Autor: Lemmi Kann • 21. september 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Euroopa advokatuurid: riigi õigusabi nõudlus kasvab, raha napib

Paljudes riikides seisavad advokatuurid silmitsi kasvava nõudlusega riigi õigusabi järele, riiklik finantseerimine ei jõua nõudlusele aga järele, ütles Eesti Advokatuuri kantsler Kristel Voltenberg.

Voltenberg osales Euroopa advokatuuride tegevjuhtide (CEEBA, Chief Executives of European Bar Associations) koosolekul Interlakenis Šveitsis, kus olid jutuks mitmed aktuaalsed õigusteemad Euroopas.

„Kohtumisel jäi kõlama, et paljudes riikides seisavad advokatuurid silmitsi kasvava nõudlusega riigi õigusabi järele, kuid samas on näha probleeme selle riikliku finantseerimisega. Advokatuuride seisukoht on siinkohal selge – tegemist on vähekindlustatud isikute põhiõiguste kaitsega, mis peab olema tagatud,“ ütles Voltenberg.

Ta lisas, et Eestis on kaheksa kuuga saanud riigi õigusabi üle 12 000 isiku ning endiselt suureneb tsiviilasjade osa - tänavune kasv on ligi 40 protsenti. „Nõudluse suur kasv tähendab, et juhul kui 2012. aasta riigieelarves eraldatakse riigi õigusabiks planeeritud 3,83 miljonit eurot, ei võimalda ka see riigi õigusabi taotluste suuremat rahuldamist,“ sõnas Voltenberg.

Paljude teiste teemade kõrval oli kohtumisel juttu virtuaalsetest advokaadibüroodest.

„Üldine arusaam oli, et kliendi ehk tarbija huvid peavad üles kaaluma võimalikud teenuse osutamise kiiruse, kulude kokkuhoiu jms küsimused. Eesti advokatuuriseadus sätestab, et advokaadid saavad osutada õigusteenust vaid advokaadibüroo kaudu ning ühtlasi reeglid advokaadibüroo pidamiseks. Veebi- ja telefoninõustamisel varitseb oht, et ei õigusabi vajaja ega ka pakkuja  suuda virtuaalse nõustamise käigus asja tuumani jõuda, samuti võib löögi alla sattuda kliendi konfidentsiaalsus,“ ütles Voltenberg.

„Samas, vaadates näiteks Ameerika Ühendriikide kogemust ning üha arenevaid IT-lahendusi, võib teatud osa klienditeenindusest siiski internetti kolida või on seda juba teinud. Väga oluline on siinjuures kehtestada selged reeglid tagamaks nõustamise professionaalsus ja klientide turvalisus,“  möönis Voltenberg.

Kõik osalenud riigid esitasid kokkuvõtted rahvuslike advokatuuride eelmisest tegevusaastast ning arenguperspektiividest. 

Jaga lugu
Raamatupidaja.ee toetajad:
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700