• 09.09.11, 11:48
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konkurentsikuriteod EK luubi all

Euroopa Komisjonis on valmimas 2010. aasta konkurentsipoliitika aruanne, mis käsitleb konkruentsieeskirjade rikkumisi ja tehtud otsuseid, millist annab ülevaate Reet Teder, Eesti Kaubandus – Tööstuskoja esindaja EMSKs.
Öeldakse, et EL konkurentsiõigus on ELi õiguse nurgakivi. See on valdkond, kus Euroopa Komisjon (EK) teostab vahetult oma täidesaatvat võimu. Mõned selle põhiprintsiibid ja hoovad on püsinud juba 40 aastat. Praegu on EKl valmimas 2010. aasta konkurentsipoliitika aruanne. Sealt võib leida nii mõndagi huvitavat EK eelmise aasta tegevuste kohta. Siinkohal toon esile kõigepealt kartellid.
EK võttis 2010. aastal vastu seitse kartelle käsitlevat otsust, määrates nendega trahvid 70 ettevõtjale kokku üle 3 miljardi euro ulatuses. 2010. aastal võttis komisjon vastu ka esimesed kaks otsust kokkuleppe sõlmimise kohta: terviklik otsus kokkuleppe sõlmimiseks kõigi kartelliosalistega DRAMide juhtumis ja hübriidotsus kokkuleppe sõlmimiseks teatavate kartelliosalisega loomasöödas kasutatavate fosfaatide juhtumis. DRAMide juhtum oli ELi kartelle käsitlevate menetluste seas äärmiselt oluline, sest kokkulepe hõlmas kõiki kümmet asjaomast ettevõtjat ja otsust ei kaevatud edasi.
EK oli ka ettevõtjate suhtes küllalt leplik. Seoses majanduskriisiga esitati pärast seitsme kartelle käsitleva otsuse tegemist 32 trahvi vähendamise taotlust maksejõuetuse tõttu; neist üheksal juhul rahuldati taotlus pärast taotleja majandusliku olukorra põhjalikku analüüsi.
Muud kokkulepped ja kooskõlastatud tegevus
EK lõpetas 2010. aastal (artikli 101 alusel) suure konkurentsieeskirjade rikkumise juhtumi uurimise lennutranspordi sektoris, muutes British Airwaysi, American Airlinesi ja Iberia võetud kohustused õiguslikult siduvaks. See otsus on Euroopa tarbijatele väga kasulik, sest tagab Atlandi-üleste lendude ja eelkõige Londonist lähtuvate lendude valdkonnas piisava konkurentsi.
Finantsteenuste sektoris muutis komisjon kohe debiteeritavate maksekaartidega tehtavatele piiriülestele tehingutele EMPs (Euroopa majanduspiirkonnas) ja riigisisestele tehingutele üheksas EMP riigis kohaldatavate mitmepoolsete vahendustasudega seoses Visa poolt võetud kohustused siduvaks, viies need kooskõlla 1. aprillil 2009 MasterCardi võetud ühepoolsete kohustustega ja makseviiside suhtes kohaldatava nn merchant indifference meetodiga.
Komisjon võttis ka vastu oma esimese konkurentsieeskirjade rikkumist käsitleva otsuse tervishoiuteenuste turul. Komisjon määras Prantsusmaa apteekrite liidule 5 miljoni euro suuruse trahvi, mõistes hukka nende käitumise Prantsusmaa biomeditsiiniliste analüüside turul.
Turgu valitseva seisundi kuritarvitamine
EK hoidis luubi all eelkõige energiasektorit ning info- ja kommunikatsioonitehnoloogia sektorit, milles algatati mitu menetlust.
Energiasektoris rakendas komisjon oma 2007. aasta energiasektori uuringu alusel järelmeetmeid, võttes vastu neli suurt konkurentsieeskirjade rikkumist käsitlevat otsust, millega muudeti siduvaks ettevõtjate poolt võimaliku rikkumise lõpetamiseks väljapakutud kohustused. Need on seotud Prantsusmaa, Rootsi, Saksamaa ja Itaalia turgu valitsevate ettevõtjatega, kes takistasid energiaturule juurdepääsu erinevate meetmetega, sõlmides näiteks edasimüügi piiranguid sisaldavad pikaajalised tarnelepingud või piirates energiavõrgustike transpordi- või ekspordivõimsust. Prantsusmaa ettevõtja EDF kohta kahtlustas komisjon, et EDF võib olla kuritarvitanud oma turgu valitsevat seisundit Prantsusmaal, sõlmides tarnelepingud, mis piirasid oma ulatuse, kestuse ja välistava laadi tõttu turulepääsu, ja lisades oma tarnelepingutesse edasimüügi piirangud.
Tulemuseks oli see, et EDF tegi ettepaneku, et tagab kümne aasta vältel muude tarnijate võimaluse konkureerida igal aastal EDFi ja Prantsusmaa suurte tööstusettevõtete vaheliste lepingutega hõlmatud turul ning piirab suurte tööstusettevõtetega sõlmitavate uute lepingute kestuse viie aastani. Lisaks võttis EDF kohustuse kõrvaldada oma tarnelepingutest kõik edasimüügi piirangud ja abistada elektrienergiat edasi müüa soovivaid kliente. Need kohustused pidid jõustuma 1. juulil 2010, kuid jõustumine lükati edasi 1. jaanuarile 2011. Rootsi, Svenska Kraftnäti (SvK) juhtumi puhul kahtlustas komisjon, et SvK võib olla kuritarvitanud oma turgu valitsevat seisundit Rootsi põhivõrkude turul, sest piiras põhivõrkude ekspordivõimsust, et vähendada oma võrgu ülekoormust ja reserveerida omamaine elektrienergia sisetarbimiseks. Tulemus: SvK tegi ettepaneku, et tegutseb Rootsi energiaturul alates 1. novembrist 2011 mitme paindliku pakkumisvööndi alusel. See võimaldab kohandada elektrienergia müüki olemasolevate ülekandevõimsustega pigem turuhindade kui suvaliste meetmete kaudu.Saksamaal, E.ON Gasi juhtumi puhul selgus komisjoni uurimismenetlusest, et E.ON reserveeris pikaks ajaks suurima osa oma maagaasi ülekandevõrgu sisendmahust, takistades seega tõenäoliselt muid gaasitarnijad Saksamaa gaasiturule sisenemast. Komisjon jõudis esialgsele seisukohale, et pikaajalise reserveerimisega võidi rikkuda turgu valitseva seisundi kuritarvitamist käsitlevaid ELi eeskirju. Tulemus: E.ON võttis kohustuse vabastada 2010. aasta oktoobriks ligikaudu 15 % oma gaasivõrkude sisendmahust. Alates 2015. aasta oktoobrist vähendab E.ON veelgi oma sisendmahu reserveerimist Saksamaa NetConnecti võrgus 50 %-ni ja E.ONi väikese kütteväärtusega gaasi võrgus 54%-ni torujuhtme võimsusest.
Komisjon uurib algatatud uurimiste raames endiselt abi, mida anti reguleeritud elektrienergiatariifide kujul Prantsusmaal ja Hispaanias. Reguleeritud tariifide kaudu võidakse anda elektrienergia lõppkasutajatele põhjendamatuid hinnasoodustusi ja need võivad põhjustada turu sulgemise konkurentide eest. Enamikus liikmesriikides on keskmise suurusega ja suurtele ettevõtjatele kehtivad reguleeritud tariifid kaotatud või neid vähendatakse järk-järgult. Prantsusmaa kaotab keskmise suurusega ja suurtele ettevõtjatele kehtivad reguleeritud tariifid järk-järgult 2015. aastaks elektrienergiaturu reformi raames (loi Nome), mida kavatsetakse rakendada alates 2011. aastast. Hispaania kaotas sellised tariifid 2009. aastal.
Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia turul algatas komisjon menetluse IBMi vastu seoses turgu valitseva seisundi võimaliku kuritarvitamisega suurarvutite turul ja Google Inci vastu seoses turgu valitseva seisundi võimaliku kuritarvitamisega internetipõhiste otsingute ning internetireklaami ja selle vahendamise turul. Komisjon algatas kaks esialgset uurimist Apple’i äritegevuse suhtes seoses iPhone’iga. Mõlemad uurimised lõpetati pärast seda, kui Apple tegi ettepaneku, et muudab oma kõnealust tegevust.
Artikkel ilmus Kaubandus-Tööstuskoja Teatajas .
Autor: Lemmi Kann, Reet Teder

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele