Sotsiaalministeerium on välja töötamas eelnõu, millega plaanitakse anda Tööinspektsioonile volitused teha järelevalvet tööandja poolt makstavate palkade ja hüvitiste üle.

- Palgasüsteemid läbipaistvaks Foto: https://pixabay.com
Kuigi tööandjatel on juba praegu seadusega ette nähtud kohustus maksta naistele ja meestele sama või võrdväärse töö eest võrdset tasu, on selle järgimine seni olnud kesine. Naiste ja meeste palgalõhe on Statistikaameti andmetel Eestis püsinud üle 20% (2015. aastal 22,2%).
Sotsiaalministeeriumi eesmärk on aidata koostöös Tööinspektsiooniga (TI) tööandjatel muuta oma palgasüsteeme läbipaistvamaks, mis omakorda aitab tuvastada ja parandada puudujääke ning vähendada soolist palgalõhet. Naistele ja meestele võrdse tasu tagamise aluseks on organisatsiooni ametikohtade hindamine. Töötasude määramine peab tööandja poolt olema läbi mõeldud, sama või võrdväärse töö eest tuleb maksta võrdset palka ning töötasusid ei saa määrata vaid kõhutunde pealt.
Esialgse järelevalve läbi viimiseks on plaanis välja töötada digitaalne töövahend, mis annab TI-le võimaluse läbi viia n-ö kontaktivaba eelkontroll, mille käigus saab TI teha esmase ülevaatuse tööandjate poolt riigile juba edastatud andmete põhjal. Juhul, kui esialgse järelevalve käigus tekib kahtlus, et tööandja tegevus võib olla diskrimineeriv, on TI-l õigus teha 10 ja enama töötajaga tööandjale ettekirjutus võrdse palga auditi läbiviimiseks. Võrdse palga audit on tööandjapõhine naiste ja meeste palkade, töötasude ja muude tööga seotud tasude maksmise ja korralduse analüüs. Audit aitab tuvastada ja vähendada sama ja võrdväärset tööd tegevate inimeste palkade ebavõrdsust. TI roll auditi läbiviimisel on organisatsiooni aidata ja nõustada.
Autor: Agnes Einman, Sotsiaalministeeriumi soolise võrdõiguslikkuse poliitika juht
Seotud lood
HRM4Baltics on Dynamics 365 Business Central majandustarkvara baasil toimiv pilvelahendus, mis pakub mitmekülgseid võimalusi nii keskmiste kui ka suuremate organisatsioonide juhtimiseks, planeerimiseks, tasude arvestuseks ja personali halduseks.