Jaga lugu:

Tunded tööpostil: mõned näited enesekontrolliks

Viha, hirm, rõõm või hoopis kurbus – tööelu tekitab meis paljusid tundeid, nii positiivseid kui ka negatiivseid. Vahel on raske end vaos hoida, kui emotsioonidekatel üle keeb. Siinkohal leiad mõned lihtsad näited, kuidas säilitada enesekontrolli.

Emotsioonide virvarr

Suülemus andis kiire tööülesande ja sul on kange tahtmine seekord „EI”öelda? Vahel sooviksid mõnelt oluliselt koosolekult lihtsalt väljajoosta, teinekord jälle kiitvaid sõnu kuuldes rõõmust plahvatada võihoopis lahinal nutta, kui mõni oluline projekt kiiva jooksma kipub?

Tööelukoosneb paljudest emotsioonidest ning stressisituatsioonidest. Tunnetelon kindel osa iga organisatsiooni toimimises. Seepärast on tähtisõppida emotsioone talitsema, et saavutada parem suhtlemisoskus ningvalutumalt toime tulla erinevates olukordades.

Psühholoogidleiavad, et tunnete talitsemiseks peab tundeid kõigepealt teadma. Kastead, millised situatsioonid võivad sind hingelisest tasakaalust väljaviia? Teadlik enesevaatlus on vajalik, et juba etteulatuvalt kasutuselevõtta meetmeid enesekontrolliks. Seejuures on oluline osata ka nähakaasinimeste emotsioone ning neid adekvaatselt hinnata. Vihane kolleeg,närviline ülemus – ei ole õige hetk alustada dialoogi, sest see võibviia kiiresti konflikti tekkimiseni.

Õige käitumismudel igas olukorras

Onolukordi, kus on raske säilitada rahu ja enesekindlathoiakut. Milline käitumismudel võiks ollasobiv suhtlemisel kolleegide ja ülemusega?

Viha: Sul onkolleegidega nõupidamine, kui ootamatult ründab sind üks kolleegidestkõigi osaliste juuresolekul ning seab otseselt kahtluse alla su töökvaliteedi või teeb väga isikliku halvustava märkuse. Sulle näib seetäiesti kohatu ningebaõiglane. Võimalik järgnev situatsioon: sinu ja kolleegi vahel algab agressiivnesõnavahetus, pisarad ja ebameeldivad väljaütlemised. Alanud on võitlus! Optimaalne käitumismudel: Ära lase end sellesse lõksutõmmata, sellest sõltub ju su enda hea maine! Parim viis selliselesõnalisele rünnakule reageerimiseks on jääda võimalikult rahulikuksning enesekindlalt vastu küsida: „Milleks selline reaktsioon? Kas sa eipaku mitte natuke üle?”

*

Paanika: Su ülemus soovib juba täna projekti aruannet, mille pidid koostama ja üle andma alles paari päeva pärast. Optimaalne käitumismudel: Ära alistu juba ette! Jää rahulikuks ning eelkõige: ära anna alla (kui uus deadlinevähegi realistlik on). Kuidas võiks see õnnestuda? Vaatle omaülesandeid väikese distantsiga ning määra prioriteedid. Võimalusel paluappi kolleege, näiteks äkki saad selleks ajaks oma telefonikõned ümbersuunata, vältimaks liigseid segajaid? Sellises situatsioonis kehtibreegel: säilitada tuleb selge pea, tõestamaks, et saad hakkama kakriisisituatsioonides.

Võimalikjärgnev situatsioon: Sa satud paanikasse ning tunned end hädaolukorrastäiesti võimetuna. Sa annad alla ning arvestad halvimaga.*

Häbelikkus: Sa oled tavaliseltväga tagasihoidlik ning sul on ebameeldiv omadus kõikvõimalikessituatsioonides punastada ning väiksemagi publiku ees sooviksid paremmaa alla vajuda. Täna aga pead tutvustama uut projekti, mille üle sategelikult väga uhke oled. Ettekanne algab, kõigi silmad on suunatudvaid sulle - su hääl hakkab värisema, sa kaotad oma jutujärje. Olukordon ääretult piinlik. Optimaalne käitumismudel: Rahu säilitada – seda on kergem öelda kui teha! Sa saadteada, et sind on ilma jäätud kauaoodatud preemiast ja ometi olid saseni täiesti veendunud, et ülemus on su tööga rahul. Külma dušina mõjubülemuse otsekohesus, sa kuuled halastamatult, milles seisnevad temaarvates tehtud vead ja puudujäägid. Oled sellest südamepõhjanisolvunud. Optimaalne käitumismudel: Sa oled pettunud janördinud, see on normaalne reaktsioon. Ära sellegipoolest hakka ülemuseja kolleegide ees pisaraid valama (ka mitte kohe ukse taga). Hingaparem hetkeks sügavalt sisse ja välja. Situatsiooni ei ole mõtet veelgiteravamaks ajada. Räägi oma ülemusega, selgita talle omapoolsetnägemust asjast (ilma agressiivseks muutumata) ning sea endaleeesmärgiks olukorda parandada ja ülemusele näidata, et ta on eksinud.

*

Kuimärkad, et maapind jalge alt on kadumas, on soovitav seda oma publikulehoopiski otse väljendada. Kuulajad reageerivad kindlasti su siiruselemõistvalt. Seepärast proovi oma presentatsiooni ajal luua võimalikultpalju dialoogi publikuga. Luba vahepeal esitada küsimusi, see vabastabõhkkonna pingetest ning annab sulle võimaluse saada oma mõttelõng taasjärje peale. Harjutamine teeb meistriks: tööta oma ettekanne eelnevalthästi läbi, kirjuta üles tähtsamad märksõnad, õpi mõned üleminekud pähening abiks on ka hääleharjutused.Kurbus:

*

Suur rõõm:Sa oled nii kaua oodanud ja lõpuks saadki ametikõrgendust! Oledmeeletult õnnelik ja sooviksid kogu maailma kallistada, naerda, lauldaja oma õnnetunnet kolleegidega jagada. Optimaalnekäitumismudel: Katsu end nii palju kui võimalik kontrolli all hoida,isegi kui oled seesmiselt õnnest plahvatamas. Esiteks, oma ülemuseseisukohalt: nähes kedagi nii endast väljas olemas, sest tema suurimsoov on täitunud, võib näida talle kui puuduliku enesekindlusena, võibjääda ka mulje, et sa ise sellesse siiski päriselt ei uskunud. Kakolleegide suhtes hoidke end tagasi, sest liigset vaimustust omasaavutuste üle võidakse näha kui üleoleva ja uhke käitumisena. Samutileidub kindlasti kolleege, kelle meelest ei ole vahva, kui sa oma õnnenii avalikult näitad, sest nende endi tulemusi ei hinnatud nii kõrgelt.

 *

Allikas: http://www.gofeminin.de

Jaga lugu:
RAAMATUPIDAJA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad raamatupidaja uudised igal nädalal enda postkasti.

Raamatupidaja.ee toetajad:

Enimloetud
Marianne Lõhmus
Marianne LõhmusärijuhtTel: Marianne@raamatupidaja.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin Puhkanraamatupidaja.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt