Autor: Raamatupidaja.ee • 22. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Sõerd: maksuhalduri juhendil pole mingit õiguslikku jõudu

Endise maksuameti juhi ning eksrahandusministri Aivar Sõerdi sõnul trügib maksuamet võõrasse kapsaaeda, kuna maksuametil pole volitusi maksuseaduse aukude lappimiseks.

Järgneb Aivar Sõerdi kommentaar.

Teadaolevalt on maksuhaldur asunud koostama nn. dividendide sotsiaalmaksuga maksustamise juhendid. Ilmselt tuleneb selline samm kohtupraktikast, kus kohus on tuvastanud õigusliku määramatuse majandusliku tõlgendamise meetodi, ehk maksukorralduse seaduse § 84 rakendamisel.

Sellest olukorrast lähtuvalt on maksuhaldur asunud koostama juhendit ja määrama kriteeriume kuidas eristada kapitalitulu (dividendid) palgatulust. Tegemist on väga põhimõttelise küsimusega maksuõiguses ja selle lahendamine saab olla ainult seadusandja pädevuses. Maksuhalduril aga puuduvad volitused maksuseaduse lünkade täitmiseks ja õigusriigis ei saa maksuhaldur endale selliseid volitusi ise võtta. Õigusriigis on selline pädevus ainult seadusandjal. Täitevvõim saab teha ettepaneku rahandusministeeriumi kaudu valitsusele, kes siis algatab seadusemuudatuse või täienduse ettepaneku.

Seega maksuhalduri juhendil ei ole mingisugust õiguslikku jõudu.

Omaette küsimus on see, et kas on olemas poliitiline tahe maksustada teatud tingimustel dividende sotsiaalmaksuga. Samas seadusandja peab tagama sellise maksusüsteemi mis on maksumaksjale arusaadav ja väldib ebavõrdset kohtlemist.

Käesoleval ajal praktikas kujunenud olukord, kus maksuhaldur on asunud käsitlema teatud olukordades dividende palgatuluna, on tekitanud õigusliku määramatuse ja seda määramatust käesolev juhend ei täida.

Juhendit sisulisest küljest hinnates võib öelda, et see on ilmselt veel mingisugune esialgne töövariant ja ka selles kasutatav keskne meetod, milleks on statistikaameti keskmise palga andmete kasutamine võrreldava hinna meetodi rakendamisel, on küsitav. Statistikaamet nimelt taandab keskmise palga andmed täistööajale ja statistikaameti valimisse kuulub vaid väike osa ettevõtetest. Seega need andmed võivad erineda turuhindadest.

Juhendi järgi hinnatakse äriühingu ja keskkonna, milles see äriühing tegutseb, omadusi, aga sellistes hinnangutes on palju subjektiivsust ja määramatust.

Loe kommentaare

Samal teemal:dtud

Maksumaksjate liit: maksuarutelu olgu avatu

Maksuamet: midagi ei ole salasta

Arvamus: miks on dividendide maksustamise juhend salajane?

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700