• 18.09.09, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaupade või teenuste paketistamine ja sidumine võivad olla vastuolus konkurentsiõigusega

Viimastel aegadel on räägitud palju sellest, et rasketel aegadel tuleb turundusele varasemast enam rõhku panna. Iseenesest on mõte hea ja tervitatav, kuid ettevõtete jaoks keeruline ülesanne olukorras, kus niigi iga kroon arvel on. Majanduslanguse olukorras on paljud ettevõtted aina enam valimas oma üheks turustusviisiks kaupade paketistamist või sidumist, lootes niimoodi saavutada kulude kokkuhoidu ning tõsta efektiivsust.
Paketistamisega on tegemist juhul, kui kliendile pakutakse kahte või enamat kaupa koos. Näiteks müüdi selliselt Microsoft Windows’i operatsioonsüsteemi ning veebibrauserit. Sidumisest räägitakse olukorras, kus müüja müüb ühte toodet üksnes juhul, kui ostja on nõus ostma samalt müüjalt ka teist toodet, ilma et tal oleks võimalus esimest toodet eraldi osta.
Heaks näiteks on siinkohal Hilti, kes müüs naelpüsse üksnes juhul, kui ostja oli nõus ostma ka naelpüssides kasutatavaid naelu. Sõltuvalt olukorrast võivad mõlemad turundusviisid osutuda vägagi edukateks, pakkudes ettevõtetele kulude kokkuhoidu ja efektiivsuse kasvu ning tarbijatele soodsamaid ostuvõimalusi. Teisalt võivad taolised turundusviisid viia konkurentsi pärssivate mõjudeni ning konkurentsiõiguse rikkumiseni.
Euroopa Komisjon on leidnud, et paketistamine ja sidumine võivad kujutada endast konkurentsiõiguse rikkumist juhul kui:
a) ettevõte, kes müüb oma kaupasid, kasutades paketistamise või sidumisega seonduvaid turundusmeetodeid, omab turgu valitsevat seisundit mingi kauba suhtes,b) kaubad, mis on ettevõtte poolt paketistatud või seotud, on oma olemuselt erinevad,c) ettevõtte sellisel käitumisel on tõenäoliselt turgude sulgemiseni viiv mõju ningd) sellist ettevõtte poolset käitumist ei saa põhjendada efektiivsuse ega muude objektiivsete asjaoludega.
Seega järgmine kord, kui teie ise, teie koostööpartner või konkurent teeb oma kauba osas soodsa pakkumise, sidudes selle kohustusega osta temalt ka teine kaup, tasub tähele panna, kas selline käitumine on ikka kooskõlas konkurentsiõigusega.
Autorid: Advokaadibüroo Sorainen partner Kaupo Lepasepp ja vandeadvokaat Ivar Kurvits
Autor: Õigusblog Sorainen

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele