Majandusministeeriumi hinnangul võisid eriti kesist veebruari jaemüüki mõjutada rasked talveolud, suurima languse tegi tööstuskauba müük, kus isegi lumelabidate müügi kasv ei kompenseerinud vähenemist teistes kaubagruppides.
Kuigi eelmise aasta veebruar oli aasta kõige nõrgem kuu, osutus selle aasta veebruar veelgi kesisemaks, nentis ministeerium. „Peamiselt vedas langust tööstuskaupade segment, kus võisid müüki mõjutada ka rasked talveolud. Lumelabidate müügi kasv ei kompenseerinud siiski vähenemist teistes kaubagruppides,“ edastas ministeerium. Kuigi tarbijausaldusindikaatorid järjest paranevad, ollakse siiski kulutamisega veel ettevaatlikud.
Majandusministeerium ootab järgnevatel kuudel müügilanguse jätkuvat pidurdumist.
Tuleviku suhtes muudab mõnevõrra optimistlikumaks asjaolu, et registreeritud töötute üldarvu kasv on aeglustunud ning töökohtade pakkumine on hakanud suurenema.
Veebruaris suurenes kauplusegruppide arv, mis suutsid aastases võrdluses kasvu näidata. 2009. aasta veebruariga võrreldes kasvas müük toidukaupade, jookide ja tubakatoodete spetsialiseeritud kauplustes 27% ning farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük 4%. Müügitulu suurenes vastavalt 12% ja 5%. Kasutatud kaupade jaemüük kauplustes ja muu jaemüük väljaspool kauplusi suurenes aastaga 1% võrra.
Toidukaupade kauplustes jäi müügi langus jaanuariga samale tasemele, ulatudes 6%ni. Samas müügimahtude hoidmiseks on kaupmehed olnud sunnitud hindu alandama ning ettevõtete müügitulu langes 9% võrra. Müügitulu suurem kukkumine võrreldes kaubamahtudega püsivhindades on mõjutatud ka konkurentsi tugevnemisest sektoris.
Veebruaris jätkus nõrkus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes, aastaga vähenesid mahud 27% võrra. Ettevõtete müügitulu ulatus 443 miljoni kroonini, mis oli aastatagusest 21% väiksem. Samas on veebruar selles kaupluste grupis sesoonselt kõige nõrgem kuu ning järgnevatel kuudel võib oodata suuremaid müüginumbreid.
Kesiseks jäi müük ka tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete segmendis, mis vähenes aastaga 14% (müügitulu kahanes aastaga 9%). Nii väiksed olid müügimahud viimati 2006. aasta algul.
Veebruar osutus raskeks ka sõidukikaubandusettevõtetele, kus müügimahud langesid aastaga veerandi võrra. Mõnevõrra parem on seis ettevõtete müügitulu osas, mis kahanes aastaga ligi 17%, ulatudes 1,1 miljardi kroonini. Kõrged kütuse hinnad ning teeliikluse vähenemine on kahandanud ka nõudlust kütuse järele. Aasta varasemaga võrreldes vähenes kütuse müük 12%.
Veebruaris vähenes jaemüük püsivhindades statistikaameti andmetel 10%, ulatudes 3,8 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kahanes müük 5%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu langes aastaga 5% (0,25 miljardi krooni võrra).
Autor: Lemmi Kann, Anu Jõgi
Seotud lood
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.