Kui juba muudatusi teha, siis teha ikka nii, et segadus oleks totaalne, kirjutab käibemaksuekspert Tõnis Elling, kommenteerides plaanitud muudatusi sõidukite käibemaksustamisel.
- Sõiduautode erisoodustus plaanitakse muuta sõiduki võimsusest sõltuvaks Foto: https://pixabay.com
Tulumaksumuudatustest ja sõiduauto registreerimislõivust (loe: maksust) on meedias rohkem räägitud ja kindlasti tehakse seda veel korduvalt. Kõik kiirustades menetlusse paisatud eelnõud saavad oma kriitika osaliseks ning tulumaksu ja automaksu teema juurde tuleme kindlasti veel põhjalikumalt tagasi. Maksumaksjal tuleb aga tähelepanelik olla, sest muutused tulevad ka käibemaksuseaduses.
Lugedes kooskõlastusringil oleva käibemaksuseaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse seletuskirja, selgub, et valitsus plaanib muuta ettevõtte valduses olevate kaubikute ja teatud sõiduautode omatarbe maksustamise aluseid. Kui praegu kehtivas käibemaksuseaduses (KMS) puudub üldse eraldi sõiduauto omatarbe maksustamise säte (visati KMS välja seoses sisendkäibemaksu 50% mahaarvamise piirangu seadmisega 2014. aasta lõpul), siis nüüd plaanitakse ettevõtluses kasutatavate kaubikute (N1 kategooria) ja taksode ning õppesõiduautode omatarbe maksustamise alused viia kooskõlla plaanitavate tulumaksuseaduse muudatustega erisoodustuse maksustamisel.
Sõiduautode erakasutuse erisoodustusena maksustamine peaks plaanide kohaselt hakkama toimuma mitte senise kilomeetripõhise arvestuse alusel, vaid hoopis lähtuvalt auto võimsusest. Ehk siis edaspidi ei ole oluline, kui mitu kliomeetrit ettevõtja autoga erasõite sõidab, vaid kui võimsa autoga ta seda teeb. Muudatuse eesmärk peaks olema ettevõtja halduskoormuse vähendamine läbi sõidupäevikute kaotamise sõiduautode puhul, mida kasutatakse nii töö- kui erasõitudeks. Teine küsimus on aga see, kuidas see maksustamist lihtsamaks, õiglasemaks või hüve suurusest lähtuvaks teeb.
Muutub sisendkäibemaksu korrigeerimise põhimõte
Kui tulla KMS muudatuste juurde, siis 100% ettevõtuses kasutatava sõiduauto kasutusotstarbe muutumisel muudetakse soetamisel maha arvatud sisendkäibemaksu korrigeerimise põhimõtet. Seni kehtis kord, et kui kahe aasta jooksul auto kasutusotstarve muutub, siis pidi ettevõtja riigile tagasi maksma 50% mahaarvatud sisendkäibemaksu proportsionaalselt sõiduauto erakasutusele võtmise kasutusajast. Ehk siis mitte kogu auto ostu sisendkäibemaksust ei tulnud 50% riigile tagasi maksta, vaid proportsionaalne osa. Näiteks kui sõiduauto võeti osaliselt erakasutusse teise kasutusaasta esimesel kuul, siis tuli riigile tagasi maksta 12 kuu (mitte 24 kuu) sisendkäibemaksust 50%. Edaspidi see olukord muutub ja senise 12 kuu 50% tagasimaksmise asemel tuleb riigile tagasi maksta kõik 50% sõiduauto ostul mahaarvatud sisendkäibemaksust.
Teine muudatus puudutab sõiduautoga seotud jooksvaid kulutusi. Kui enne lubas KMS maksumaksjal igal maksutamisperioodil deklareerida sõiduauto kasutust nii nagu tegelikult toimus (kas 50% ettevõtluseks või 100% ettevõtluseks), siis edaspidi selline vabadus kaob. Kui ettevõtte auto võetakse osaliselt erakasutusse, siis edaspidi peab auto deklaratsiooni järgi olema osalises erakasutuses vähemalt aasta, hoolimata selle auto tegelikust kasutusotstarbest. Seaduseelnõu seletuskirja kohaselt kergendab muudatus sõiduautode ja kaubikute erakasutuse kontrollimise järelevalvet (loe: maksuhalduri tööd) ja vähendab ebaõige deklareerimise riski. Maksuhalduri töö läheb muudatustega lihtsamaks ja maksumaksjad maksavad makse rohkem.
Autor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht
Seotud lood
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.