21. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ülemuste aeg on möödas

Ühel oktoobrikuu õhtul, bussis teel Pärnust Tallinna, tabas mind ei tea kust tulnud mõte: kursuse toetub sügavamale arusaamale, et kellelgi meist ei peaks olema ülemust. Mitte kellelgi.

Ma tõepoolest usun, et ülemuste aeg sellisel moel, nagu me seda seni oleme kogenud, on möödas. Iga inimene on eelkõige iseenda juht ja võimeline ise tegema parima otsuse, mida ja kuidas ta oma töös teeb. Juhi roll on võimaldada tal anda oma parim ning koristada teelt takistused. Seega, juht ei ole ülemus, boss, ta ei ole see, kes teab ja käseb, vaid see, kes võimaldab inimesel teha head tööd. Ning coaching on selleks erakordselt hea töövahend.

Eelkõige tähendab selline mõtteviis muutust hoiakutes. Pole ülemus-alluv suhteid, vaid on partnerid, kes teevad erinevad tööd ning kelle tööd on samas omavahel tihedalt seotud, on ühe väärtuse loomise osad. Ühe partneri töö on teha otsuseid, vastutada oma tegemiste eest ning teha head ning enda jaoks motiveerivat tööd. Ja teise partneri töö peamine lõik on võimaldada tal seda teha, aidates sõnastada sihte, mõelda läbi plaane ning toetades asjade ära tegemist.

Selline arusaam pole midagi enneolematut. Eelmise sajandi üks tuntumaid juhtimismõtlejaid Peter Drucker rääkis juba siis teadmustöötajatest, kes on isepäised tipptegijad, kes vähe hoolivad hierarhiatest ning rohkem eneseteostusest. Töötajat ei ole võimalik omada, tema panust on võimalik ajutiselt rentida, kõlas Druckeri hoiatus.

Täna on see ennustus paljudes organisatsioonides reaalsuseks saamas. Edukad juhid ei vaja hunnikute viisi teadmisi juhtimise teooriatest. Või kolmeks päevaks hea tunde loovaid ja innustavaid motivatsioonilakse, mille mõju lahtub koheselt kui kätte jõuab esmaspäev.

Mulle tundub, et juhid vajavad konkreetseid oskusi ja hoiakuid, kuidas inimestel (ja seeläbi ka endal) võimaldada anda parim, milleks nad sel hetkel, selles konkreetses olukorras võimelised on. Kuidas käsitleda oma töötajaid partneritena, oma ala tipptegijatena ning saavutada seeläbi parim tulemus.

Parima tulemuse tegemiseks pole vaja ülemusi. Pole vaja ka alluvaid. Vaja on inimesi, kes on võimelised tegema valikuid, enda tegemiste ja tegemata jätmiste eest vastutama.

Autor: Lemmi Kann, Raimo Ülavere

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700