6. märts 2019
Jaga lugu:

Majandustarkvara: klassikalised mudelid ja veel üks võimalus

Majandustarkvara vajab ühel või teisel kujul iga toimiv ettevõte. See on vältimatu väljaminek, nagu muudki ressursid. Kas on võimalik soetada maailma tipptasemel tarkvara paljudeks aastateks nii, et investeering sellesse ei oleks ületamatu?

Tüüpiliselt saab majandustarkvara soetada kahel viisil:

- Tarkvara väljaostmine. Kasutaja saab programmi oma käsutusse just nii hea või halvana nagu see parajasti on ja uuendused tuleb hiljem soovi korral juurde osta. Programm paigutatakse kasutaja riistvarale ja kasutaja kannab hoolt, et riistvara oleks piisava võimekusega ning töökorras. Tarkvara väljaostmisel tuleb oma äri arenguid ja vajadusi ette hinnata paljude aastate peale, eriti kui sellele tellitakse kohe juurde lisaarendusi.

- Tarkvara kui teenus. Kasutamiseks avatakse konto, tasumine toimub igakuiste maksetega. Tarkvara pakkuja teeb uuendused jooksvalt. Kasutajal on võimalik suurendada või vähendada inimeste arvu, kes programmiga tööd teevad. Ka ei pea ta muretsema riistvara üle rohkem, kui vaid oma kontole sisenemiseks vajaliku seadme osas.

Esimene neist kujutab endast raamatupidamislikult tarkvara soetamist immateriaalse põhivarana, mis kajastatakse bilansis. Teine on teenusemudel (SaaS ehk Software as a Service), kus tasu on igakuine ja kantakse jooksvalt kuluks.

Teenusemudelil on rida eeliseid. Näiteks võib tuua kiire kasutuselevõtu, pidevad uuendused-täiendused, vähem muret riistvara poolega jne. Seetõttu on see ka kiiresti levinud. Teisest küljest kipub piiranguks olema see, et funktsioonid on standardsed ja kui teie ettevõttes on mingi eripära või protsess, mida tarkvara ei kirjelda, siis tekitab see kasutajale lisatööd ja ebamugavusi.

Kuidas oleks võimalik saavutada paindlikkus mõlemas osas – tasuda teenuse eest kuumaksetena kasutusmahu põhiselt, vältides ühekordset suurt väljaminekut, ja samal ajal viia sisse kohandused-täiendused, mis kirjeldavad just konkreetse ettevõtte protsesse?

Sellele on mõelnud Microsoft, arendades oma Dynamics NAV-i juba mitmeid aastaid selles suunas. NAV oli algselt korraga väljaostetav ja kliendi riistvarale paigutatav süsteem, mis aga nüüdseks on jõudnud selleni, et kõik samad võimalused ja eelised on kliendi käsutuses ka rendimudeli alusel kasutades.

Uuenduste rõhutamiseks lansseerib Microsoft senise NAV-i nüüd uue nime, MS Dynamics 365 Business Central´i all. See on unikaalne kombinatsioon standardsest platvormist ja valikuvabadusest.

- Litsentsid – osta välja või rendi. Rentimise korral saab erinevate õigustega kasutajaid jooksvalt nii lisada kui maha võtta.

- Täis- või piiratud õigustega kasutajad? Neile töötajatele, kes teevad programmis ainult teatud piiratud operatsioone, saab hankida oluliselt soodsamad piiratud litsentsid.

- Riistvara – kus su programm „elab“? See võib olla nii ettevõtte enda serveris, aga aina enam mõne serveriteenuse pakkuja juures, kelle hooleks jäävad siis ka asjakohased serveri- ja andmebaasilitsentsid, ning kellele tasutakse kuumaksu. Samuti saab tarkvara paigutada Microsoft Azure pilve, mis võimaldab kasutusmahtu ja kulu töökoormusest sõltuvalt reguleerida kasvõi sama päeva sees.

- Standard või lisaarendused? Mõlemad on võimalikud! Lihtsam ja kiirem on muidugi võtta kasutusele standard, kuid kui kasutaja on veendunud, et tema spetsiifiliste protsesside süsteemis kajastamine on vajalik, siis saab seda teha. Seejuures jäävad need arendused toimima ka siis, kui Microsoft programmi jooksvalt täiendab.

- Funktsionaalsuste tasemed Essentials või Premium? Taas on olemas valikuvõimalus, et ka keerukamad äri- ja tootmisprotsessid saaksid kaetud, samas lihtsamatel juhtudel piisab soodsamast Essentials variandist.

MS Dynamics 365 Business Central ei ole siiski ka standardvariandis tüüpiline karbitoode või „loo konto ja hakka tööle“ lahendus. Vähemal või suuremal määral on vaja kasutada kompetentse konsultandi-partneri abi, esmalt juba ülaltoodud valikute hulgast sobivaima kombinatsiooni väljapakkumiseks ning seejärel selle töösse juurutamiseks.

Üks viimasel ajal esile tõusnud trend tootmise valdkonnas on „mass customization“ – masstoode, mis siiski on kliendi jaoks erilahendus. Samasugust ideed kannab MS Dynamics 365 Business Central tarkvara valdkonnas.

Olles ise justkui standardsetest tükkidest konstruktori komplekt, on see omakorda osa suuremast konstruktorist – Dynamics 365 tooteperest. Dynamics 365 on 2 aasta eest turule toodud tootepere, mis koondab endas terve rea ressursiplaneerimise, kliendihalduse ja teisi äriprotsesside haldamise tarkvarasid. Need on omakorda visuaalselt sarnased ja kergesti liidestatavad juba harjumuseks saanud Office´i tootepere kontoritarkvaraga, mis teeb nende kasutamise mugavaks ja sujuvaks.

Mõtle korraks, kas teie praegusesse majandustarkvarasse on lihtne mujalt andmeid importida? Mitu liigutust või tegevust tuleb selleks teha?

Või kuidas on lugu eksportimisega? Näiteks kui on vaja võtta süsteemist teatud andmed tabelina välja, neid töödelda ja saata tagasi programmi, siis kuidas see toimub?

Meie kogemus ütleb, et andmete ühest süsteemist teise käsitsi sisestamisega tegeletakse paraku ikka veel rohkem, kui keegi seda endale tunnistada tahab…

Kui arvad, et Sinu töö majandustarkvaras võiks olla lihtsam ja kiirem, siis on see põhjus, miks vaadata Microsoft Business Centrali poole. Nimelt liidestub see teiste programmidega ülilihtsalt, mis tähendab, et andmete liigutamiseks kuluvat aega saad kasutada teiste tähtsamate tööde jaoks.

Kui soovid nõu pidada, kas uus Business Central kergendaks Sinu tööd ja parandaks andmete liikumist, siis oleme hea meelega valmis aitama!

Võta ühendust telefonil 5552 2453, e-posti teel ly.palang@ee.fujitsu.com või jäta oma soov SIIA.

Jaga lugu:
RAAMATUPIDAJA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad raamatupidaja uudised igal nädalal enda postkasti.

Raamatupidaja.ee toetajad:

Enimloetud
Marianne Lõhmus
Marianne Lõhmusraamatupidaja.ee ärijuhtTel: 6670405Marianne@raamatupidaja.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin Puhkanraamatupidaja.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee