• 01.06.16, 12:14
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raamatupidaja edukuse valem

Miks noored või juba kogemustega raamatupidajad sooritavad kutseeksameid? Mis on eksamitel kõige raskem ja veaohtlikum? Ja mis on raamatupidaja edu valem? Nendele küsimustele vastavad raamatupidajad ja koolid, kes sel aastal eksamitel osalesid.
BDO Eesti noored raamatupidajad, kes sooritasid kutseeksami. Vasakult:  Kristiina Malm, Eliina Karma, Raili Suuder, Gerli Otto ja Aleksei Komarov
  • BDO Eesti noored raamatupidajad, kes sooritasid kutseeksami. Vasakult: Kristiina Malm, Eliina Karma, Raili Suuder, Gerli Otto ja Aleksei Komarov Foto: BDO Eesti
Raamatupidaja edu valem
Edu = võimed x motivatsioon x võimalus
(Narva Kutseõppekeskus)
Mai algul toimunud raamatupidajate kutseeksamitel osales sel aastal ligi 400 eksaminandi, kes soovisid saada raamatupidaja assistent I, raamatupidaja (tase 5), raamatupidaja (tase 5) juhtimisarvestuse lisamoodul või vanemraamatupidaja (tase 6) kutset.
Koolide arvestuses tegid raamatupidaja assistendi eksami 100%  ära Haapsalu KHK, Ida-Virumaa KHK ja Lääne-Viru KHK. Juba tööturul tegutsevatest raamatupidajatest sooritas assistendi eksami 60% eksaminandidest.
Raamatupidaja, tase 5 eksamit sooritasid 8 kutseõppeasutuse õppurit ning 57 tegutsevat raamatupidajat. 100% sooritasid selle eksami vaid Narva KÕKi õppurid. Olgu öeldud, et selle kooli õpilane Natalja Lepašina võitis sel aastal ka raamatupidajate kutsemeistrivõistlused.
Vanemraamatupidaja (tase 6) eksamit tegid vaid juba töötavad raamatupidajad, kellest 69% ka eksami sooritas.
Raamatupidajate kutseeksamite tulemused 2016
  • Raamatupidajate kutseeksamite tulemused 2016 Foto: ERK
Eksami keerukaimad osad olid eksaminandide arvates:
Rahavoogude aruanne;
lähteülesande õige tõlgendamine;
juhtimisarvestus.
Uurisime eksamil osalenud tegevraamatupidajatelt ning kutseõppeasutuste esindajatelt, miks eksam tehti, mida sellest arvati ja mis oli eksamil kõige raskem.
Soov end täiendada ja proovile panna
BDO Eesti raamatupidaja Kristiina Malm omandas raamatupidamisliku hariduse Sisekaitseakadeemias. Kristiina otsustas eksamile minna, sest talle meeldib end proovile panna. „Samuti on see hea võimalus selleks, et värskendada vanu ja vajadusel omandada uusi teadmisi. Eksamiks valmistudes käisin Eesti Raamatupidajate Kogu korraldatud kahepäevasel konsultatsioonil ja õppisin iseseisvalt,“ rääkis Kristiina.
Kõige keerukam oli eksamil Kristiina arvates rahavoogude aruande koostamine. Töökogemuse plussidest rääkides tõdes Kristiina, et vanemraamatupidaja, tase 6 eksami sooritamisel on töökogemus palju olulisem kui raamatupidaja, tase 5 eksami puhul.
Kristiina kolleeg Raili Suuder on õppinud TTÜ Tallinna Kolledžis majandusarvestuse eriala. Raili otsustas eksamile minna, et pärast lastega kodus oldud perioodi ennast uuesti proovile panna ning taset tõsta. Raili valmistus eksamiks ning käis ka raamatupidamise ja juhtimisarvestuse konsultatsioonipäeval. “Kõige keerukam oli see, et eksamil küsitavast saaks täpselt nii aru, nagu eksami koostaja on seda mõelnud ehk siis lähteülesande õigesti tõlgendamine,“ rääkis Raili ja lisas, et kui on juba varasem töökogemus olemas, siis on kindlasti kergem eksamit lahendada. „Teed ülesandeid rohkem loogiliselt, mitte pähe tuubitult. Isiklikult eeldaksingi, et oleks eraldi koolitunnistus ja näiteks peale aastast reaalset tööd raamatupidajana saaks minna tegema kutsetunnistuse eksamit.“
Tallinna Majanduskooli lõpetanud Gerli Otto töötab samuti BDO Eesti kontoris ning kiidab, et tööl on väga motiveeriv keskkond, mis soosib eneseteostust ja eksamite sooritamist. Ka Gerli valmistus eksamiteks – käis konsultatsioonides ja õppis saadud materjalide põhjal õhtuti.
Gerli arvates polnud eksamil eriti keerukaid või veaohtlikke teemasid. „Tuleb lihtsalt korralikult valmistuda ja küsimused selgeks teha. Töökogemus ja eksam täiendavad teineteist,“ soovitas Gerli.
Eksami võiks teha pärast aastast töökogemust
Koolidest eksamitel ühe nõrgema tulemuse saanud Tartu KHK erialaõpetaja Lehte Teerni hinnangul vastasid eksami ülesanded tasemele, eksam oli üles ehitatud loogiliselt ja kutseandja poolt oli korraldus igati korrektne. Eksami eel toimus ka tasuline konsultatsioon, millel osalenud õpetaja jagas saadud materjale ja konsultatsioonis kuuldut oma õpilastega.
Ka kooli IKT osakonna juhataja Signe Vedleri sõnutsi on konkreetset komistuskivi keerukas välja tuua, kutseeksami ebaõnnestumisel võib olla mitu põhjust. "Näiteks on praeguste õppijate õppeaja jooksul raamatupidamise alastes seadustes toimunud hulgaliselt muudatusi. Ka uus väljundipõhine õppekava on seadnud uusi väljakutseid nii õppijatele, õpetajatele kui praktikakohtadele,“ selgitas Vedler.
Tartu KHK eksaminandide jaoks osutusid eksamitel kõige keerukamaks juhtimisarvestuse ülesanded. „Meie hinnangul eeldab juhtimisarvestus valdkonnas töötamise kogemust. Kool saab anda paraku põhiteadmised ja -oskused, kuid kompetentsid omandatakse õpitu kinnistamisel ja korduval läbitegemisel. Ainult praktikabaaside õlgadele kinnistamist jätta ei saa, sest arvestades valdkonna tundlikkust ei lubata päris võõrast inimest (praktikanti) kõiki protsesse algusest lõpuni ise läbi tegema. Paraku ainult teoreetilisest selgitamisest, kuidas midagi tehakse või teatud protsesside vaatlemisest jääb väheseks. Tänavune eksamikogemus näitab, et enamasti need õppijad, kellel oli arvestatava pikkusega töökogemus raamatupidamises, olid kutseeksamil edukamad,“ tõdes Vedler ja soovitas kutseandjal mõelda võimalusele, et kutseeksamit ei sooritata kohe pärast õpingute lõpetamist vaid alles siis, kui lõpetajal on vähemalt aastane töökogemus valdkonnas olemas. 
Edu= võimed x motivatsioon x võimalus
Eksamitel suurepärase sooritusega silma paistnud Narva Kutseõppekeskuse kutseõpetaja Irina Malkuse arvates vastab raamatupidaja, tase 5 eksami ülesehitus kutsealal olulistele kompetentsidele ja  kooli õppekavale.  „Raamatupidaja, tase 5 eksam  hõlmab suures osas kõiki kutsestandardiga määratud tööosasid (finantsarvestus, maksuarvestus ja juhtimisarvestus) ning  testi küsimused ja ülesanded  peaks olema õpilastele arusaadavad. Teooriaküsimustele vastamisel kasutatakse valikvastustega teste, kus on ainult   16 küsimust, aga teadmiste hulk on üsna suur ja ilma ettevalmistamata pole kutseeksamile mõtet tulla.  Meie õpilaste sõnul olid testi küsimuste  ja eksamiülesannete raskusastmed keskmised,“ selgitas Malkus.
Oma kooli edukate tulemuste tagamaadest rääkides tõid kutseõpetaja Irina Malkus ja õppedirektor Tatjana Burikova välja, et edu = võimed x motivatsioon x võimalus, ja loendas üles edu olulisemad tegurid:
Meie kool pakub  nii kooli lõpetajatele kui ka täiskasvanutele  (raamatupidaja) erialast väljaõpet.Koolil on suur kogemus kvalifitseeritud ja konkurentsivõimeliste kaadrite ettevalmistamises nii kohaliku kui globaalse tööturu jaoks.Meie  eesmärk on,  et maksimaalne arv lõpetajatest saaks edukalt sooritatud kutseeksami  ja  nad oleksid tööturul konkurentsivõimelised. Meie lõpetajad sooritavad kutseeksameid edukalt alates 2006. aastast. Õpilastel on suur soov ja tahtmine end proovile panna ja oma teadmisi kontrollida.Püüame arvestada õpetamisel õppijate erineva vanuse, kogemuse, eelneva haridusega – õppetöös valitseb individuaalne lähenemine.Koolis tehakse  kõik võimalik, et muuta õppimine tulemuslikumaksja  huvitavamaks. E-õpet kombineeritakse  traditsiooniliste õppevormidega, mis tagab väga hea õpetamise kvaliteedi.   Kutseeksami ettevalmistuseks on loodud e-kursused õppekeskkonnas Moodle ning õpilastel on mugav sooritada teste ehk teha ülesandeid ja näha, kus nad eksivad ja kohe saada tagasisidet.Motivatsioon on õppimise juures väga oluline. Ideaalne olukord saavutatakse siis, kui õpetajad ja õpilased on õpitava aine suhtes motiveeritud.Õppekava peab olema koostatud nii, et õppijatel on võimalus õpiväljundid saavutada.  Kooli õppekava  „Raamatupidaja“  sisu vastab täiesti kutsestandardi Raamatupidaja, tase 5 nõuetele.
Tatjana Burikova lisas, et alates 2007. aastast julgustatakse oma kooli töötajaid sooritama erialaliitude kutseeksameid ja kutseõpetaja Irina Malkus sooritas 2013.aastal kutseeksami vanemraamatupidaja, tase 6 ja omab Täiskasvanute koolitaja/Andragoog III kutsetunnistust.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele