Inimestel on tungiv vajadus olla hinnatud ja tunnustatud, kuigi sellest valjuhäälselt ei räägita. Kui teil on tulnud pead murda purunenud suhete või sageli esinevate konfliktide üle, võib suhtlemise tagamaadesse süvenemisest kasu olla. Suhtlemine on peen kunst, kuid omandatav lihtsate vahenditega.
Suurimaks varanduseks suhtlemisel on oskus inimestes entusiasmi esile kutsuda. Mitte pealiskaudne ja tühi meelitus pole abivahendiks, kuigi suure tunnustusevajaduse käes vaevlejad neelavad sedagi. Tunnustusel ja meelitamisel on suur vahe, sest üks tuleb otse südamest, teine omakasupüüdlikkusest. Odav meelitus ei teeni oma eesmärki, sest on valdavalt läbinähtav ja silmakirjatsemine teeb meelituse saaja ettevaatlikuks.
Olge kiitmisega helde!
Kui teile midagi meeldib, olge helde julgustamise ja kiitmisega. Siirate sõnade abil aitate teisel tunda ennast hea ja vajalikuna. Just sellisena, nagu soovite ennast isegi tunda. Kes tunnustamise ja heade sõnadega kimbatusse jääb, sellele piisab, kui pilk endalt korraks kõrvale suunata. Igalt inimeselt on midagi õppida. Ja kui olete midagi head avastanud, ärge jätke seda ainult enda teada.
Head sõnad püsivad inimestel meeles ja annavad neile jõudu. Kindlasti on mõnel raskel hetkel teile meenunud mõne lähedase toetavad sõnad, et olete tugev ja saate raskustest võitu. Teie sõnad võivad omakorda kellegi jaoks vajalikud olla ja mõrudas olukorras elujõudu süstida. Ja tunnustamisel on lumepalliefekt- kui olete sellega kord algust teinud, saate ise kuhjaga tagasi.
Sootuks teine lugu on kriitika ja arvustamisega, mis lämmatavad positiivse õhkkonna ja entusiasmi igas endast lugupidavas kodanikus.
Kriitikaga ei saavuta midagi.
Küll tahaks vahel öelda, kui halvasti mõni oma tööd teeb, kui maitsetult riietub või kui oskamatult oma pereelu korraldab. Ettevaatust! Kritiseerimine on kasutu, sest ta asetab inimese kaitsepositsioonile ja sunnib ennast kaitsma. Kui läkitate teele negatiivse sõnumi, saab inimese eneseuhkus haavata ja tekib õigustatud pahameel sõnumitooja vastu. Miks arvab kritiseerija, et just tema arvamus on tõene?
Harva suudetakse kriitika abil kedagi veenda paremini või õigemini käituma suhteid halvamata. Veel hullem, kui kriitika suunatakse hoopis kolmandate isikute kõrvadele lootuses, et kritiseeritavani info ei jõua. Jõuab, ja kiiremini kui arvata oskate.
Eksija süüdistab ikka teisi, mitte iseennast, see on inimloomuses. Isegi kui salamisi eneseanalüüsi tehes paljastub kriitiku jutus tõetera, ei lase eneseuhkus oma vigu avalikult tunnistada. Seetõttu ei kanna inimeste solvamine, naeruvääristamine ja kritiseerimine näost näkku või seljataga vilja, pigem põletab suhtesillad. Abraham Lincolni üks lemmikütluseid oli: „Ära mõista kohut, et sinu üle kohut ei mõistetaks.”
Alusta muutmist iseendast.Kindlasti on teie lähedaste hulgas keegi, keda soovite paremaks muuta. Meil kõigil on. Te teate täpselt, mida ta peaks tegema ja kus suunas liikuma, et elada täisväärtuslikumalt ja hõlpsamalt oma elu. Kuidas on aga lood iseendaga? Kas tunnete hommikul ärgates mõnusat täiusetunnet ja olete rahul iga oma ettevõtmisega? Või on siingi asju, mis vajaks muutmist? Miks mitte alustada teistele keskendumise asemel iseendast ja muuta oma elu veelgi ihaldusväärsemaks? Just selliseks, millest alati unistanud olete? Tsiteerides Confuciust: „Ärge nurisege selle üle, et naabri katusel on lumi, kui oma ukseesine pole puhas.”
Inimesed on sotsiaalsed ja tunnetel baseeruvad olendid, kes tegutsevad uhkuse ja auahnuse ajel. Pole mõistlik ennast teistest kõrgemaks arvata ja oma keelele voli anda, kui soov on leida ja säilitada häid suhteid. Arvustada ja hukka mõista oskab igaüks, kuid vähesed suudavad mõista ja andestada. Just viimaseid hinnatakse inimsuhetes kõrgemalt ja nende läheduses soovitakse olla.
Veenmises peitub võti.
On olemas üks mõjus viis, kuidas veenda inimesi midagi tegema. Tuleb inimeses äratada soov ise midagi teha. Aristoteles defineeris veenmist kui võimet avastada kõik kättesaadavad mõjutamise viisid. On ka teisi definitsioone, kuid läbivaks mõtteks on oskus panna teine inimene midagi tegema. Mitte manipuleerimise abil, kus esmatähtsad on enda vajadused. Te peate tegelikult ka lähtuma teise inimese huvidest ja näitama talle tema võimalikku kasu, mitte enda.
Pole mõtet rääkida sellest, mida teie tahate või mis teie jaoks hea on. See ei jõua kohale. Loeb see, mis teise inimese jaoks hea on ja kuidas suudate seda talle selgeks teha. Näiteks, kui teie lähedane suitsetab ja teile see ei meeldi, ei ole suitsuhais ja teie tervise kahjustamine põhjus muutuseks. Tõestage talle, kuidas suitsetamine tema tervist kahjustab, vähendab spordialast võimekust, kiirendab vananemist ja selle kõige eest peab ta veel peale maksma!?
Lihtsalt millegi vastu argumenteerimine ei ole veenev. Pakkuge välja alternatiivne tegevuskäik, mis teises pooles huvi tekitaks. Näiteks kui soovite teismelist veenda tervislikumalt toituma, esitage mõjuvad põhjused rämpstoidust loobumiseks ja ahvatlege tervislikumate paladega. Kui teismeline saaks endale hirmkalli tõuhobuse osta, kellega päevast päeva võistluste tarbeks tuleb harjutada ja korrapärast menüüd jälgida, kas ta toidaks oma lemmikut hamburgeride ja friikartulitega? Aga miks ta siis oma keha prügikastina kasutab?
Veenmisprotsess on nagu malemäng. Edu sõltub tihti võimest mõned käigud ette mõelda.
Tundke teiste inimeste vastu siirast huvi.
Enamus inimesi veedab suure osa oma ärkveloleku ajast iseendale ja oma probleemidele mõtlemisega. See on inimlik ja paratamatu. Kui te suudate endast kaugemale näha, olete suhtlemises saavutanud suure eelise.Näiteks tehke oma elu põnevamaks ja lõunatage iga päev erineva inimesega. Tundke tema vastu siirast huvi, kes ta sügaval sisimas on ja milline on tema mõttemaailm. Ärge kasutage seda aega iseendast lobisemiseks, kui vestluspartner vastavasisulist küsimust esitanud ei ole. Te tunnete ennast juba niigi, kuid maailm ei keerle teie ümber ja avastada on veel mõõtmatult palju!
Valmistage inimestele üllatusi, mida teilt palutud ei ole. Andmisrõõm on suurem kui saamisrõõm. Me kõik ihkame lugupidamist ja tunnustust ning selle südamest andmine ei tee kellelegi suurt tüli.
Seotud lood
HRM4Baltics on Dynamics 365 Business Central majandustarkvara baasil toimiv pilvelahendus, mis pakub mitmekülgseid võimalusi nii keskmiste kui ka suuremate organisatsioonide juhtimiseks, planeerimiseks, tasude arvestuseks ja personali halduseks.