• 02.10.17, 12:52
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sõiduauto sisendkäibemaksu korrigeerimine 2018

2018. aasta 1. jaanuarist muutub sõiduauto sisendkäibemaksu korrigeerimise kord. Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht Tõnis Elling selgitab olulisemaid punkte, mis võivad maksuarvestust mõjutada ning mida tasub kindlasti teada.
Tagasiulatuvalt hakatakse nõudma ka intressi tasumist
  • Tagasiulatuvalt hakatakse nõudma ka intressi tasumist Foto: https://pixabay.com
Autode maksumuudatuste ohud ja võimalused
Seminar toimub 23. novembril 2017 Radisson BLU Hotel Olümpia Tallinn konverentsikeskuses.
Praktilisel loengul vaadatakse üle, millised võimalused või kohustused seoses seaduse muudatustega tekivad.
Lisainfo ja registreerimine SIIN.
 
Kolm aastat tagasi kehtestati sõiduautode sisendkäibemaksu mahaarvamisele 50% piirang. Tookord loobus riik karmidest sanktsioonidest, kui sõiduauto kasutusotstarve kasutusaja jooksul muutub. Mis jäi kolm aastat tagasi tegemata, tehakse nüüd ikkagi ära ning kõik piirangud, mis tundusid sellel ajal liiga ranged ja käibemaksu loogikaga vastuolus olevat, saavad nüüd seaduse jõu. Tulumaksu regulatsioonist autodega seoses on juba päris palju räägitud ja kirjutatud, nüüd siis mõned olulised tähelepanekud käibemaksu osas.
2014. aasta lõpul, kui sõiduautode soetuse 50% sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang kehtestati, jäi seadusesse, et kui maksumaksja arvab 100% sõiduauto sisendkäibemaksu maha, siis peab ta sõiduautot üksnes ettevõtluse tarbeks kasutama vähemalt 2 aastat. Kui selle kahe aasta jooksul kasutusotstarve muutub ja ette tuleb ka erakasutust, siis tuleb riigile tagasi maksta 50% liigselt mahaarvatud sisendkäibemaksust vastavalt ettevõtluses kasutatud ja erakasutuse alustamise aja proportsioonile. Kui auto oli kasutusel 12 kuud ainult ettevõtluse tarbeks ja 13. kuul toimus erakasutus, siis tagasi tuli maksta 12 kuu liigselt maha arvatud sisendkäibemaks.
Tagasiulatuvalt tuleb tasuda ka intress
Alates 2018. aasta esimesest jaanuarist olukord muutub. Juhul kui sõiduauto kasutusotstarve muutub kahe aasta jooksul, tuleb liigselt maha arvatud sisendkäibemaks riigile tagasi maksta, koos intressiga, mida arvestatakse alates sisendkäibemaksu maha arvamisest kuni selle tagasimaksmiseni riigieelarvesse. Üks asi on see, et kahe aasta sisendkäibemaks tuleb tagasi maksta, aga teine asi on see, et tagasiulatuvalt nõutakse ka intressi tasumist. Usun, et sellel teemal tuleb veel vaidlusi. Mahaarvamise hetkel käitub maksumaksja igati seaduslikult ja teeb kõik endast oleneva, et autot kasutatakse 100% ettevõtluse tarbeks, kuid võib juhtuda, et näiteks töötaja kasutab tööandja usaldust kurjasti ja teeb mõne erasõidu. Selle eest karistatakse tööandjat intressiga tagasiulatuvalt. Tavaolukorras ei loeta intressi karistuseks, vaid tasuks maksmisega viivitamise eest, aga sellise regulatsiooni puhul on tegemist selgelt karistusliku meetmega.
Käibemaksuproportsiooni saab korrigeerida kord aastas
Teine oluline asi, mis kolm aastat tagasi tegemata jäi, oli see, et algselt soovis seadusandja keelata sõiduauto kasutusotstarbe muutmise kuude lõikes: kui kord on erakasutus ja 50% mahaarvamisõigust, siis nii see ka jääb. Tookord menetluse käigus sellest reeglist loobuti ja seadusesse jäi nii, et sõiduauto kasutusotstarve võib muutuda igal maksustamisperioodil. On täiesti loomulik, et mõnel kuul võib ette tulla mõni erasõit, aga muidu on tegemist ainult ettevõtluses kasutatava sõiduautoga. Seega oli seni nii, et ühel maksustamisperioodil arvati sõiduautoga seoses maha 100% sisendkäibemaksu ja teisel perioodil 50%. Nüüd on uue seadusega see põhimõte kaotatud.
Alates 2018 aasta esimesest jaanuarist kehtib uus kord. Kui sõiduauto kasutusotstarve muutub, siis peab maksumaksja käsitlema seda autot osaliselt ettevõtluses kasutatavana vähemalt ühe aasta alates kasutusotstarbe muutumisest. Kui algselt oli sõiduauto mõeldud 100% ettevõtuse tabeks ja mingil perioodil tuleb ette mõni erasõit, siis peab see auto olema 50% sisendkäibemaksu mahaarvamise arvestuses terve järgneva aasta. Kindlasti ei ole selline sundregulatsioon käibemaksu loogika ja neutraaluse põhimõttega kooskõlas ning ei vasta tegelikule olukorrale.
Kolm aastat tagasi kehtestati sõiduautode sisendkäibemaksu mahaarvamisele 50% piirang. Tookord loobus riik karmidest sanktsioonidest, kui sõiduauto kasutusotstarve kasutusaja jooksul muutub. Mis jäi kolm aastat tagasi tegemata, tehakse nüüd ikkagi ära ning kõik piirangud, mis tundusid sellel ajal liiga ranged ja käibemaksu loogikaga vastuolus olevat, saavad nüüd seaduse jõu. Tulumaksu regulatsioonist autodega seoses on juba päris palju räägitud ja kirjutatud, nüüd siis mõned olulised tähelepanekud käibemaksu osas.
2014. aasta lõpul, kui sõiduautode soetuse 50% sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang kehtestati, jäi seadusesse, et kui maksumaksja arvab 100% sõiduauto sisendkäibemaksu maha, siis peab ta sõiduautot üksnes ettevõtluse tarbeks kasutama vähemalt 2 aastat. Kui selle kahe aasta jooksul kasutusotstarve muutub ja ette tuleb ka erakasutust, siis tuleb riigile tagasi maksta 50% liigselt mahaarvatud sisendkäibemaksust vastavalt ettevõtluses kasutatud ja erakasutuse alustamise aja proportsioonile. Kui auto oli kasutusel 12 kuud ainult ettevõtluse tarbeks ja 13. kuul toimus erakasutus, siis tagasi tuli maksta 12 kuu liigselt maha arvatud sisendkäibemaks.
Tagasiulatuvalt tuleb tasuda ka intress
Alates 2018. aasta esimesest jaanuarist olukord muutub. Juhul kui sõiduauto kasutusotstarve muutub kahe aasta jooksul, tuleb liigselt maha arvatud sisendkäibemaks riigile tagasi maksta, koos intressiga, mida arvestatakse alates sisendkäibemaksu maha arvamisest kuni selle tagasimaksmiseni riigieelarvesse. Üks asi on see, et kahe aasta sisendkäibemaks tuleb tagasi maksta, aga teine asi on see, et tagasiulatuvalt nõutakse ka intressi tasumist. Usun, et sellel teemal tuleb veel vaidlusi. Mahaarvamise hetkel käitub maksumaksja igati seaduslikult ja teeb kõik endast oleneva, et autot kasutatakse 100% ettevõtluse tarbeks, kuid võib juhtuda, et näiteks töötaja kasutab tööandja usaldust kurjasti ja teeb mõne erasõidu. Selle eest karistatakse tööandjat intressiga tagasiulatuvalt. Tavaolukorras ei loeta intressi karistuseks, vaid tasuks maksmisega viivitamise eest, aga sellise regulatsiooni puhul on tegemist selgelt karistusliku meetmega.
Käibemaksuproportsiooni saab korrigeerida kord aastas
Teine oluline asi, mis kolm aastat tagasi tegemata jäi, oli see, et algselt soovis seadusandja keelata sõiduauto kasutusotstarbe muutmise kuude lõikes: kui kord on erakasutus ja 50% mahaarvamisõigust, siis nii see ka jääb. Tookord menetluse käigus sellest reeglist loobuti ja seadusesse jäi nii, et sõiduauto kasutusotstarve võib muutuda igal maksustamisperioodil. On täiesti loomulik, et mõnel kuul võib ette tulla mõni erasõit, aga muidu on tegemist ainult ettevõtluses kasutatava sõiduautoga. Seega oli seni nii, et ühel maksustamisperioodil arvati sõiduautoga seoses maha 100% sisendkäibemaksu ja teisel perioodil 50%. Nüüd on uue seadusega see põhimõte kaotatud.
Alates 2018 aasta esimesest jaanuarist kehtib uus kord. Kui sõiduauto kasutusotstarve muutub, siis peab maksumaksja käsitlema seda autot osaliselt ettevõtluses kasutatavana vähemalt ühe aasta alates kasutusotstarbe muutumisest. Kui algselt oli sõiduauto mõeldud 100% ettevõtuse tabeks ja mingil perioodil tuleb ette mõni erasõit, siis peab see auto olema 50% sisendkäibemaksu mahaarvamise arvestuses terve järgneva aasta. Kindlasti ei ole selline sundregulatsioon käibemaksu loogika ja neutraaluse põhimõttega kooskõlas ning ei vasta tegelikule olukorrale.
Autor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 13:52
Testi end automaksu teemal
Maksuteabevara toob teieni automaksu testi, mille lõpus on igale vastajale kingitus!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele