Riigihangetel on sagedaseks õigusvaidluste põhjustajaks riigihangete seaduse (RHS) paragrahv 41 lg 3, mis kohustab hankijat kontrollima pakkujate kvalifitseerimise käigus kõigi hankelepingu alusel tehtavate tööde tegemiseks õigusaktidega ettenähtud litsentside, lubade jms olemasolu.
Vaidlusi tekitab asjaolu, et hankija peab kontrollima erinõuetele vastavust sõltumata nende nimetamisest hanketeates. Pädevate pakkujate arvu suurendamiseks tuleks kohustada hankijaid kehtestama kõik kvalifitseerimistingimused hanketeates ja vajadusel anda pakkujale võimalus end erinõuetega vastavusse viia.
Olukorras, kus hankija on jätnud mõne seadusest tuleneva erinõude hanketeates nimetamata ning pakkujad on tuginenud hanketeates esitatud nõuetele, on paragrahv 41 lg 3 võimaldanud kallima hinnaga pakkujal teiste pakkujate kvalifitseerimist edukalt vaidlustada. Eriti problemaatiline on see mahukate ehitushangete puhul, mis hõlmavad palju spetsiifilisi kõrvaltöid, millistele kohalduvaid erinõudeid on palju ja on tihti vaieldavad. Vastavasisulisi vaidlusi on esinenud viimase aasta jooksul paljudes ehitusega seotud riigihangetel ning riigi kahjud ulatuvad mitmekümnetesse miljonitesse kroonidesse.
Probleemi lahendamiseks on rahandusministeeriumis valminud RHS muutmise eelnõu, mis näeb ette paragrahvi 41 lg 3 täiendamise hankija kohustusega nimetada hankelepingu alusel sooritatava tegevuse jaoks õigusaktidest tulenevad erinõuded hanketeates. Meie hinnangul on eelnõus endiselt määratlemata tagajärg juhuks, kui hankija nimetatud kohustust ei täida. Kuigi eelnõu seletuskirjas nähakse kirjeldatud puhuks võimaliku tagajärjena ette hankija õigus hankemenetlus kehtetuks tunnistada, on selline tulemus kõigile osapooltele ebasoodne ning toob kaasa põhjendamatu aja- ja ressursikulu uue hanke läbiviimise näol.
Lahendusena võiks täiendada RHS paragrahv 41 lg 3 järgmiselt: kui pärast pakkumuste esitamist ilmneb, et hanketeates ei olnud mõnda õigusaktides kehtestatud erinõuet nimetatud, peab hankija andma kõigile hanketeates kehtestatud kvalifitseerimise tingimustele vastavatele pakkujatele võimaluse nimetada X päeva jooksul sellisele hanketeates nimetamata erinõudele vastav alltöövõtja või viia ennast erinõudega vastavusse. Kui pakkuja seda võimalust ei kasuta, kohustub hankija jätma pakkuja kvalifitseerimata. Sellisena täidaks RHS rohkem eesmärke, kuna hankijal on võimalik hange lõpuni viia ning sõlmida soodsaimatel tingimustel leping pakkujaga, kel on piisav pädevus lepingu kvaliteetseks täitmiseks.
Autor: Lemmi Kann, Piia Kulm, Diana Minumets
Seotud lood
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.