Uute tõhusate äriideede leidmine pole lihtne, kuid hea ideega võib raskustes ettevõtte uuesti jalule aidata.
"Eesti on olnud kaua lääneriikide algatuste kopeerija rollis. Suhteliselt vähe on täiesti originaalseid algatusi, kuid siiski on. Tihti küsitakse minult välisriikides Eestis leiutatud toodete kohta. Loomulikult on väga hea rääkida Skype'ist ja mobiilsest parkimisest," rääkis EBSi teadusprorektor ning juhtimise õppetooli juhataja, professor Ruth Alas.
Professor tõdes, et üldjuhul on inimene mugav ja teeb seda, mida ta ikka on teinud. Teeb nii kaua, kuni teisiti enam ei saa. "Vähe on neid, kes mõtlevad kaugemale ette ja hakkavad muudatusi tegema juba siis, kui kõik läheb hästi ja käibenumbrid aina kasvavad. Samas jäävad püsima just need, kes üldiste meeleoludega kaasa ei lähe ja mõtlevad "kastist välja"," lausus ta.
Alas tõi välja ka lihtsad põhitõed, mis aitavad ettevõtjal tegeleda innovatsiooni ja uute ideede leidmisega ettevõttes järjepidevalt:
* Kõigepealt üldine õhkkond: kas töötajate kohustused on rangelt ametijuhenditega paigas ja mõõdetakse nendest kinnipidamist või on sinna sisse kirjutatud ka initsiatiivi ilmutamine ja võimalus töömeetodeid valida.
* Kuivõrd saavad need, kes reaalselt kliendiga kokku puutuvad, mõjutada seda, kuidas ettevõttes asju tehakse. * Inimestel peaks olema aega mõelda selle üle, miks nad midagi teevad. Täites kõik minutid rutiiniga, ei ole mingit lootust, et ideid tulla võiks. Loomulikult on üks innustavamalt mõjuvaid vahendeid parimate innovaatorite avalik tunnustamine, millega kaasneb ka oluline rahaline käepigistus. Enamik inimesi käitub vastavalt sellele, kuidas neid tasustatakse.
Neli näidet * 1. Fortumo portaali kaudu võib iga kasutaja luua oma SMS-teenuse: "Fortumo on välja kasvanud MobiSolutionist. Idee on välja kujunenud mitmest katsetusest erinevate teenustega," rääkis OÜ Fortumo juhatuse liige Veljo Otsason.
Leia oma nišš
* Idee tuli Otsasoni sõnul protsessi käigus. "Mobist tekkis selline infrastruktuur ja tarkvara, millega oli võimalik SMS-teenust pakkuda enda jaoks, ja siis tekkis idee hakata seda ka teistele pakkuma." Igaüheteenuse juurde viis tõdemus, et päris väiksel ettevõtjal ei ole võimalik mobiiliäri alustada, see on ikkagi seotud kulutustega ja nõuab tehnilisi eelteadmisi. "Seetõttu tulime lõpuks lahenduseks välja sellise asjaga, millega ka väikeettevõtja ja kas või tudeng saab oma SMS-teenuse teha. Meie poole pöörduti palju küsimusega, kuidas seda teha, ja siis nägime, et see nišš oli täitmata," tõdes ta.
* 2. Foldplast OÜ arendas välja voldikkannu kilepiimale, mis täpsemalt on plastikust stantsitud leht, mis voltides moodustab ideaalse kannu kilepakis piimale. Voldikkannu disainer Veiko Liis ütles, et ta tuli kannu ideele oma kogemusest lähtuvalt ning analüüsides olemasolevaid tooteid ja turusegmenti.
* "Nägin, et see on teostatav idee ning et seda on võimalik toota ja turustada õiglase hinnaga. Asju, mida turustada ei saa, pole mõtet disainida ja kavandada," lisas ta. Liisi sõnul nägi tema idee ette, et tootes peaks kasutama võimalikult vähe materjali. "Pluss logistika ja ladustamiskulud, mis on õhukeste plastlehtede puhul oluliselt väiksemad kui suuremate vormide puhul. Väga oluline on ka toote müümise koht, sest vajadus kannu järele tekib piimaleti juures hetkel, mil otsustatakse tetrapaki asemel kilepiima osta," rääkis Liis.
* 3. Saku Õlletehas tuleb välja uudse pikema kaela ja kõrgema kujuga pudeliga, milles õlu peaks püsima kauem külm ning maitsema nagu värskelt vaadist tulnud. Väiksem läbimõõt ning pikem pudelikael teevad pudeli käepärasemaks ning suvel pudelit kaelast hoides püsib õlu kauem jahe.
* Õlletehase juhatuse esimees Veli Pekka Tennilä ütles, et mõte 1998. aastast pärit pudelit uuendata tekkis tegelikult mõni aasta tagasi. "Ent konkreetsema kontseptsiooni, milline uus pudel täpselt olema saab, saime oma tarbijatelt. Selleks korraldasime tarbijauuringuid ja teste, mille tulemusena selgus, millist formaati õllesõber eelistab ja mida täpselt edaspidi käes hoida soovib," rääkis Tennilä.
* 4. Tuleohutusettevõte AS Kidde-Eesti loodud automaatse tulekahjusignalisatsiooni süsteem ehk ATS-funktsioon seisneb selles, et süsteem teavitab interneti kaudu omanikku ja päästeameti häirekeskust objektil tekkinud tulekahjust või seadme rikkest.
* Ettevõtte tegevjuht Andrus Nurga ütles, et ATSi idee oli väga lihtne. Juhina alustades kaardistas Nurga ettevõtte võimalused ja nõrkused ning selgus, et signaali edastusega tegeles ainult Elion. Nurga sõnul läheb ettevõttel teenuse pakkumisega tõusvas joones. "Kui ettevõtted on monopolid, siis nad muutuvad mugavaks ega arenda teenust edasi. See oli piisav argument meile, et tulla sellesse valdkonda oma teenusega," ütles ta.
Pane tähele
Kuidas leida uusi ideid? * Vaata oma ettevõtte protsessid üle - kindlasti annab midagi efektiivsemaks muuta.
* Lase loovusel uute tegevuste ja toodete otsingul lennata. * Kaasa loomehingi, disainereid - kõiki, kes mõtlevad teistmoodi. Ettevaatust - see võib tuua edu - mõtle, mis juhtus Suva vabrikuga, kui disainer laulupeoteemalised sokid kavandas. Vali oma loovtiim hoolikalt - mitte kõik ei rõõmusta koos sinuga su kordaminekute üle, leia mõttekaaslasi, keda saad usaldada. * Luba endale pühendumist loovusele - see võib tähendada, et midagi muud jääb tegemata. Kuid püüa mitte unustada, et ka loovustuhinas vajad oma lähedasi, sõpru ja töökaaslasi. * Sea endale piirid - ütle paljudest asjadest ära selleks, et saaksid tegeleda just nende asjadega, mis on sulle olulised. * Tööta kogu jõuga - kui kulutad 80% oma jõust tegelemiseks oma nõrkusega, võid saavutada 20% parema tulemuse. Kui tegeled 80% oma ajast oma tugevusega, võid oma tulemusi parandada 100-400%. * Hirm on loovuse loomulik kaaslane. Loovus sünnibki võõral territooriumil käies. On täiesti normaalne aeg maha võtta ja riske kaaluda, ohud võimalusteks ümber defineerida, kuid see ei tohi sind peatada! * Ära kritiseeri ennast! Võid alati leida vabandusi, miks midagi teha ei saa. Parem on leida lahendusi, kuidas saab! * Loovusel on oma tsüklid, nagu ka aastaaegadel. Kogu aeg ei ole saagikoristusaeg. * Ära lihvi oma ideed liiga kaua. Kui viimistled oma ideed põhjalikult, ei tee sa ilmselt midagi uut, sest uut asja ei saa kunagi täiuslikult teha. Selleks ajaks, kui sinu "uus asi" on täiuslik, on ta juba vana uudis. * Mängi, tunne rõõmu, leia energiavoog. Loovus ongi lõbus ja pidev arenemine. Sa kaotad ajataju ja sul on mõõtmatult energiat, kui teed asju, mida armastad. Saad kohe aru, kui oled selle "oma" leidnud.
Kuidas loovust ettevõttes välistada * Näita välja, et oled targim.
* Lase töötajatel pidevalt ajagraafikuid täita. * Kontrolli iga päev igaühe töö piinliku täpsusega üle. * Kindlusta, et kõige kõrgema loovusega inimesed teeksid kõige rutiinsemat tööd. * Ära lase osakondadel omavahel suhelda. * Ära räägi oma töötajatega isiklikult, kui pole just vaja teatada lühendatud tähtaegadest ja kärbitud eelarvetest. * Nõua iga uue idee tõestamiseks 200-lk dokumenti. * Kutsu kokku lugematul arvul koosolekuid. * Kuuluta kõige tähtsamaks eelarve järgimine. * Osta palju arvuteid, ära lase inimestel suhelda.
Allikas: Innovatsiooniaasta
Autor: Lemmi Kann, Katre Pilvinski
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.