• 28.07.05, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sekretär või raamatupidaja?

Läbi aegade on mingid ametid rohkem tooni andnud ning populaarsust võitnud kui teised. Eestis viimastel aastatel on rohket kõneainet pakkunud raamatupidaja ja sekretäri amet. Mõlemad olulised firmale näo andmisel ja tähtsad firma käekäigus.
Suuremates ettevõtetes on alati olnud sekretär, tihtipeale mitu, raamatupidajaid terve osakond. Väiksemates ettevõtetes aga üritatakse tihtipeale hakkama saada ühe inimesega, küsimus - peaks see olema sekretär, raamatupidaja või mõlemad ühes isikus. Kuid kas see on nii lihtne? On mõlemad elukutsed sobilikud ühele inimesele?
Sekretär on firma peegel - läbi aegade tuntud ütlus. Oluline seejuures pole mitte ainult kena hoolitsetud välimus, vaid pigem suhtlusoskus ja töökultuur. Inimene, kes ettevõttega suhtleb, olgu see siis klient, potensiaalne klient või koostööpartner, suhtleb tihtipeale sekretäriga ning annab ettevõttele hinnangu just selle baasilt. Tore on, kui sekretär on meeldiv, vastutulelik ja oskab kuulata. Veel parem, kui aga sekretäri käest saadud teave on asjalik, tõene ja arusaadav. Paljud juhid on hakanud mõistma, et sekretär pole tänapäeval vaid kaunis nukuke, kes tõstab telefonitoru ja serveerib kohvi, vaid väga vajalik lüli ettevõtte struktuuris. Ühelt poolt vajalik infoedastaja, teiselt poolt abiline juhile.
Mida eeldada siis ühel healt sekretärilt?
Sekretär peab olema alati kohal - esimene tähtis reegel. Sekretär peab omama vajalikku infot, oskama seda edastada ja oskama seda ka hoida - sekretärile peab saama loota, teine tähtis reegel. Sekretär peab oskama korraldada paberimajandust, olgu need siis kirjad, korraldused, tellimised, pakkumised, arved või muu dokumentatsioon. Oluline on luua korralik süsteem ja neid õigesse kohta edastada. Ka otsustamisoskus on vajalik, eriti see, missuguseid otsuseid on mõttekas ise vastu võtta ja missugused jätta juhtkonna pädevusse.
Seega - üks hea sekretär peab olema korrektne, hea suhtleja, mõistlik ja arukas. Ja kindlasti võiks tal olla veel kümneid häid omadusi, kuid kindlasti on iga sekretär kordumatu ja omanäoline. Tähtis nii sekretäri kui ettevõtte jaoks, et nad omavahel sobivad.
Miks aga paljud sekretärid püüdlevad raamatupidaja ameti poole? Raamatupidamise ametit on ju peetud pigem kuivaks ja tüütuks. Kas see on ikkagi nii?
Reegleid, mis tähtsad raamatupidaja puhul, on samuti palju. Kindlasti ühed olulisemad on - ausus, täpsus ja kohusetundlikkus. Kui varasematel aegadel oli väga vaja kiiret ja täpset arvutamisoskust, siis nüüd on abimeheks saanud arvuti ja raamatupidajal olulisem seaduste lugemiseoskus ja orienteerumine nende rohketes muudatustes, kindlasti aga loogiline mõtlemine. Kuna raamatupidaja omab ettevõtte jaoks väga olulist informatsiooni, peab ta oskama seda ka õigesti käsitleda. On teavet, mida võib ja peab edastama, on teavet, mida tuleb arutada juhtkonnaga. Ja kindlasti on oluline, et raamatupidaja oskab teha õigeid otsuseid ja oskama ise oma tööd analüüsida. Pikast arvudejadast pole muidu kellelegi kasu. Selleks peab oskama luua dokumentide mitmekesisusest kindel ja arusaadav süsteemi, mis annaks ülevaate ettevõtte finantsilisest olukorrast ning mida saaks kasutada majanduslike otsuste tegemiseks ettevõtte juhtimisel. Vähe oluline pole ka suhtlemisoskus, sest suhtlema peab raamatupidaja nii nendega, kel ettevõttega rahalised tehingud kui mitmete ametkondadega, sealjuures maksuametiga. Kas võiks öelda, et raamatupidaja on üks osa ettevõtte ajust?
Seega üks hea raamatupidaja peab olema korrektne, aus, arukas ja hea suhtleja. Ja kindlasti võiks tal olla veel palju muid häid omadusi, kuid kindlasti peab ta olema usaldusväärne, olgugi siis iga raamatupidaja omanäoline ja kordumatu.
Kuigi mõlemal elukutsel on palju sarnaseid jooni, kuid kas põhirõhk nende omaduste puhul pole ettevõttes siiski erineval kohal? Ja kas igaühest, kes on hea sekretär, võib saada hea raamatupidaja? Või kas hea raamatupidaja oskab olla hea sekretär? Arvamusi on kindlasti palju ja erinevaid.
Autor: Anu Allikvee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele