Telefoniintervjuu on esimene samm töökoha saamiseks. Aga ettevaatust: võttes seda liiga kergekäeliselt, võib kaotada hea võimaluse. Millele tuleks tähelepanu pöörata?
Põhjalikud telefonivestlused kandideerijatega on personaliosakondadele omane töömeetod – nende abil valitakse kandidaatide hulgast inimesed, keda kutsutakse personaalsele töövestlusele juba asutusse koha peale. Sagedamini rakendatakse seda meetodit just suurettevõtetes ja kontsernides, kus on paika pandud kindel värbamisprotsessi ülesehitus.
Mitte kergekäeliselt suhtuda
Kandideerijal tuleks säärasesse telefonikõnesse suhtuda kui klassikalisse töövestlusesse. Telefonis võidakse esitada kõiki samu küsimusi, mida esitatakse, kui kandideerija on juba kutsutud kohtuma ettevõttepoolse esindajaga. See ei ole lihtsalt niisama taustauurimine. Värbamisprotsessi läbiviijale on see hea võimalus võrrelda reaalsusega seda pilti kandideerijast, mis tekkis kirjaliku avalduse põhjal.
Telefoniintervjuu sisu võib hõlmata kogu klassikalise töövestluse skaalat: kandideerija tugevad ja nõrgad küljed, senine hariduskäik ja töökogemus, teadmised, põhjus kandideerimiseks, ajaline võimalus tööle asuda, aga ka ootused palgatingimiste suhtes.
Oskus iseennast asjakohaselt iseloomustada
Samas, rolli ei mängi ainult ametialased küsimused. Võimalik, et intervjueerija kasutab võimalust kontrollimaks keeleoskust – vahetades näiteks spontaanselt vestlusel kasutatavat keelt. Väga oluline on muidugi iga kandideerija puhul ka oskus iseennast lühidalt ja tabavalt iseloomustada.
Lähtuda tuleb sellest, et telefonivestluse puhul on rollid veelgi enam paikapandud, kui töövestluse puhul, kus kandideerija ja intervjueerija üksteisele vastastikku istuvad. Lahti seletatult tähendab see seda, et intervjueerija esitab palju küsimusi, kandideerija peab andma palju vastuseid. Põhjus selleks peitub sageli ettevõtete poolt paikapandud protseduurireeglites, mis telefonivestluse puhul enam välja paistavad.
Spontaanseid kõnesid võib ka edasi lükata
Võib juhtuda, et helistaja ei kirjuta vastuseid mitte üles, vaid märgib need juba ettevalmistatud hindamisskaalale. Seda võidakse teha ka klassikalise töövestluse puhul. Igal juhul on vastajal telefoniküsitluse puhul vastamiseks vähem aega: maksimaalselt ehk 30 minutit. Üldjuhul annab helistaja vestluse alguses kõne eeldatava pikkuse teada.
Enamlevinud on sääraste telefoniintervjuude puhul eelnev kokkuleppe, millal vestlus aset leiab. Vahel aga juhtub, et kandideerijale helistatakse ootamatult ja etteteatamata, ning asutakse ka koheselt intervjuud läbi viima. Viimane on siiski erandlik ja loomulikult võib inimene sõbralikult mõista anda, et tal ei ole sobiv aeg selle kõneluse läbiviimiseks ja leppida kokku uus aeg. Selline käitumisviis kirjeldatud olukorras ei kahjusta kuidagi kandideerija võimalusi.
Eesmärk on saavutada hea kontakt ja sümpaatia
Hetkel kuum
Maksueelis ei tohi olla tehingu eesmärk
Vältimaks ebasobival ajal saabuvat telefonikõne, võib avaldusse märkimata jätta mobiilinumbri ning välja tuua ainult lauatelefoni oma. Probleemi ei peaks ka seeläbi tekkima, kui on soov sellise kõne läbiviimiseks hommikusel või õhtusel ajal, sest päeval ollakse hõivatud praeguse tööga.
Puuduvat silmsidet, mille abil muidu head kontakti ja sümpaatiat luuakse, saab telefonis kompenseerida teiste vahenditega. Pöörduge vestluses oma kaaslase poole nimepidi ning aegajalt naeratage. Viimane küll ei ole vestluspartnerile näha, kuid see annab häälele positiivset mõju. Hääl on aga telefonis ainus vahend, mille abil saab oma vestluskaaslast emotsionaalsel tasandil mõjutada. Seetõttu on oluline, et telefonivestlust ei segaks tagataustalt kostuvad helid.
Asetage valmis vajalikud informatsiooniallikad
Tuleks püüda luua keskkond, kus ei oleks häirivaid ja segavaid asjaolusid – laste lärmi, telefoni helisemisi jne. Samuti ei maksa ajastada vestlust autosõidule või näiteks lennujaama ooteajale, sest tähelepanu võib kanduda vestluselt ootamatult hoopis mujale. Juhul, kui aga muud võimalust ei ole, kui ainult kusagile teel olles kõnet läbi viia, siis tuleks helistajale selle kohta kindlasti hea selgitus anda.
Lisaks tuleks endale valmis panna kandideerimisdokumendid, töökoha kuulutus, informatsioon ettevõtte kohta ja ka kirjutusvahendid. Ei ole sugugi mitte üleliigne ka iseennast tutvustav tekst kirjalikult ette valmistada. Loomulikult tuleks seda teha märksõnade abil, mitte eesmärgiga seda telefonis lugedes ette vurista. Kasuks tuleb loomulikuna näimine, mitte drillitud valmisolek.
Haara võimalusest
Igal juhul on telefoniintervjuu suurepärane võimalus jõuda soovitud ametikohale. Kui Teile pakutakse telefoniintervjuu läbiviimise võimalust, tähendab see seda, et kuulute juba kitsamasse kandideerijate ringi. Enamale kui kümnele kandideerijale ei hakka tööandja juba lähtudes selle läbi iseendale tulenevast töömahust helistama.
Allikas: ww.monster.de
Autor: Daily Saviauk