Septembri lõpus avaldas Euroopa Komisjon avaliku konsultatsiooni tubakatoodete direktiivi (2001/37/EC) muutmiseks, millesse kõigil huvitatutel on võimalik panustada. Sellise konsultatsiooni korraldab komisjon enamiku olulisemate direktiivide muutmise eel, kogudes nii üldsuse seisukohti. Tegemist on ka hea võimalusega Euroopa tasandi teemades kaasa rääkida ning arvamust avaldada.
Kuigi võib näida, et tubakadirektiivi muutmine pakub ilmselt huvi vaid väga kitsale ringile ettevõtjatele, tasub sel korral siiski komisjoni poolt välja pakutud teemadesse veidi põhjalikumalt süveneda. Pikemas perspektiivis ei ole võimatu, et kord aktsepteeritud piiranguid ühel tootel (tubakatoodetel) ei võidaks tulevikus ka mõnele teisele toodete rühmale laiendada. Vahe rahvatervise edendamise eesmärgil seatud põhjendatud ja põhjendamatute piirangute vahel on ilmselgelt kaalumise kohaks.
Millises ulatuses peaks EL reguleerima (tubaka) toodete pakendite välimust?
Üks olulisem teema, mida tubakatoodete müügi piiramisel või toodete atraktiivsuse vähendamiseks on juba mõnda aega arutatud, puudutab pakendite ühetaoliseks muutmist. Selleks on välja käidud idee, et pakendid peaksid olema kõik võimalikult ühetaolised. Täpselt oleks reguleeritud andmete hulk ja maht, mida pakile võib kirjutada. Kõik pakid peaksid olema samad nii kujult kui suuruselt. Pakendi kujundamisel võiks värvidest kasutada üksnes musta ja valget.
Tuleb tunnistada, et nii radikaalseid piiranguid ühe toote osas ei tea varasemast ajast EL tasandil kehtivat. Kui taoline muudatus peaks direktiivi sisse viidama ning jõustuma sarnaselt kogu ELis, oleks tegemist kindlasti pretsedendiga. Mõjutaks see paratamatult mitte ainult toodete pakendamist, tarbijaõiguseid, vaid ka kaubamärgiõigust. Vastus tuleks anda kasvõi küsimusele, mis saab siis kui tootja kaubamärk on registreeritud värvilisena ja kindlate proportsioonidega, kuid kasutada tuleks seda vaid must-valgena ja ette antud suuruses.
Idee keelustada tubakatoodete avalik müügiks pakkumine
Kui eelmine konsulteeritav idee puudutas pakendite ühtlustamist, siis edasi minnakse veelgi radikaalsemate sammudeni, millest järgmine oleks juba toote keelustamine. Nimelt on pakutud välja idee, keelata tubakatoodete avalik müügiks pakkumine – müüa võiks, kuid samas ei tohiks müügikohas olla tubakatooteid nähtaval. Iseenesest ei ole ju reklaami piiramine uudiseks juba praegu, kuid kõnealune muudatus oleks sellest veel samm edasi. Kuigi EL tasandil ühe toote müügi leti alla viimine oleks samuti pretsedendiks, on näiteks Soome ja Iirimaa seda teed ka minemas (Soomes jõustub sarnane tubakatoodete müügiks presenteerimise keeld 2012. aastast). Kui kirjeldatud idee aga terves Euroopas teoks saaks, oleks ilmselgelt tegemist nõudega, mis puudutaks kõiki kauplejaid.
Probleemideks, mille osas veel konsultatsiooni kaudu lahendusi otsitakse, on ka tubakatoodete müügi piiramine internetis (tooted, mis on soetatud interneti kaudu, ei pruugi sisaldada tervisehoiatusi antud riigi keeles, kuhu toodet tellitakse ning on ka alaealistele saadaval, kolmandatest riikidest tubakatoodete ostmisel võivad hoiatused puududa sootuks jne). Praegu ei kata direktiiv ka uusi nikotiini- ja tubakatooteid: elektroonilised sigaretid, nikotiinijoogid, tubakast närimiskummid ning hambapasta, mida samuti müüakse.
Kõigil, kellel konsultatsiooni vastu suurem huvi, saavad selles tõstatatud küsimustega tutvuda ning oma arvamust avaldada
Euroopa Komisjoni veebilehel. Aega on selleks kuni 19. novembrini.
Autor: Lemmi Kann, Mait Palts
Seotud lood
HRM4Baltics on Dynamics 365 Business Central majandustarkvara baasil toimiv pilvelahendus, mis pakub mitmekülgseid võimalusi nii keskmiste kui ka suuremate organisatsioonide juhtimiseks, planeerimiseks, tasude arvestuseks ja personali halduseks.