjad), sotsiaalmaks deklareeritakse
deklaratsioonil TSD ja makstakse
igakuiselt, 2) füüsilisest isikust ettevõtjad oma ettevõtlustuludelt, 3) riik,
sotsiaalmaksuseaduse § 6 lg 1 loetletud isikute eest. Seadusega on kehtestatud
ka sotsiaalmaksu kohustuse alammäär, millest vähem ei tohi tööandja kindlustatud
isiku eest või FIE oma teenitud tulu pealt kuus maksta. Aastatel 2001-2005 oli
sotsiaalmaksu miinimumkohustuseks 231 krooni kuus, 2006.
aastal on see kahekordistunud 462
kroonini kuus.
Erisused äriühingute
ja FIE-de vahel
Üheks erisuseks on
see, et FIE maksab tulumaksu teenitud tulult, äriühing aga makstud palkadelt ja
muudelt tasudelt. Teine erisus on sotsiaalmaksu maksmise korras. Äriühingud
peavad arvestust sotsiaalmaksuga maksustatavate summadelt makstava sotsiaalmaksu
kohta ning maksavad seda igakuiselt. Samuti tuleb äriühingute poolt esitada iga
kuu Maksu- ja Tolliametile vastav maksudeklaratsioon.
FIE-d maksavad
sotsiaalmaksu aga avansiliste maksetena kvartaalselt. Üldreegel
on see, et FIE on kohustatud maksma maksustamisperioodi kestel
sotsiaalmaksu avansilisi makseid jooksva kvartali eest kolmekordselt
sotsiaalmaksuseaduses sätestatud kuumääralt (1400 kroonilt) arvutatud summas,
milleks on 1386
krooni kvartalis (1400 x 3 x 33%). See on miinimumsumma, mis
tuleb FIE poolt igal juhul tasuda. Erandid on ette nähtud üksnes juhtudel, kui:
1) FIE on riikliku pensioni saaja, 2) ta
alustas või lõpetas oma ettevõtluse kvartali jooksul või 3) FIE eest maksab
sotsiaalmaksu tööandja või riik SMS § 6 lg 1 p 1, 11 ja 5 alusel. Nimetatud
juhtudel võib avansiline summa olla väiksem. Kui FIE poolt sotsiaalmaksuga
maksustamisele kuuluv tulu on aasta jooksul olnud suurem, kui nimetatud
arvestuslik suurus, siis tuleb sotsiaalmaksu vastavalt juurde
maksta. FIE lõpliku sotsiaalmaksu kohustuse aastas arvutab
Maksu-ja Tolliamet ettevõtja tuludeklaratsioonis deklareeritud ettevõtlustulu
alusel ja saadab ettevõtjale maksuteade juurdemaksmisele kuuluva sotsiaalmaksu
kohta. Juurdemaksmisele kuuluva sotsiaalmaksu tasumise tähtaeg on 1.
oktoober.
Ootame Teie
ettepanekuid ja arvamusi artikli alguses püstitatud küsimuse kohta
meiliaadressile
[email protected].