Jaga lugu:

SIC32 Immateriaalne vara – kulutused veebilk-le

Standardi IAS 1 (muudetud 1997) “Finantsaruannete esitamine” paragrahv 11 nõuab, et finantsaruandeid tohib nimetada rahvusvaheliste raamatupidamisstandarditega vastavuses olevateks ainult siis, kui nad vastavad kõikide rakendatavate standardite ja Standardite Tõlgendamise Alalise Komisjoni kõikide rakendatavate tõlgenduste kõikidele nõuetele. SIC tõlgendused ei ole ette nähtud rakendamiseks ebaoluliste objektide suhtes.

Viide: IAS 38„Immateriaalne vara“

PROBLEEM

1.

Ettevõte võib teha sisemisi kulutusi oma sise- javälisjuurdepääsuga veebilehekülje arendusele ja haldusele. Välisjuurdepääsugaveebilehekülge võib kasutada mitmesugusel otstarbel, nagu näiteks ettevõttetoodete ja teenuste müügiedendus ja reklaam, elektrooniliste teenuste pakkuminening toodete ja teenuste müümine. Sisejuurdepääsuga veebilehekülge võibkasutada ettevõtte tegevuspõhimõtete ja kliendiandmete säilitamiseks ningasjakohase info otsimiseks.

2.

Veebilehekülje arendusetappe võib kirjeldada järgmiselt:

(a) planeerimine – hõlmabotstarbekusuuringute teostamist, eesmärkide ja detailide määratlemist,valikuvõimaluste hindamist ja eelistuste valikut;

(b) rakenduse jainfrastruktuuri arendus – hõlmab domeeninime saamist, riistvara ningoperatsioonitarkvara ostmist ja arendust, väljaarendatud rakendustepaigaldamist ja koormustestimist;

(c) graafilise kujundusearendus – hõlmab veebilehtede väljanägemise kujundust;

(d) sisuarendus – hõlmabtekstilise või graafilise teabe loomist, ostmist, koostamist ja üleslaadimistveebileheküljele enne veebilehekülje arenduse lõpuleviimist. Seda teavet võibsalvestada eraldi andmebaasidesse, mis on integreeritud veebileheküljele (võipääseb neile veebileheküljelt juurde) või kodeerida otse veebilehtedele.

3.

Kui veebilehekülje arendustegevus on lõpetatud, algabhaldusetapp. Selles etapis ettevõte säilitab ja laiendab veebileheküljerakendusi, infrastruktuuri, graafilist kujundust ja sisu.

4.

Ettevõtte oma veebilehekülje arendusele ja halduseleminevate sisemiste kulutuste arvestuse probleemid on järgmised:

(a) kas veebilehekülg onsisemiselt loodud immateriaalne vara, mille kohta kehtivad standardi 38 nõuded;ja

(b) sobivraamatupidamiskäsitlus nende kulutuste kajastamiseks.

5.

Seda tõlgendust ei rakendata veebileheküljega seotudriistvara ostmis-, arendus- ja halduskulutustele (nt veebiserverid,katsetamisserverid, tootmisserverid ja internetiühendused). Nende kulutustearvestust tehakse standardi IAS 16 (muudetud 1998. a) „Materiaalnepõhivara“ kohaselt. Kui ettevõttel tekivad lisaks kulutused ka seoses tasudegaettevõtte veebilehekülge haldavale internetiteenuse pakkujale, siiskajastatakse need kulutused standardi IAS 8.7 ja raamistiku kohaselt kuluna teenustesaamise hetkel.

6.

Standardit IAS 38 ei rakendata immateriaalsele varale,mida ettevõte hoiab müügiks tavategevuse raames (vt standard IAS 2 „Varud“ jastandard IAS 11 „Ehituslepingud“) või rendiks standardi IAS 17 (muudetud 1997)„Rent“ tähenduses.  Seega ei rakendata seda tõlgendust teisele ettevõttelemüügiks tehtava veebilehekülje (või veebilehekülje tarkvara) arendus- jahalduskulutustele.  Kui veebilehekülg renditakse kasutusrendi alusel,rakendab rendileandja seda tõlgendust. Kui veebilehekülg renditaksekapitalirendi alusel, rakendab rendilevõtja seda tõlgendust pärast renditudvara algset kajastamist.

Konsensus

7.

Ettevõtte oma veebilehekülg, mis tekib arendustöötulemusena ja on sise- ja välisjuurdepääsuga, on sisemiselt loodud immateriaalnevara, mille suhtes kehtivad standardi IAS 38 nõuded.

8.

Arendustöö tulemusena tekkivat veebilehekülgekajastatakse immateriaalse varana siis ja ainult siis, kui see vastabstandardis IAS 38.19 kirjeldatud üldistele kajastamise ja algse mõõtmisenõuetele ning ettevõte rahuldab lisaks ka standardi IAS 38.45 nõudeid. Ettevõtevõib suuta rahuldada standardi IAS 38.45(d) kohast nõuet demonstreerida, kuidasveebilehekülg loob tulevast majanduslikku kasu juhul, kui näiteks veebilehekülgon võimeline looma tulu, sealhulgas otsest tulu, võimaldades vastu võttatellimusi. Ettevõte ei saa näidata, kuidas ainuüksi või eeskätt tema enesetoodete ja teenuste müügiedenduseks ja reklaamiks arendatud veebilehekülg loobtõenäolist tulevast majanduslikku kasu, ja järelikult kõiki niisuguseveebilehekülje arenduskulutusi kajastatakse kuludena nende tegemise ajal.

