Kas e-arve muutub kohustuslikuks?

Infotehnoloogia on tänapäeval üks peamisi tööriistu mistahes majandus- ja eluvaldkonna konkurentsivõime tõstmisel. Seetõttu peab arvestusala regulatsioon võtma arvesse infotehnoloogia tänaseid ja tulevasi võimalusi. Raamatupidamise seaduse muutmise eelnõuga luuakse eeldused masintöödeldavate arvete üldiseks levikuks ja riigi haldusvõimekuse tõstmiseks. Eelnõus sätestatud muudatused loovad võimalused innovatsiooni edendamiseks nii avalikus sektoris kui ka erasektoris.

Tulekul on e-arvetega arveldamise kohustus avaliku sektoriga arveldamisel  Foto: scanpix

Raamatupidamise seaduse muutmise seaduse eelnõuga muudetakse raamatupidamise seaduse redaktsiooni RT I, 09.05.2017, 30. Seaduse muutmise eesmärgiks on sätestada regulatsioon, mis toetab ja hoogustab masintöödeldava raamatupidamise kasutamist või selle kasutusele võtmist.

Eelnõuga sätestatakse regulatsioon, mis toetab raamatupidamise muutumist kasutajasõbralikumaks. Väheneb arvetega seotud töömaht ning ajakulu. Samuti on e-arvete kasutamine positiivse mõjuga looduskeskkonnale, kuna väheneb paberi kasutamine. Eelnõuga võetakse üle ka Euroopa Parlamendi ja Euroopa Nõukogu direktiivist 2014/55/EL tulenev kohustus, et võrgustiku sektori hankijad peavad olema võimelised vastu võtma ja töötlema Euroopa Liidu standardile vastavaid e-arveid.

Eelnõus sätestatakse masintöödeldavate arvetega ehk e-arvetega arveldamise kohustus avaliku sektoriga arveldamisel. Kui kauba võõrandamisel või teenuse osutamisel esitatakse arve riigiraamatupidamiskohustuslasele, kohaliku omavalitsuse üksusele, avalik-õiguslikule juriidilisele isikule või raamatupidamiskohustuslasele, kelle üle eelnimetatutel on otseselt või kaudselt valitsev mõju või kes on hankija riigihangete seaduse § 5 mõttes, peab see vastama masintöödeldava algdokumendi juhendile või Euroopa e-arve standardile. Erasektori asutustel on võimalus kasutada avalikule sektorile masinöödeldavate arvete saatmiseks riigile kuuluvat tarkvara „E-arveldaja“ tasuta, piiramatus koguses ja tähtajatult.

Eelnõus sätestatakse raamatupidamiskohustuslastele kohustus arveldada üksnes e-arvetega, kui arve saajaks on:

1)riigiraamatupidamiskohustuslane;

2)kohaliku omavalitsuse üksus;

3)avalik-õiguslik juriidiline isik;

4)raamatupidamiskohustuslane, kelle üle riigiraamatupidamiskohustuslasel, kohaliku omavalitsus üksusel või muul avalik-õiguslikul juriidilisel isikul on otseselt või kaudselt või teiste valitseva mõju all olevate isikute kaudu valitsev mõju;

5)hankija riigihangete seaduse § 5 mõttes.

Täpsustus, et e-arve tuleb esitada ka RHS § 5 mõttes hankijale on vajalik seetõttu, et punktides 1-4 nimetatud asutuste ja isikute nimekiri ei sisalda kõiki hankijaid. Nimelt on võrgustikusektori hankijaks ka sellised äriühingud, kelle üle riigiraamatupidamiskohustuslasel, kohaliku omavalitsus üksusel või muul avalik-õiguslikul juriidilisel isikul ei ole valitsevat mõju, vaid kes on hankijad seetõttu, et neil on vastavas valdkonnas tegutsemiseks eri- või ainuõigus.

Masintöödeldavate arvetega arveldamise kohustust ei kohaldata (RPS § 71 lõige 8), kui:

1)masintöödeldav algdokument esitatakse julgeolekuasutusele;

2)masintöödeldav algdokument sisaldab riigisaladust või salastatud välisteavet;

3)masintöödeldava algdokumendi andmetele laieneb seaduse alusel kutse- või ametisaladuse hoidmise kohustus;

4)masintöödeldava algdokumendi vormingu ja esitamise kohta on seaduse või selle alusel antud määrusega ette nähtud käesolevas seaduses sätestatust erinev kord.

Sellisel juhul lähtutakse masintöödeldava algdokumendi vormingu määramisel ja esitamisel eriseaduses või määruses olevatest sätetest (nt Eesti Haigekassale esitatavad arved). Eriregulatsiooni puudumisel lepitakse algdokumendi vorming ja esitamise tingimused kokku tehingupartnerite vahel (RPS § 71 lõige 9).

Eelnõu on kaudselt seotud Euroopa Parlamendi ja Euroopa Nõukogu direktiiviga 2014/55/EL (edaspidi direktiiv 2014/55/EL). Nimetatud direktiivi artikli 3 kohaselt töötab Euroopa standardiorganisatsioon välja e-arvete põhielementide semantilist andmemudelit käsitleva e-arveldamise Euroopa standardi. Viide sellele standardile avaldati Euroopa Liidu Teatajas 2017. aasta 17. oktoobril. Direktiivi 2014/55/EL artikli 7 kohaselt peavad liikmesriigid tagama, et avaliku sektori hankijad ja võrgustiku sektori hankijad võtavad vastu ja töötlevad e-arveid, mis vastavad e-arveldamise Euroopa standardile. Direktiivi 2014/55 artikli 11 kohaselt peavad liikmesriigid eeltoodud sätte üle võtma hiljemalt 18 kuud pärast e-arveldamise Euroopa standardi kohta viite avaldamist Euroopa Liidu Teatajas.

Samuti on eelnõu seotud Eesti infoühiskonna arengukava 2020 alaeesmärgiga: „Nutikam riigivalitsemine“. Arengukava kohaselt kavandatakse suurendada avalike teenuste osutamise mõju- ja kuluefektiivsust. Selleks muudetakse kogu asjaajamine avalikus sektoris ja avaliku sektoriga paberivabaks. Näiteks muudetakse masintöödeldavate arvete esitamine avaliku ja erasektori vahelises arvelduses kohustuslikuks.

Lisaks on eelnõu seotud Rahandusministeeriumi valitsemisala arengukavas aastateks 2019–2022 seatud eesmärgiga hoida ja tõsta riigi haldusvõimekust.

Eelnõu seadusena vastuvõtmiseks on vajalik Riigikogu häälteenamus.

Eelnõuga saad tutvuda SIIN.

Allikas: Riigikogu

Jaga lugu:
RAAMATUPIDAJA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad raamatupidaja uudised igal nädalal enda postkasti.

Raamatupidaja.ee toetajad:

Marianne Lõhmus
Marianne Lõhmusraamatupidaja.ee ärijuhtTel: 6670405
Cätlin Puhkan
Cätlin Puhkanraamatupidaja.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700