Küberriskid on tänapäeva äri lahutamatu osa. Security Software infoturbeanalüütik Ats Onemar jagab küberhügieeni põhireegleid.
1. Loo korralikud paroolid. Korralikus paroolis on üle 10 tähemärgi, seal kasutatakse numbreid, sümboleid ning suuri ja väikesi tähti. Parool ei tohiks olla lihtne sõna või sõnade kombinatsioon (näiteks IlusMaja). Ühte ja sama parooli ei tohi kasutada mitmes kohas korraga.
2. Tee andmetest tagavarakoopia. Kui lunavaraga krüpteeritakse andmed, aga andmetest on olemas koopia, siis võib pääseda ilma lunaraha maksmata.
3. Krüpteeri tundlikud andmed. Krüpteerimine aitab kindlustada selle, et varguse korral saab andmeid avada vaid soovitud isik. ID-kaardiga krüpteerimine toimib hästi, aga on ka palju teisi tehnilisi vahendeid, et krüpteerida andmed arvuti kõvakettal, e-mailis aga ka arvutirakendustes.
4. Uuenda tarkvara. Tarkvaras avastatakse pidevalt vigu, mis enamasti ära parandatakse. Kui aga tarkvara ei uuendata, siis vead jäävad alles ja kurikaelad saavad neid ära kasutada.
5. Käi ise koolitusel või lase ennast koolitada. Iga uue asjaga on oluline ennast täiendada. Sama kehtib ka küberohtudega seotud teadmiste ja oskustega.
6. Mõtle enne tegutsemist ja ole alalhoidlik. Hajameelsuse tõttu juhtub palju ebasoovitavat – e-kiri läheb valele isikule, vajutad valele lingile vm. Kui olla tähelepanelik, lugeda saabunud materjali hoolikalt ja konsulteerida kahtluse korral IT-spetsialistiga, on võimalik suurt jama ära hoida.
7. Näita eeskuju. Me peame küberhügieeni osas olema eeskujuks teistele ja ka järgmisele põlvkonnale.Käitumine sotsiaalmeedias, arvutis ja internetis nõuab teadmisi, kuidas võimalike ohtudega toime tulla. See on justkui liiklustiheda tänava ületamine.
Seotud lood
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.
Viimased uudised
Siit leiad ka artikli FIE raamatupidamisest
Hetkel kuum
Tagasi Raamatupidaja esilehele