9.

Kõiki ettevõtte oma veebilehekülje arendus- jahalduskulutusi kajastatakse kooskõlas standardiga IAS 38. Hinnata tuleb igakulutustega seotud tegevuse olemust (nt töötajate koolitus ja veebileheküljehooldamine), ja vastavat veebilehekülje arenduse või järelarenduse etappi , etmäärata asjakohane raamatupidamiskäsitlus (käesoleva tõlgenduse lisas antakselisajuhiseid). Näiteks:

(a) planeerimisetapp onlaadilt sarnane standardis IAS 38.42-44 kirjeldatud suurimistegevuse faasile.Selles etapis tehtavad kulutused kajastatakse kuludena nende tegemise ajal;

(b) rakendus- jainfrastruktuuri arendusetapp, graafilise kujunduse etapp ja sisuarendusetapp,kui sisu arendatakse muul otstarbel kui ettevõtte oma toodete ja teenustereklaam ja müügiedendus, on laadilt sarnased standardis IAS 38.45-52kirjeldatud arendusfaasiga. Nendel etappidel tehtavad kulutused tuleb lülitadaveebilehekülje soetusmaksumusse, mida kajastatakse immateriaalse varanavastavalt käesoleva tõlgenduse paragrahvile 8, kui neid kulutusi saab otseseltseostada või põhjendatud ja järjepidevatel alustel jaotada veebileheküljevalmistamiseks tema kavandatud kasutuseesmärgil. Näiteks spetsiaalseltveebilehekülje tarvis tehtud sisu ostmis- või loomiskulutused (välja arvatudsisu, milles reklaamitakse ja edendatakse ettevõtte oma tooteid ja teenuseid)või kulutused, mis võimaldavad veebilehekülje sisu kasutada (nttaasesitamislitsentsi tasu), tuleb lülitada arendusmaksumusse, kui see tingimuson rahuldatud.  Samas, vastavalt standardile IAS 38.59, ei tohiimmateriaalsele varale tehtud kulutusi, mida eelmistes finantsaruanneteskajastati algselt kuluna, kajastada hiljem immateriaalse vara soetusmaksumuseosana (nt kui autoriõiguse soetusmaksumus on täielikult amortiseeritud ja sisuesitatakse pärast seda veebileheküljel);

(c) sisu arendusetapistehtud kulutusi, mille puhul sisu arendatakse ettevõtte oma toodete ja teenustereklaamiks ja müügiedenduseks (nt digitaalfotod toodetest), tuleb kajastadakuluna nende tegemise hetkel kooskõlas standardiga IAS 38.57 (c). Näitekskulutusi ettevõtte oma toodete digitaalfotode tegemise ja nende väljanägemiseparandamisega seotud professionaalsete teenuste kulutusi tuleb kajastada kulunateenuste saamise hetkel, , mitte aga digitaalfotode veebileheküljel esitamisehetkel;

(d) haldusetapp algab, kuiveebilehekülje arendamine on lõpetatud. Selles etapis tehtud kulutusi tulebkajastada kuludena nende tegemise hetkel, välja arvatud juhul, kui needvastavad standardi IAS 38.60 kriteeriumitele.

10.

Veebilehekülge, mida kajastatakse käesoleva tõlgenduseparagrahvi 8 alusel immateriaalse varana, tuleb mõõta pärast algsetkajastamist, rakendades standardi IAS 38.63-78 nõudeid. Veebilehekülje kasulikeluiga peab parima hinnangu kohaselt olema lühike.

Konsensuse kuupäev: mai2001.

Jõustumiskuupäev: käesolevtõlgendus jõustub 25. märtsil 2002. Käesoleva tõlgenduse kasutuselevõtmise mõjutuleb kajastada lähtudes standardi IAS 38.118-121 üleminekusätetest. Seega kuiveebilehekülg ei vasta immateriaalse varana kajastamise kriteeriumitele, kuidvarem kajastati varana, tuleb selle objekti kajastamine lõpetada kuupäeval, milkäesolev tõlgendus jõustub. Kui veebilehekülg eksisteerib ja selle arenduskulutusedvastavad immateriaalse vara kajastamise kriteeriumitele, kuid varem seda eikajastatud varana, ei või seda kajastada immateriaalse varana käesolevatõlgenduse jõustumiskuupäeval. Kui veebilehekülge, mis eksisteerib ja sellearenduskulutused vastavad immateriaalse varana kajastamise kriteeriumitele,varem kajastati varana ja algselt mõõdeti soetusmaksumuses, loetakse algseltkajastatud summa korrektselt määratuks.

Jaga lugu:
RAAMATUPIDAJA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad raamatupidaja uudised igal nädalal enda postkasti.

Raamatupidaja.ee toetajad:

Enimloetud
Marianne Lõhmus
Marianne LõhmusärijuhtTel: Marianne@raamatupidaja.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin Puhkanraamatupidaja.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt