Autor: Rivo Sarapik • 4. august 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas veebist ostes impordimakse tagasi küsida?

Internetipoe kaupade tagastamisel võib loota vaid kauba tagastamise kulude kompenseerimisele, ostmisega seotud veo- ja tollivormistuskulusid kauba müüjad reeglina ei tagastata. Vaid käibe- ja tollimaksu saab maksuhaldurilt tagasi taotleda.

Tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Vaksmaa kinnitusel võib Euroopa Liidu liikmesriikides tarbija arvestada vähemalt seitsmepäevase kauba tagastusõigusega, ilma et peaks taganemissoovi põhjendama.

Samas on siseriiklikult paljudes riikides sätestatud pikem lepingust taganemise periood – 10 tööpäeva, 14 kalendripäeva jne. Saatekulude kandmise osas võib tarbijalt nõuda kauba tagastamise otseseid kulusid. Samas on ELi liikmeriikide seadusandluses nende kulude kandmise kohustus reguleeritud erinevalt. Näiteks Suurbritannias, Rootsis, Hollandis jt riikides lubab seadus panna tagasisaatmisega seotud kulude kandmise tarbija õlule.

Samas Bulgaarias ja Leedus on pandud kauplejale kohustus tasuda kauba tagasisaatmisega seotud kulud. Kui aga kaup tagastatakse põhjusel, et see ei vasta lepingutingimustele (defektne) või tarbijale ei ole saadetud õige toode, siis ei saa kauba tagasisaatmisel ning kaebuse esitamisel tarbijat kohustada saatmiskulude tasumiseks.

Eesti Posti kommunikatsioonijuhi Inge Suderi väitel tuleb aga tagastatava saadetise saatekulu tasuda enamasti  tagastajal endal. "Kas, millal ja millistel tingimustel ta selle internetipoelt tagasi saab, on erinevates e-poodides väga erinev,“ ütleb Suder. Ta räägib, et Amazon näiteks eeldab kauba tagastamist ökonoomsel viisil ning kompenseerib tagastamiskulu juhul, kui kaup on tagastatud nende eksimuse tõttu.

Saadetise vastuvõtul tasutud tollivormistuskulusid internetipoodide poolt üldjuhul ei kompenseerita, kinnitab Suder. Küll aga võidakse kompenseerida asenduskauba saatmisel selle tollivormistuskulud, lisab ta. "Eesti Post postikulude ja tollivormistuskulude hüvitamisprotsessis ei osale, see on müüja ja ostja vaheline kokkulepe, mille aluseks on enamasti e-poe tarnetingimused,“ hoiatab ta.

Maksu- ja tollimaet lubab aga tagasi maksta internetipoodi kauba tagastamisel varem tasutud tolli- ja käibemaksu ning aktsiisi. Selleks tuleb kolme kuu jooksul esitada taotlus tollideklaratsiooni kehtetuks tunnistamiseks ja impordimaksude tagasi maksmiseks. Tehakse seda aga väga harva. Möödunud aastal tehti 1 taotlus tollimaksu tagastamiseks ja 7 taotlust käibemaksu tagastamiseks. Tänavu on tehtud vastavalt 1 ja 3 taotlust.

- Taotluse võib esitada kas paberkandjal või digitaalallkirjaga allkirjastatult .

Kuidas küsida tagasi impordimakse?

- Taotlus tuleb esitada sellele maksu- ja tollikeskusele, kelle piirkonnas aktsepteeriti tollideklaratsioon või asub isiku keskne raamatupidamine. Eraisik võib taotluse esitada  elukohajärgsesse maksu- ja tollikeskusesse.Info täitmise kohta on Maksu- ja tolliameti kodulehel

Allikas: Maksu- ja tolliamet

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700